wat voor gevolgen heeft het voor een vriend van mij als ik me op zijn adres laat inschrijven?

ik woon sinds januari in hendrik ido ambacht,ik sta nog op een ander adres ingeschreven in een andere gemeente,dit echter omdat die vriend van me bang is dat gevolgen voor hem heeft te hebben is dat ook zo?
hij heeft een koophuis en een goede baan,
wat zouden de gevolgen voor hem kunnen zijn als ik me met mijn 2 kids hier op dit adres laat inschrijven?
ik vind het niet kunnen waarom hij het niet oké vindt het zou mij zoveel verder helpen hier in de gemeente
dus vandaar ook deze vraag van mij aan jullie ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
35.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sabrina ik heb de vraag voorgelegd aan een ervaren belastingdeskundige.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel ik hoor graag meer ervan

Het beste antwoord

Er zijn diverse gemeentelijke kosten die gebaseerd zijn op de samenstelling van het huishouden zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Er zijn dus wel financiële gevolgen. Deze zijn echter goed te overzien.

Er kunnen echter ook belastingtechnische gevolgen zijn bij het voeren van een gemeenschappelijke huishouding. Wanneer je meer dan 6 maanden een gezamenlijke huishouding voert, kun je voor de belastingdienst als partners worden gezien. Je kunt er voor kiezen om gescheiden of gezamenlijk aangifte te doen.

Daarnaast zijn er mogelijk financiële gevolgen voor jou wanneer je op een ander adres samen met iemand anders ingeschreven staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp kan ik gescheiden aangifte doen?
ik ben alleenstaande moeder maar woon uit nood in bij een goede vriend dus vraag me af tot in hoeverre de belastingdienst hier rekening mee houd?
ik heb hiervoor bij mijn ouders een half jaar uit nood ingewoond en toen de belastingdienst contact gehad en had geen gevolgen voor mij
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de belastingdienst word je niet snel als fiscaal partner aangemerkt hoor. Zelfs een stel samenwonend stel dat overduidelijk een liefdesrelatie heeft is niet automatisch fiscaal partner van elkaar, tenzij ze samen een kind krijgen, een huis kopen of één van de twee een kind van de ander erkent. Dus in dit geval heb je daar niets mee te maken. Wél kun je elkaars toeslagpartner zijn, dit heeft vooral gevolgen voor een eventuele huurtoeslag. Dus als de vriend in kwestie deze niet ontvangt, zijn er hooguit wat kleinere gevolgen van afvalstoffenheffing en andere gemeentelijke belastingen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Als je gezamenlijk een huishouden voert, kun je er toch zonder enig probleem voor kiezen om fiscaal partners te worden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, je kunt ervoor kiezen. Maar het hoeft niet, dus als dat nadelig uitpakt, doe je dat niet. Tenzij je dus gehuwd bent, samen een kind hebt etc., dan kun je er niet voor kiezen maar ben je het automatisch.
fisbel
7 jaar geleden
@Lies12:
dit is verouderde informatie. Sinds 2011 is de regelgeving tav fiscaal partnerschap gewijzigd en sinds 2013 verder aangepast. Je bent sinds 2011 fiscaal partners van elkaar of niet. Gezien de regelgeving die vanaf 2013 geldt is hier sowieso sprake van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap. Er is immers in het huishouden een minderjarig kind van 1 van beiden inwonend. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/iemand_op_uw_adres_ingeschreven

Andere antwoorden (2)

Dat hangt af van de precieze plaatselijke regels. Er zullen waarschijnlijk gevolgen zijn voor gemeentelijke belastingen als afvalstoffenheffing. Dat gaat echter om relatief kleine bedragen (even met de natte vinger: een paar tientjes tot hooguit honderd a tweehonderd euro op jaarbasis, wat m.i. niet opweegt tegen de financiële voordelen die je hebt als je een huishouden deelt).

Verder zijn de gevolgen ook vrij minimaal omdat hij een eigen woning heeft en een goede baan. Het kan vooral nadelig uitpakken wanneer er sprake is van huurtoeslag, Bijstand of AOW, en ik begrijp dat daar hier geen sprake van is.

Jullie zijn bijvoorbeeld géén fiscaal partners, want dat ben je pas als je gehuwd bent, een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, samen een koopwoning op je naam hebt staan, samen een kind hebt of als één van de twee een kind van de ander erkent. Bij gewoon inwonen is daar dus geen sprake van.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn jullie wél elkaars toeslagpartner (zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/ ) en dat betekent dat voor het vaststellen van toeslagen jullie beider inkomen mee wordt genomen. Er zal geen sprake zijn van huurtoeslag, maar misschien wel van zorgtoeslag (afhankelijk van hoe 'goed betaald' zijn 'goede baan' is). Maar als ik er vanuit mag gaan dat iemand met een 'goede baan' minimaal modaal verdient, zal hij nu een minimale zorgtoeslag ontvangen - áls hij die überhaupt al ontvangt. Ik zie ergens in de reacties dat jij kinderen hebt en hij - meen ik te begrijpen - niet, dus er zal geen sprake zijn van kinderopvangtoeslag voor hem. (Daar heb ik ook de ballen verstand van trouwens..)

Al met al zie ik voor hem geen echte problemen. Nu ben jij in overtreding doordat je ergens woont waar je niet bent ingeschreven en waarschijnlijk ergens bent ingeschreven waar je niet woont, dus het lijkt me hoe dan ook verstandiger als jij je gewoon inschrijft.

Mocht jij nu trouwens nu recht hebben op volledige zorgtoeslag en/of een uitkering, dan zou het inschrijven op zijn adres daar wél gevolgen voor kunnen hebben. Maar dat laat ik even buiten beschouwing omdat de vraag daar niet over gaat en we daar ook te weinig informatie over hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
1 kanttekening Lies12 op het niet slechte antwoord: Als Sabrinagabriell gaan samenwonen met haar vriend wordt ze per inschrijvingsdatum fiscaal partner c.q. toeslagpartner met haar vriend. Dat is vanwege de inwonende minderjarige kinderen. Het maakt hierbij geen verschil dat dit geen kinderen zijn van haar vriend en het maakt ook geen verschil dat de kinderen (nog) niet erkend zijn door de vriend. Deze regelgeving tav fiscaal partnerschap c
fisbel
7 jaar geleden
Vervolg:
c.q. toeslagpartnherschap geldt vanaf 2013. Zie mijn reactie bij roqui.
In de hierbovenstaande antwoorden zitten een aantal onjuistheden:
1. De zesmaandentermijn is sinds 2013 niet meer bepalend voor toeslagpartnerschap. Vanaf 2013 is het toeslagpartnerschap volledig gelijk aan fiscaal partnerschap. Behoudens een bepaalde groep van buitenlands belastingplichtigen.
2. Het hierbovengestelde dat er geen fiscaal partnerschap in deze situatie zou zijn is onjuist.

Hoe zit het dan wel:
Het gestelde t.a.v. de gemeentelijke belastingen is juist. Als Sabrinagabriell gaat samenwonen met haar vriend zal de gemeentelijke belasting voor de vriend iets omhoog gaan. Het gaat om maximaal een enkele honderd euro.

Omdat er volgens de regelgeving sinds 2013 hier sprake is van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap (samenwonende partners met inwonend minderjarig kind of kinderern) zullen er zeker fiscale consequenties zijn. Maar die zullen enkel Sabrinagabriell betreffen. Zij zal de toeslagen die ze nu heeft gaan verliezen (huurtoeslag / zorgtoeslag / kindgebonden budget) Omdat de vriend goed verdient zal het gezamenlijke toetsingsinkomen geen recht geven op toeslagen. Te onderzoeken met: proefberekening toeslagen. (zie bron)

Voor de vriend zijn er met alle waarschijnlijkheid geen fiscale gevolgen vanwege het inwonen van zijn vriendin met 2 kinderen. Als zijn toetsingsinkomen hoger is dan € 27.012 is er in de huidige situatie voor hem geen recht op zorgtoeslag. De hypotheekrenteaftrek wijzigt ook niet. Als er fiscaal partnerschap is kan de aangifte gezamenlijk worden ingediend (te verkiezen) waarbij de aftrekpost of aftrekposten fiscaal optimaal verdeeld kunnen worden. Als de vriend het hoogste inkomen heeft en de aftrekpost aan hem wordt toebedeeld is er exact dezelfde teruggave voor hem.
En als er Box-3 inkomen is (vermogen) dan is er bij fiscaal partnerschap extra (bijna) € 25.000 vrijstelling.

N.B: oorspronkelijk antwoord gewijzigd. Het 'morele'aanhangsel is door mij verwijderd. Er spelen hier teveel achtergrondzaken om iets van morele inbreng te rechtvaardigen.