Zouden wij, na wat wij hebben geleerd van WO II, in staat zijn om vernietigingskampen weer in gebruik te nemen?

Ik vroeg me dit af nadat ik op Wikipedia informatie hierover had opgezocht. Allemaal vreselijk wat er is gebeurd, en zeer onmenselijk. Zouden wij in staat zijn om dit weer te doen? Ik kan me het moeilijk voorstellen namelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Lijkt mij wel, kijk wat er in voormalig Joegoslavië aan genocide heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Moeiteloos. Ik denk even aan Irak en wat daar gebeurd is. Of Quantanamo bay, waar we niet weten wat er gebeurt.
Ja. Zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit doen we nog steeds onder de noemer: bio-industrie.

De mens is tot alles in staat en wanneer de verkeerde de macht heeft zullen de volgelingen veranderd worden in zeer nare personen.

Ik schat de kans heel klein, maar mogelijk is het zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, al zijn de vernietigingskampen nu wat verouderd. We zouden deze eerst wat op moeten knappen. Maar op zich zouden we ze wel weer kunnen gebruiken. Zoals gezegd waren dergelijke kampen in Joegaslavië. In Noord-Korea zijn er ook dergelijke kampen. En sommige zeggen dat in de VS ook dergelijke kampen zijn. Als het moet kunnen mensen echt hele gruwelijke dingen doen, ook al weten ze dondedsgoed dat het niet klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker...

Wat in de tweede wereldoorlog gebeurde gebeurde ervoor al keer op keer en wij hebben niet zo veel geleerd hoor van het verleden...

Dus ja wij zijn zo maar in staat om dat weer te laten gebeuren, ik zie geen enkele reden waarom dat het niet meer het geval zou zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk het ook (jammer voor de 'discussie'), als je diep in ons hartje kijkt zie je dat we eigenlijk alleen onszelf maar liefhebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel zeker dat we dat kunnen. Sterker nog, ik geloof er heilig in dat er zo hier en daar op de wereld wel een aantal vernietigingskampen bestaan.
Het is duidelijk dat de mens helemaal niets (of zeer weinig) heeft geleerd van WO2. De mens is veel te egoistisch ingesteld en denkt alleen maar aan zichzelf. Daarnaast zorgen de verschillende godsdiensten voor de meeste onenigheid. De mens is veel harder geworden in vergelijking met de mensen uit de tijd van WO2.
Het is niet leuk om dit te moeten constateren, maar je kunt er gewoon niet omheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende onderzoeken geweest waarin bleek dat heel gewone mensen die heel goed functioneren , in staat zijn de wreedste dingen te doen.

Wat vereist is om zo'n persoon mee te laten doen aan wreedheden:

- Een leidinggevende die vertrouwd wordt en claimt de verantwoordelijkheid te hebben .

- Noodzaak inzien van waarom de wreedheid moet worden uitgevoerd.

- Groeps pressie.

- Een gering vermogen tot reflectie= inleving wat de ander wordt aangedaan.

- Kleine stapjes naar een toenemende wreedheid in bijvoorbeeld een procedure. Steeds een beetje verder, glijdende schaal naar echte wreedheid.

Beroemd is een onderzoek met studenten in de jaren '70 dat moest worden afgebroken in verband met extreem gedrag .
Dit was een rollenspel waarin studenten de rol van gevangenen / gevangenbewaarders moesten spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je Das Experiment ook nog gezien? naar aanleiding van betreffende experiment..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd die film heb ik gezien. Was erg heftig en aangrijpend. Verhaal was gebaseerd op het echte experiment in de VS.
Bedankt voor je reactie.
Het gebeurd toch nog elke dag. Heel Afrika zit vol met dit soort kampen. Kinderslaven, kindersoldaten. Noem het maar op.

En wat denk je van de rechten van vrouwen in bepaalde landen, onder bepaalde geloven. Voor vrouwen zijn dat soort landen niets meer dan concentratiekampen zonder enige hoop op hulp of steun.

Zuid Amerika kent deze kampen ook, lees maar eens wat over de Farc (vreemd genoeg heeft deze club nog fans in Nederland ook, zie de krakersclubs als Vrankrijk)

Mensen zijn tot alles in staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen waren en zijn in staat tot zulke gruwelen. Bedenk maar eens of er groepen of individuen bestaan die je best vernietigd zou willen zien.
Bijvoorbeeld kinderverkrachters, zelfmoordterroristen of bedenk eens iets.