Hoe is de McDonald's zo populair geworden?

Overal waar je komt, zie je de grote gele M van de McDonald's. Nu vraag ik me af hoe het komt dat de McDonald's zo populair is geworden; welke factoren spelen hierbij een rol?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

'Think global, act local' is al sinds de oprichting van McDonald's een absolute kernwaarde van het bedrijf. Hierin zie je ook de drijfveer van Ray Kroc terug. Hij had oog voor de veranderende normen en waarden in het Amerika van de jaren '50. Mensen gingen in deze tijd steeds vaker uit eten, maar er bestond nog geen tussenstation tussen het ouderwetse restaurant en de maaltijd thuis nuttigen.

In plaats van langdurig tafelen en een afwisselende menukaart bood Kroc de consument iets totaal nieuws: een restaurant met een herkenbaar interieur en standaard gerechten, goede service, korte wachttijden en een plek waar klanten nooit een tafel hoefden te reserveren. Of zoals hij zelf ooit zei: "Je gaat naar McDonald's om te eten, niet om te dineren." Daarnaast geloofde hij heilig in het aanbieden van vaste producten (hamburger, McChicken, Big Mac) die in bepaalde gebieden konden worden aangevuld met lokale specialiteiten. Zo kun je hier in Nederland bijvoorbeeld de McKroket bestellen en staat er in Indonesië McRice op het menu.
Daarnaast was McDonald's een van de eerste bedrijven die het inzetten van reclame- en marketingcampagnes optimaal wist te benutten. Met reclamespotjes die refereerden aan de Amerikaanse droom veroverde het concern in de jaren '60 snel terrein.
fremar