Waarom wordt mondiale geboortebeperking en stoppen van economische groei vrijwel nooit genoemd als oplossing voor onze grote problemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat worden ze wel. Alleen willen mensen het niet horen omdat het economische model dat we hebben er vanuit gaat dat de economie altijd blijft groeien. Zonder groei geen winst.
Populatie groei is lastig tegen te gaan omdat we voortplanting is wel redelijk fundamenteel recht zien met zijn allen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heeft misschien te maken met de toch wel katholieke achtergrond van de 'eerste' bezinning op de ekonomische ontwikkeling in de moderne wereld (de club van Rome).
Veel pijnpunten zijn hier onderkend en veel oplossingen aangedragen, maar zoiets als 'geboortebeperking' is tegen de wil van God en dus geen optie.
Ongetwijfeld moeten we dankbaar zijn voor deze ommekeer in het denken die de club van Rome heeft bewerkstelligd, maar kunnen we de optie van geboortebeperking als zeer noodzakelijke oplossing meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zestiger jaren -en het begin van de zeventiger jaren- werd er wel degelijk gesproken over het nut van geboortebeperking. Op scholen werden er zelfs lessen gegeven waarbij uitdrukkelijk op het gevaar van overbevolking werd gewezen.
In die tijd werd het hebben van hooguit twee kinderen dan ook als ideaal gezien. Kregen mensen meer kinderen, dan werd er zelfs (meestal achter hun rug) 'n beetje denigrerend over gesproken. Men noemde het af en toe ook a-sociaal, om meer dan twee kinderen te krijgen.

Met de komst van veel grote gezinnen uit het buitenland -die zich hier vestigden- nam de kritiek snel af.
Men wilde immers niet de indruk wekken dat er hier werd gediscrimineerd. Waarschijnlijk is dit één van de oorzaken van het niet meer actief propageren van geboortebeperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven (zogenaamd) in een vrije wereld... hoe vreemd zou het dan zijn als de regering ons zou vertellen dat we maximaal 1 kind mochten nemen?

Je ziet op dit moment welke gevolgen het hebben van geen economische groei heeft voor de wereld... Toenemende schulden en problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt wel (voorzichtig) geopperd. Maar dan trap je op zeer veel lange tenen, o.a. bij bepaalde kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders. En iedereen wil toch altijd meer en beter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is geboortebeperking een goeie oplossing, maar economie is een raar ding dat mensen hebben uitgevonden, die moet alsmaar groeien anders gaat het niet goed en dat is dus het probleem!
En die achterlijk kerk blijft maar promoten dat je geen condooms mag gebruiken, wat ook wel weer tot gevolg heeft dat een hoop mensen zichzelf uitroeien ;-)