Is er een wezenlijk verschil tussen jodenhaat en vreemdelingenhaat?

De vreemdelinenhaat, zoals die nu in Nederland rondwaart is een gevaarlijk spook, dat op een of ander moment een ramp tot gevolg kan hebben en waarbij geen enkel positief scenario denkbaar is. Jodenhaat was ook geen uitvinding van Hitler. De RK kerk heeft de gele jodenster verordoneerd in Het vierde Concilie van Lateranen(1215 - 1216) te Rome werd samengeroepen door paus Innocentius III
Besluiten o.a.: Joden moesten een geel insigne gaan dragen en ook moslims moesten onderscheidende tekenen gaan dragen.

De vreemdelingenhaat tegen de araben is als zodanig ook een onderdeel van onze christelijke erfenis.

Natuurlijk waren er veel kutjoden en natuurlijk zijn er veel kutmarokanen (excusez les mots), maar hoeveel kutnederlandres zijn er niet. Naar mijn oprechte gevoel in de laatste groep relatief meer dan in de eerste twee groepen.

Hoe voorkomen we dat vreemdelingehaat tot een maatschappelijke implosie leidt?

Toegevoegd na 10 uur:
Jodenhaat:

1. RK De kerk voerde de jodenster in
2. Maarten Luther schreef het boek:' On the jews and their leis'
3. Henry Ford schreef ook een boek: The International Jew - The World's Foremost Problem
4. Curchill (of zijn ghostwriter) schreef:“The central fact which dominates the relations of Jew and non-Jew is that the Jew is ‘different.’ He looks different. He thinks differently. He has a different tradition and background. He refuses to be absorbed.”

Het zijn eigenlijk Fitna fims avant la lettre!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ben jij marokaan? Daar lijkt het op, want anders zou je weten dat deze bevolkingsgroep 17x vaker met de politie in aanraking komt dan wat jij kutnederlanders noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat bedoeld ze nou, hoe pak je dit probleem aan!
paulus811
14 jaar geleden
Wat is het probleem? het niet benoemen van het probleem is juist HET probleem. Laat ik overigens wel duidelijk stellen dat ik tegen vreemdelingenhaat ben, maar je kunt niet ontkennen dat de problemen van Marokkaanse kl.tejochies de spuigaten uitloopt. Veel mensen zijn dat zat en kunnen geen onderscheid meer maken. Dat er nu Marokkaanse succesnummers opstaan om de ellende te bestrijden, vind ik een goede zaak. Nu maar hopen dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens!

Het beste antwoord

Omdat mensen het liefst de schuld bij andere leggen. Als iemand zijn/haar baan kwijt raakt pikken de 'buitenlanders'hem in. Als de uitkeringen te laag zijn komt dat omdat heel veel buitenlanders op uitkeringen leven. Verder staat discriminatie en de fouten van buitenlanders nu erg in de schijnwerpers door mensen als rita verdonk en geert wilders. Waarschijnlijk was er altijd al zoveel vreemdelingen haat maar nu praten mensen er gewoon meer over door geert wilders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, maar is dat dan geen selffulfilling proffecy. En het waarnemen van het verschijnsel is niet voldoende. Als je ziet dat je een lekke band hebt zet je ook je fiets/auto/brommer aan de kant om hem te repareren. Of rijdt je vrolijk verder?

Andere antwoorden (8)

Een jood en een vreemdeling kan een en dezelfde persoon zijn en dan is het precies hetzelfde...

Begrip zorgt ervoor dat de vreemdeling de status van "vreemd" verliest... Dus dialoog en begrip lost alles op...

Ik hoop dat meer en meer mensen dit kunnen zien, en dan komt het toch allemaal goed... God zij dank...

Mag ik dit nog toevoegen... De tijden worden niet slechter, de wereld gaat niet achteruit...

Het is alleen dat het slechte jammer genoeg veel luidruchtiger is...

Hoe hard klinkt een bom en hoe zacht is begrip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie jij dat om je heen gebeuren, met de PVV als de grootste partij? Je hoeft God niet te danken voor een hoop die jij hebt, en of de tijden achteruit gaan kun je slechts achteraf beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bitch... De tijden kunnen niet achteruit gaan... Als ze gaan, dan gaan ze alleen maar vooruit... Maar ik ben er niet van overtuigd dat ze gaan, dus zeker nooit achteruit...
Een implosie zou nog niet zo erg zijn,een explosie is beroerder! Het zijn in beide gevallen ongefundeerde meningen,als het dat al zijn,want vaak worden mensen zo opgevoed,net als met geloof en weten ze niet beter! Een beetje meer verdraagzaamheid zou al heel wat oplossen en een dialoog met vreemdelingen of joden of(zoals hier nu op GV weer blijkt)met mensen met een andere geaardheid zal volgens mij die haat flink doen afnemen! Want: Onbekend maakt onbemind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In economisch slechte tijden is het altijd zo dat er bevolkingsgroepen de 'zwarte piet' kregen toegespeeld. De ene keer de ene, de andere keer de andere bevolkingsgroep. En altijd is er wel een populistische karikatuur die de taak op zich neemt om haarfijn uit de doeken te doen waarom anderen slecht zijn, waarom ze veel kosten, waarom we niet tolerant moeten zijn, waarom dit en waarom dat.

Hoe we voorkomen dat vreemdelingenhaat uitgroeit tot een nationaal probleem is simpel. Daarvoor gaan we met z'n allen eens in de vier jaar naar de stembus. En dan kiezen we daarvoor, of niet.

De grootste stap die we moeten nemen is het besef dat we allemaal gezamenlijk met een probleem zitten (we hebben een stukje welvaart, dat is het probleem) en dat probleem moeten we allemaal oplossen (we moeten dus dat stukje welvaart als belangrijk exportartikel gaan zien, zodat iedereen daar wat van heeft).
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het veel dieper zit. Grappig is overigens dat in Duitsland nooit voorgestemd is voor de endlosing van de joden. Het was de dictator Hitler die dat na een coup als zijn taak zag.
Je bent me er eentje, als je denkt dat in een stembusgang, die wordt beheerst door de verhoging van de AOW leeftijd een keuze wordt gemaakt voor of tegen vreemdelingenhaat. En als dat al zo zou zijn, en het antwoord zou zijn a la Wilders, wat moet je dan. Virtuele gaskamers heropenen?
itsme
14 jaar geleden
Helaas is het democratische systeem in NL zo dat er geen of nagenoeg geen referenda worden gehouden. Dan zou je onderwerpsafhankelijk je stem kunnen uitbrengen.
Overigens zou de stembusgang ook weer beheerst kunnen worden door een ander onderwerp, we weten niet wat er straks nog zal gaan spelen.
Als de tijden moeilijk zijn is er altijd een pispaaltje. Dat zijn dan meestal de vreemdelingen, de buitenlanders, joden.
Maar met joden is het toch nog anders. Deze bevolkingsgroep wordt soms diep gehaat. Ze doen het altijd verkeerd... In de geschiedenis werden joden altijd veroordeeld als er pest was of een andere besmettelijke ziekte. Zij hadden het gedaan. Waarom? Omdat er bij hun vaak geen slachtoffers vielen, dit kwam doordat zij volgens hun wetten heel hygiënisch leefden.
Ook nu, met het hele Palestijnse gedoe, wordt Israël veroordeeld, terwijl er bij beide kanten schuld ligt.
Soms heb ik het gevoel dat dit komt omdat volgens de bijbel de joden Gods volk zijn. Zelfs in de Bijbel gebeurde dit ook. Ik ken veel joodse mensen. Ze zijn eigenzinnig, maar ik mag ze heel graag. Ze hebben iets...

We hebben massaal gezegd: "wat in de tweede wereldoorlog gebeurde, mag nooit meer gebeuren". Het gebeurt weer en wat kunnen we er aan doen?

Wat kunnen we er hier aan doen in Nederland? Dat is je vraag. Laten we beginnen om tolerant te zijn tegen elkaar, naar je buren, je collega's, in de winkels, in het verkeer. In het klein in je eigen omgeving beginnen.
De campagne "een kort lontje" is niet voor niets gevoerd!
Laten we niet zo agressief zijn. Ook hier op GV niet. Iedereen mag toch zijn zo als hij of zij is. We mogen toch respect hebben voor ieder mens? Laten we het mooie (wat soms wel diep verstopt zit) in elkaar oproepen.
Dus kortom: begin bij je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
niet helemaal mee eens, maar wel goede bijdrage. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste itsme, waar ben je het niet mee eens?
itsme
14 jaar geleden
Heb niet gezegd 'niet mee eens', maar 'niet helemaal mee eens' hetgeen een essentieel verschil is.
Waar ik het niet helemaal mee eens ben is overigens niet relevant voor de discussie en de onderhavige vraag, maar de Palestijnse kwestie wordt wel heel erg gesimplificeerd hier. Het is altijd een moment waarop de een meer kan worden verweten dan de ander. Op dit moment is de onverzettelijke houding tav nederzettingenbouw een belangrijk punt, dus op dit moment ligt het even wat anders naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met het laatste stuk. Daar zit veel meer westers bedrog aan vast dan de mensen hier beseffen. Zoek Laurence of Arabia maar een op het internet en zoek naar de overeenkomsten tussen de Arabische kolonies en de koliale overheersers. Ze ziet dan een fraai staaltje list en bedrog. En lullig genoeg de araben werden weer bedrogen. Kijk maar eens naar de manier waarop Poncke Prinsen is behandeld, dat was een nederlandse militair die gewetensbezwaar had tegen de manier waarop Nederland, een pas bevrijd land, een koloniale oorlog voerde in Indonesa. Hoezo verwijten wij duitse burgers, dat ze zich niet voldoende hebben verzet tegen Hitler
jodenhaat is wel een heel sterk voorbeeld van vreemdelingenhaat maar de 2 zijn geen synoniem. vreemdelingenhaat staat voor mij voor alles wat mensen als bedreigend voor hun eigen subjectieve waarheid en cultuur beschouwen.

die "bescherm" cultuur is helaas niet alleen aan de de blanken of de rijke westerlingen toe te schrijven, alhoewel laatstgenoemde het meest gruwelijk hun stempel daarop hebben gedrukt is het van alle rassen en alle culturen angstig te zijn voor alles wat anders is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xenofobie (vreemdelingenhaat) Kan zich uiten in rassendiscriminatie geweld en zelfs genocide. Jodenhaat (antisemitisch) is een voorbeeld van de uit te hand gelopen haat tegen hun religie.
Jodenhaat heeft inderdaad al een hele oude geschiedenis en heerst nog steeds. Dit is dan ook de reden waarom het een begrip is geworden. Hoe voorkom je een vreemdelingenhaat uit de hand gaat lopen? Dat kan je terug zien in de geschiedenis. Kijk naar Adof Hitler. Die heeft in zijn tijd in een korte tijd zijn volk gehersenspoeld en het tegen de joden gezet. Door middel van indoctrinatie dus. Als er maar lang genoeg tegen de mens gezegt word dat iemand slecht is gaan mensen dat geloven. Mensen zoeken namelijk altijd een zondenbok. Zodat ze zelf niet verantwoordelijk zijn. Als Geert Wilders maar lang genoeg doorgaat met zijn uitstpraken, zullen steeds meer mensen gaan geloven dat de Marokanen de schult zijn van alle problemen in Nederlandand. Er zijn mensen in Nederland die Geert Wilders vergelijken met Hiltler maar zover wil ik niet gaan. Maar het laat wel zien dat de mens makkelijk te indoctrineren blijft, ondanks dat ze de geschiedenig kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe mee eens, maar onze Adolf was weliswaar een antisemiet, maar dat was hij niet uit zichzelf. Dat kwam voort uit een oud europees gevoel, en even los van de schaal, het was is Spanje, Engeland en Duitsland minstens even erg en even algemeen aanvaard als in Hitler Duitsland. Alleen heeft Hitler met zijn trawanten een endlosing bedacht: de gaskamer.
Iedereen wist dat, in Duitsland, in de USA en in Nederland. Verzet ertegen kwam niet of nauwelijks opgang, althans niet op grotere schaal als in Duitsland zelf.
Mijn vraag is eigenlijk, waar jij meer eindigt: wat kunnen wij doen om een herhaling te voorkomen, maar nu met betrekking tot de nieuwe nederlanders.
Wilders e.a. zijn stoorzenders in deze. Ze hebben wel gelijk, maar ze generaliseren en denken in problemen en niet ion oplossingen. Daarvoor betalen we geen politici.
Jodenhaat is een ungefundeerde haat die al eeuwen een feit is.

Vreemdelingenhaat sec is terug te voeren op angst voor het onbekende.

De vreemdelingenhaat waar jij je discussie over wilt voeren, want een vraag is dit niet, heeft een andere oorzaak.

Er is nu een aversie tegen moslims in Nederland. Niet tegen vreemdelingen. Redenen lijken me wel bekend, of je ze nu gegrond of niet gegrond wilt noemen.

Veel Marokkanen functioneren niet en daar is ook een aversie tegen. En als de marokkanen Christelijk waren geweest hadden ze deze aversie ook over zich heen gekregen.

Zuiver een gevolg van het gedrag.

Kutnederlanders zijn Nederlanders. En die hebben we altijd gehad hier. Kutmarokkanen niet.

En dus ontstaat er gezeik.

Oorzaken zijn makkelijk te vinden.

Als ik jou was geweest had ik de link tussen Joden en haat niet gemaakt en had een andere vraag gesteld, of geen vraag.

Dit is wat je noemt verdekte provocatie. Staat heel nu.nl ook vol mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Niet de tuinman:Jodenhaat was maar zeer gedeeltlijk gebaseerd op verschillen in religie, maar meer op vreemdelingen haat an sich. Jalouzie speelde ook een rol. Maar de alverbreide mening, dat Joden op pesach ctristelijke kinderjes offerden en/of opaten heeft niets te maken met religie. Fundamentalistische joden in NY of elders zijn ook kutjoden (om in de terminilogie te blijven) en Madoff was ooj een jood evenals zijn Engselse collega Maxwell, die hetzelfde geflikt heeft in Europa. Ik vind in Nederland de marokkanen ook geen vreugde vol gebeuren, maar komt dat niet door de slappe gedooghouding van Nederland en het feit dat Nederlanders ook de regels niet volgen em zich afscheiden van de buitenlanders. In mijn woonplaats, in Zuid Frankrijk, heb je ook veel araben, maar daar merk je niets van extra crimineel gedrag. Niet dat de araben daar meer geliefd zijn dan in NL.Reden, juist ja vreemdelingen haat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hje denkt dat dit provocatie is, dan zie je dat verkeerd. Ik ben uiterst bezorgd voor de toekomst. Niet de mijne, maar van de volgende generatie, wellicht de jouwe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joden hebben niets met de haat of aversie jegens bepaalde groepen Marokkanen te maken. Hetzelfde geld voor Joden / moslims. Waarom de Joden in deze vraag betrekken? Je hebt van vroeger uit hier in Nederland diverse gesettelde groeperingen en nationaliteiten, rassen ook maar ik hou niet zo van het duidelijk onderscheid op basis van iemands verschijning. Zegt niet zoveel meer tegenwoordig. Het probleem in nederland is simpel (de oplossing niet). De combinatie, moslim, moslimgebruiken, moslimfundalisme, niet-europese nieuwkomers, problemen met aanpassen door hun moslimachtergrond van deze groepen in onze maatschappij maakt het geheel tot een explosieve cocktail. Ga dat maar eens oplossen. Dit is niet zo als de problemen die grens-belgen hebben met Nederlanders die er voor hun neus weg alle grond opkopen en er villa's bouwen.
Daar drijft de grenseconomie op de Nederlanders en hebben ze er baat bij. Ze morren wel maar weten ook dat zonder de nederlandse "import" de welvaart verdwijnt. Wat dragen mensen bij aan onze Nederlandse welvaart die zichzelf beperken door hun geloof? Niets. En dat roept afkeer op. En spijtig genoeg heeft die houding, van een deel van de nieuwkomers met moslim-achtergrond, zijn weerslag op de gehele groep. En dat veroorzaakt haat. Maar het gaat nog in Nederland. Vooralsnog hebben bijv. (Nederlandse) homo's meer te vrezen dan (Nederlandse) moslims.
Er zit een enorm verschil tussen.

Vreemdelingenhaat heeft te maken met angst voor (het) onbekende. De angst dat je op je werk vervangen wordt door een nieuwkomer. Dat de nieuwkomers een cultuur mee brengen die jouw ordelijke leven overhoop kan halen enz.

Jodenhaat is een afkeer tegen een specifieke groep (voor wat voor een reden ook). Je moet ook onderscheid maken tussen afkeer voor Joden om Bijbelse redenen en de afkeeer voor Joden die door de nazies werd gepromoot.
Bedenk dat in de tijd dat alleen de blanke westerling als intelligent werd beschouwd je in die specifieke cultuur eigenlijk alleen het Christendom en Joden overhield. Die Joden vormden dus een minderheid met een beduidend andere religie. Sterker nog: de Joden waren verantwoordelijk voor de dood van Jezus. Dat religieuze aspect was erg belangrijk. Joden hadden andere leefregels dan Christenen en dat was in een samenleving waarin Katholieken en Protestanten al niet met elkaar om gingen een zwaar punt.

De afkeuring van Joden die je in je voorbeelden noemt is niet veel anders dan de afkeuring die men toen ook had voor de Islam. De Islam echter was niet eigen straten maar hoorde bij de arabieren, niet bij het westen en kreeg dan ook weinig aandacht

De Jodenhaat zoals die door Hitler werd gepredikt was darop gebaseerd maar was meer een vorm van haat die je nu nog ook ziet bij samenzweringsfanaten in de VS. Meer specifiek: Hitler had een zondebok nodig voor de ellende in Duitsland en historisch gezien (zie de zwarte dood) werkt het erg goed om de Joden als die zondebok aan te wijzen. Daar kwam ook nog dat, in tegenstelling tot andere minderheden, Joden succesvol zijn in de westerse samenleving en een hogere weerstand hadden tegen de economische crisis. En je gaat als Christelijke Duister niet de Christelijke Duister de schuld van alle ellende geven.
Hitler speelde daar heel slim op in. Zo slim zelfs dat nu nog veel mensen Hitlers onzin geloven. De historisch door Christenen gewantrouwde Joden waren een minderheid die gelijkwaardig genoeg waren om succesvolle ondernemers, wetenschappers en politici te kunnen zijn.

Daar het geen zin heeft om economische ondergang te wijten aan een minderheidsgroep van arme gastarbeiders die minstens zo hard getroffen zijn kies je als politicus een groep die de arme onderklasse sowieso al niet mag: rijke industriëlen en kapitalisten. In die groep zoek je de meest prominente minderheidsgroepering en voila: 1 zondebok voor een zware economische crisis.