Als je voor een dement persoon zijn financiën regelt, ben je dan ook verantwoordelijk voor zijn schulden?

Ik heb een volmacht en betaal de rekeningen, (vooral bejaardehuis) maar er komt niet genoeg geld binnen, kunnen ze dat bij mij komen halen, deze persoon heeft geen kinderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
VB een brief van een gerechtsdeurwaarder aan die persoon gericht (iets van lang geleden) komt nu voor, je kan toch geen demente mensen naar de rechtbank sturen. Hoever ben ik daar voor verantwoordelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Niet helemaal duidelijk is wat je met 'volmacht' bedoelt. Heb je een volmacht om de persoon te vertegenwoordigen en namens hem/haar te handelen, of ben je (slechts) gemachtigd om betalingen te verrichten?
Voor het verantwoordelijk zijn voor de schulden van de betreffende persoon maakt het niet uit, dat ben je namelijk in beide gevallen niet. Maar voor hoe te reageren op de deurwaarder maakt dat wel uit. In het eerste geval is de betreffende persoon kennelijk onder curatele gestelde en kun je namens hem/haar wettig een antwoord geven. In het laatste geval kun je de deurwaarder slechts informeren over de situatie en kan ik je aanraden om zo snel mogelijk een onder curatele-stellingsprocedure te starten, zodat je die persoon kunt vertegenwoordigen en namens die persoon kunt handelen.
Kortweg is het antwoord dus: nee, je bent niet direct verantwoordelijk voor de schulden van de ander.

Nog iets: Mocht er (later) nog sprake zijn van een erfenis met mogelijk een negatief saldo (schuld) dan kun je zo'n erfenis beneficiair aanvaarden, dat betekent feitelijk, je accepteert de erfenis onder de voorwaarde dat er een positief saldo overblijft. Bedenk hier dan wel bij, dat als het uiteindelijk een weigering wordt, dat je dan in principe nog geen theekopje uit de erfenis mag halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je slechts zijn financiën regelt en meer niet,kan men jou voor die schulden niet aansprakelijk stellen, tenzij je die schulden in zijn naam zelf hebt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet

Zelfs al ben jij zijn enige erfgenaam dan hoef je de erfenis (dan schulden) niet te aanvaarden en hoef je ze ook niet te betalen (al heb je dan ook geen recht op eventuele bezittingen).

Bel die gerechtsdeurwaarder en leg uit dat de persoon dement is en hoe dat op te lossen is. Regel desnoods een dementieverklaring van een arts.

Hoe kan het dat er te weinig binnenkomt want veel zal er ook niet uitgaan toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had dus eigenlijk moeten vragen: wat gebeurt er met een demente bejaarde als die niet genoeg geld heeft om zijn 'rusthuis' te betalen?
Pieter2011
12 jaar geleden
2000 euro per maand is natuurlijk ontzettend veel geld! Het lijkt me inderdaad vreselijk als je al je spaargeld in zo'n bodemloze put ziet verdwijnen. Misschien goed om eens na te gaan of daar geen bijzondere regelingen, subsidies of vrijstellingen voor zijn, want zo'n bedrag is voor veel mensen natuurlijk niet op te brengen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de gemeente praten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de Sociale Dienst, is hier hetzelfde.