Wat is nu de meest gebruikte afscheidsgroet in Nederland ?

Is het doei, ajuu, dag dag, arrividerci , wel thuis, zie je, of ik ga je zien . ?"of nog wat anders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Hangt een beetje van de situatie en de mensen tegen wie je het zegt af denk ik. Ik werk in een winkel en tegen de klanten zeg ik altijd ''tot ziens''. Dit is wat formeler. Tegen andere mensen zeg ik meestal ''doeg of doei''

Toegevoegd op 04-06-2009 09:02:14
En ik denk dat de meeste mensen ''Tot ziens'' en ''Doei ''het meeste gebruiken. Ik merk dat sommige mensen door de telefoon vaak ''Hoi'' zeggen bij het afscheid nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik heb in Brabant gewerkt (Den Bosch) en daar liepen Turkse of Marokkaanse schoonmaaksters die geen woord Nederlands spraken.
Maar als ze naar huis gingen, riepen ze wel "Houdoe"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is 't: doei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor het meest "doei" of "doeidoei".
"Later" komt ook wel voor.

Toegevoegd op 04-06-2009 01:22:09
of C.U.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steeds vaker hoor ik ''Laters'' . Komt op hetzelfde neer als ''de mazzel''.

Mijn voorkeur is toch ''doeg/doei''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg meestal "doei".
Af en toe ook wel "tot ziens" of "de mazzel".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg heel vaak "ciao", maar denk dat "doei" het meest gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde ook wel eens: Hoooooi
Ik vond dat altijd zo gek, bij het weggaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het per streek heel verschillend is. Zo is Houdoe typerend voor de brabanders en Ajuus voor de Oostkant van Nederland.
Ikzelf gebruik het meest "doei"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meest gebruik? Ik denk 'Doei' of 'Tot ziens'

Persoonlijk stem ik mijn afscheidsgroet af op de toehoorder(s).

'Later!' zou tegenover mijn baas ongepast zijn, terwijl ik dit vaak tegen vrienden zeg.
Omgedraaid, mijn vrienden zullen mij vreemd aankijken als ik afscheid neem met 'het was me een genoegen, tot ziens'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje afhankelijk van tegen wie zeg ik zelf houdoe, doei of daag. De laatste tijd hoor ik ook wel vaak doedoei, maar houdoe is in het Brabantse volgens mij nog steeds het meest gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal toch wel doei zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houdoe is wat ik het meeste hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CiaO .... ?