Hoe noem je een Welshman in het Nederlands? We spreken toch ook niet over een Englishman?

ik was benieuwd of er een Nederlandse benaming voor een persoon uit Wales bestaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Daar bestaat niet echt een Nederlandse benaming voor.
Het Nederlands kende vroeger de vorm 'Wels'; die is bijvoorbeeld nog in het woordenboek van Verschueren
(1996) te vinden. Maar de huidige naslagwerken gebruiken doorgaans uitsluitend de aan het Engels ontleende vorm 'Welsh' als bijvoeglijk naamwoord en als taalnaam: 'de Welshe hoofdstad Cardiff', 'het Welsh'.

Als benaming van een mannelijke inwoner van Wales kan het eveneens Engelse 'Welshman' worden gebruikt, met als meervoud 'Welshmen'; een vrouw kan 'een Welshe' genoemd worden. Ook kunt u uw toevlucht nemen tot een omschrijving: 'iemand uit Wales', 'de inwoners van Wales'.