Zijn sociaal netwerk sites goed of slecht voor ons?

hyves, myspace, facebook, linkedin, twitter etc' er zijn meer en meer mogelijkheden om te communiceren en nieuwe contacten te maken, onze leven zijn een "facebook wall" geworden en de hele wereld kan meedoen... is dat goed of slecht en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Goed en slecht.

Goed is volgens mij wel dat je meer je best moet doen om met uitsluitend schrift te kunnen vertellen wat je wilt zeggen. Dit is meer, omdat in een 1 op 1 gesprek je ook je lichaamstaal kan laten meepraten.
De communicatie methoden moeten wel beter worden, anders is in no time een ruzie gaande.

Het is ook een methode om je even in een andere wereld te begeven.

Het nadeel is dat sommige dit verwarren met de echte wereld. Dat ze opgeslokt worden en niet meer de behoefte hebben om naar buiten te gaan.
Niet alles kan worden vervult met een virtuele wereld. Het is ook heel eenvoudig om de stekker eruit te trekken als je iets niet zint. In de werkelijke wereld gaat dit niet, waardoor je toch meer met je emoties moet omgaan. In de virtuele wereld kan je vluchten voor je emoties.

En natuurlijk de fysieke contacten zou je kunnen missen. De aanraking, de kus, de omhelsing, de energie.

In een gezonde wijze, zal dit soort site een periode zijn in een leven. Waarbij je voorzichtig begint, je erin verloren raakt, en er weer uit kruipt om het weer achter je te laten als een herinnering en een ervaring.

Uiteindelijk is het altijd GOED.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Slecht in de zin dat je in een soort virtuele wereld gaat leven, en goed in de zin dat het steeds gemakkelijker wordt om te communiceren, te netwerken, contacten te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, het is niet slecht denk ik.
Als je er maar niet al te veel waarde aan hecht.
Ik vind het erg leuk om via hyves iets van mijn kleinkinderen of familie te horen.
En ik heb via Hyves wat mede-mozaiek-liefhebbers om ervaringen mee te delen.
Best aardig, maar ik doe er weinig mee.

Het schijnt ook goed te zijn om te netwerken als je een baan zoekt. Daar heb ik mijn twijfels over.

Het is slecht als je er aan verslaafd raakt.
Of als je gaat denken dat het ook maar iets te maken heeft met de echte wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle 'algemene' sociale netwerken zijn handig om contacten met mensen te onderhouden die je anders te weinig spreekt. Je weet ongeveer waar ze mee bezig zijn en dat is soms leuk. Professioneel is het ook goed om van elkaar te weten wat je ongeveer doet, je kunt dan makkelijk netwerken en kennis shoppen bij elkaar als dat nodig is.

Pas echt interessant wordt het als je op sociale media zit met 'lotgenoten' (b.v. patientenzelfhulpgroepen) of mensen met dezelfde hobby's, je kunt dan heel snel kennis delen, nieuwe mensen leren kennen, dingen uitproberen en navragen bij 'ervaringsdeskundigen' en wie weet houd je er ook nog leuke vrienden aan over.

Voor kinderen in de puberleeftijd zijn sociale media ook een manier om zichzelf te ontdekken en te bekijken wat ze nou echt leuk vinden. Zoals ik vroeger mijn agenda bekladde, zo versieren mij dochters hun Hyves-pagina's.

Er zijn natuurlijk ook negatieve kanten aan. Als ouder moet je je kinderen tegenwoordig echt opvoeden met een aantal veiligheidstips voor internet en goed in de gaten houden wat er allemaal gaande is. Dingen als privacy, digitaal pesten, enge mannetjes die zich voordoen als leuke vriendinnetjes, aandachttrekkers, forumtrollen e.d. moet je allemaal aan je pubertjes uitleggen. Opvoeden wordt er niet makkelijker van.

En professioneel zijn we eigenlijk nu pas aan het uitvinden wat sociale media voor neven-effecten kunnen hebben. Als je als ambtenaar onder de wet op de openbaarheid van het bestuur valt, betekent dat dan ook dat je alles over je werk op LinkedIn mag zetten? En mag jouw baas dat in de gaten houden?

En soms kost het ook gewoon te veel tijd, zoals nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij normaal gebruik zijn ze zeker niet slecht.
Ik vind het juist het tegendeel, je kunt met de hele wereld communiceren, vrienden of familie die ver weg wonen zijn in 1 muisklik weer 'dicht 'bij je.
Als je wat minder tijd hebt kun je met een berichtje of krabbel laten weten dat je aan die persoon denkt.
Tegenstanders bellen liever of gaan bij iemand langs.
Maar zolang je het niet alleen maar als vervanging ziet en de hele dag aan het netwerken bent is het niet slecht.
Ik vind dat het je sociale wereld verrijkt ( bij normaal gebruik)