Klopt het dat in de VS regelmatig gediscrimineerd wordt bij rechtszaken? (Niet beledigend bedoeld ofzo).

Er zijn bepaalde organisaties dat in de VS bepaalde groepen, bijvoorbeeld zwarte mensen, geen eerlijk proces krijgen bij een rechtszaak. En ook meer risico lopen om een bepaalde straf, vaak zelfs de doodstraf(!) te krijgen voor bepaalde misdrijven, zonder dat hier een rechtvaardig argument voor is. Is dat waar? (En wilt u er a.u.b. ook even de bron bijzetten)? Ik stel deze vraag niet om aanvallend te doen ofzo, maar meer omdat ik hier het een en ander over moet schrijven enzo.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet dat het een gegeven is dat de doodstraf vaker aan zwarten wordt toegekend dan aan blanken, voor gelijkwaardige delicten. Hier zijn verschillende bronnen over te vinden. Google op 'african americans caucasian death penalty' Ik kan wel een bron gaan noemen, maar dat is feitelijk kiezen uit een van de links die Google oplevert (Bron is dan ook niets anders dan de Google search). Je zal bevestigingen vinden, maar ook nuanceringen. Wanneer ik een specifieke bron zou noemen, zou het geluid uit de betreffende bron wellicht leidend werken voor hetgeen jij wil uitzoeken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Toegevoegd na 1 minuut: Ik heb het overigens alleen over de doodstraf, omdat bij een strafmaat van x-aantal jaar, de delicten en omstandigheden vaak zo gevarieerd zijn dat het lastig is op valide te spreken van een representatieve hoeveelheid gevallen die vergelijkbaar zijn. Bij een doodstraf gaat bijna altijd om zeer concrete delicten wat ze makkelijker te vergelijken maakt.

Bronnen:
https://www.google.nl/search?client=opera&...

Officieel niet. Maar het zal wellicht voorkomen, aangezien ze er juryrechtspraak hebben. Maar de VS staat niet bekent om discriminerende rechtszaken. Ik heb wel eens voorbeelden gehoord van dat het in VS wel bepaalde rechtgeving is die discriminerend kan werken. Maar ik heb daar geen bron van. Zoek eens via google scholar.

Bronnen:
Studie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100