Waarom worden trottoirs niet met asfalt bestraat?

Klinkers, tegels, enz., zijn moeilijker aan te brengen dan asfalt. Verder kan men over klinkers, tegels, enz. struikelen, als ze ongelijk hoog zijn. Boomwortels kunnen dat effect mede veroorzaken.

10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een en al asfalt overal zeker haha. nee dankje

Het beste antwoord

De grootste reden is de financiele kant van asfalt, asfalt wordt ook wel "het zwarte goud" genoemd en dat is niet zonder reden.
Daarbij komt dat riolering en kabels verlegd moeten worden omdat ze niet meer (of heel duur) bereikbaar zijn. Asfalt bestaat namelijk uit verschillende lagen die op een fundering liggen. Een asfalt weg kan een dikte hebben van een halve meter op de fundering. Wanneer er dan dus een breuk in een kabel of waterleiding zit moeten ze eerst het asfalt weg frezen om daarna pas een relatief kleine reparatie uit te voeren.
Een paar klinkers of stoeptegels weg halen en vervolgens in zand uit komen is een stuk makkelijker en sneller.

Om je een beeld te geven heb ik een klein stukje kosten voor je bijgevoegd zodat je het verschil kunt zien tussen een tegel weg en een asfalt weg (van dezelfde breedte).
Tegelfietspad:
- nieuw € 60,- per m2
- onderhoud € 30,- per m2 1x in gemiddeld 20 jaar

Asfalt fietspad:
- nieuw € 250,- per m2
- onderhoud € 25,- per m2 1x in gemiddeld 10 jaar; vervanging bovenste deklaag.

Na 10 jaar (wanneer de tegels nog prima op hun plek liggen) moet de bovenste laag van het asfalt vervangen worden, waarschijnlijk is dit bij een troittoir minder vaak omdat een troittoir minder belast wordt dan een fietspad zoals in dit voorbeeld.

Dit zijn de prijzen van een stratenmakers bedrijf en een asfalt bedrijf (man is asfalteerder)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een trottoir lijkt mij ook moeilijker te leggen met asfalt. Niet overal even breed, bomen, lantaarnpalen, etc... Dus kost misschien wel meer dan €250 per m2.
Computoon
10 jaar geleden
Als ze een trottoir zouden moesten asfalteren dan heb je wel een smalle wals nodig.

Andere antwoorden (2)

De gemeente wil ook dat hun gemeente er mooi en verzorgd uitziet, een soort snelweg voor je deur, maakt de straat niet veel fraaier. Net zoals je woning moet passen in het bestemmingsplan en aan de eisen die de gemeente eraan stelt (vergunning bouw en woningtoezicht) zo moet ook het straatbeeld aan hun eisen voldoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Asfalt is misschien makkelijker aan te brengen, maar moeilijker te repareren. Maar de belangrijkste reden is dat onder de stoep vaak kabels lopen die bij storingen opgegraven moeten worden. Een paar tegels kun je vrij makkelijk weghalen, maar met asfalt kom je er dan niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
prima antwoord. Aanvulling: boomwortels maken ook asfalt kapot.