Zou je een boete moeten kunnen krijgen voor 70km/h op de snelweg?

Dan bedoel ik: als er geen sprake is van druk verkeer of andere uitzonderingen zoals mist.
Al is dat allemaal misschien erg subjectief (te beoordelen door de agenten).
Je ziet wel eens bij Blik op de Weg dat iemand die langzaam rijdt wordt aangehouden - maar die persoon krijgt dan alleen een toespraakje; geen boete.
Artikel 5 wordt dus niet ingezet in zo'n geval.

Of laten we de politie een GROTE 80 sticker achterop die auto plakken?

@Magicegidius:
Met snelweg bedoel ik een weg met 120km/h als max. snelheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

ik vind wel dat ze een bon moeten krijgen te snel is gevaarlijk maar te langzaam ook maar dat is mijn mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het hangt van het gevaar af. Reken maar dat iemand die 50 rijdt toch echt een artikeltje 5 krijgt. 70 wijkt niet zo veel af van 80, waardoor het wel gevaarlijk is, maar veel minder dan tien kilometer minder hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 5 gebruiken ze voor mensen die bij voorbaat al aangeven op GV dat ze een auto zoeken, waarmee je op de Nederlandse snelwegen minimaal 225 km per uur kunt rijden...

En daarbij ligt de minimum eis bij voertuigen die harder kunnen dan 60 km per uur. Dus is iemand die 70 km per uur rijd niet in overtreding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De minimumsnelheid is de helft van het maximum ; op de meeste Nederlandse snelwegen mag je niet harder dan 120, dus is 60 het minimum. Als je dat niet haalt, mag je de snelweg ook niet op. Maar je bent zeker niet in overtreding.
Er zullen wel mensen zijn die het lastig vinden, want dan moeten ze weer opletten in plaats van blind doorscheuren, maar strafbaar of zelfs gevaarlijk is het zeker niet. Dat zou de wereld op zijn kop zijn. Bovendien komt het zo weinig voor ; medunkt dat er heel wat capriolen zijn die je op de weg kunt uithalen die wél een groot gevaar voor de medeweggebruiker opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Bovendien komt het zo weinig voor'
Is 't niet juist DAN gevaarlijk? Omdat je 't niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, mee eens. Onvoorspelbaarheid in het verkeer, dat is pas echt gevaarlijk. Bijv. zomaar remmen op de snelweg, ook heel gevaarlijk.
Er bestaat geen minimumsnelheid op de Nederlandse auto(snel)wegen.... een boete is dan dus niet op zijn plaats...

Als iemand erg langzaam rijdt, dan kan hij wel aan de kant gezet worden door de politie, maar dat is dan vanwege het gevaar wat hij/zij creert en niet de snelheid op zich.

Wel moeten voertuigen op autowegen 50 km/u kunnen en mogen rijden en moeten voertuigen op de autosnelwegen 60 km/u kunnen en mogen rijden.

Toegevoegd op 17-06-2009 17:32:11
ik heb geen problemen met de regels zoals ze beschreven staan in Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 artikel 42: Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van tenminste 60 KM per uur kan en mag gereden worden… dus geen verbod, wel een advies… voor mij hoeft daar dus geen boete op te komen...

Toegevoegd op 17-06-2009 17:39:29
toen ik mijn rijbewijs haalde was er een minimumsnelheid voor de autosnelweg van 70 km/uur... maar nu niet meer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die bestaan wel degelijk misschien moet je nog is een keer je theorie boekje van het autorijden door bladeren misschien weet je 't dan weer. daarom ook -1! (uitleg en een weggegeven punt perfect toch?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'een boete is dan dus niet op zijn plaats…'
Nu heb je 't over 't heden... Ik heb 't over de toekomst: 'zou je...'?
Oftewel: vind je de huidige regels goed zo, of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm
ik had inderdaad niet begrepen dat je vooruit keek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Andy
volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 artikel 42: Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van tenminste 60 KM per uur kan en mag gereden worden... dus geen verbod, wel een advies...
Ja. Te langzaam rijden kan ook heel gevaarlijk zijn.
Waar de verkeersveiligheid gevaar loopt, worden
normaal altijd boetes uitgedeeld, dus ik vind dat dat ook bij langzaam-rijders moet gebeuren.
Het zou zelfs goed zijn te beoordelen wat de reden van het langzaam rijden is.
Als angst/leeftijd een hoofdrol speelt is het wellicht
een reden voor een (nieuwe) beoordeling van de
rijvaardigheid of ga ik nu te ver?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 5 kan wel degelijk worden toegepast in zo'n geval. Vaak blijft het wel bij een waarschuwing, maar als er echt een gevaarlijke situatie is onstaan of zelfs een ongeval wordt gewoon artikel 5 toegepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een ongeval is 't natuurlijk wel te laat... ;)
De wet op minimumsnelheid bestaat niet meer, mits je vooertuig is goegekeurd voor de snelwegen ( dus geen brommobiel tractor etc.) want anders zou iedereen in de file een boete krijgen. Je behoort nu je snelheid aan te passen aan het overige verkeer (tot de max natuurlijk). Langzaam rijden kan beboet worden op basis van hinderlijk rijgedrag, evenals het bijvoorbeeld niet of niet snel genoeg optrekken bij een groen verkeerslicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus 't is op basis van wat de agent op dat moment er van vind?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
exact! Kijk maar een naar Blik op de weg etc, daar kom je het regelmatig tegen. Via flitspalen zul je er geen boete voor krijgen, puur de mening van de agent (niet altijd verkeerd hoor).
ik vind van wel. laatst hebben ze ook de snelheid van auto's met caravan omhoog gedaan om meer ongelukken te voorkomen. zodat je niet eff snel word ingehaald. met 70km/h precies hetzelfde verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind dat dat moet kunnen. En dat kan ook al. Als je 70 rijdt op een snelweg waar de rest van het verkeerd 120 rijdt, kun je op basis van artikel 5 wel degenlijk een boete krijgen.

Dat agenten er vaak voor kiezen om alleen over te gaan tot een staandehouding en een waarschuwing, betekent niet dat je er geen boeten voor kán krijgen.