Wat is de meest voorkomende voornaam?

Op hele wereld?

Toegevoegd na 18 minuten:
en in NL?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (9)

Muhammad

Is ooit al eens gekozen tot meest voorkomende naam ter werled
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de zesde editie van de 'Columbia Encyclopedia' is Muhammed hoogstwaarschijnlijk de meest voorkomende naam ter wereld. Dan wel inclusief alle verschillende variaties. Geschat wordt dat meer dan 15 miljoen mensen in de wereld deze naam dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende voornaam ter wereld is "Mohammed". De meest voorkomende achternaam is "Chang".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lee.
Komt erg veel voor in China en Korea en daar wonen de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geldt wel voor achternamen, maar de vraag gaat over voornamen.
Zie voor achternamen: http://www.onzetaal.nl/kalender/records/r2211.php
Jan en Piet

Toegevoegd na 6 minuten:
In Nederland dan he;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter wereld: Moham(m)ed
Thomas en Sanne zijn al jarenlang de populairste voornamen in Nederland.

De instantie die de hedendaagse Nederlandse voornamen in kaart brengt, is de Sociale Verzekeringsbank. Die verzorgt onder meer de kinderbijslag en kan zo dus vrij gemakkelijk bijhouden welke namen populair zijn. Dat zijn al jarenlang dezelfde. Zo staat Sanne al sinds 1998 op nummer één, en Thomas zelfs sinds 1997 - alleen in 1999 even van de troon gestoten door Tim. Andere populaire namen zijn Anne, Lisa, Fleur en Iris, en Daan, Tim, Max en Lars. In Vlaanderen staan Amber en Robbe bovenaan.
Tegenwoordig is de variatie aan namen groot. Dat was vroeger wel anders. Uit de volkstelling van 1947 (in te zien op de website van het Meertens Instituut) blijkt bijvoorbeeld dat bijna één op de vijf mannen destijds Jan, Johannes of Hendrik heette, en zo'n één op de vijf vrouwen Maria of (Joh)anna. Dit had onder meer te maken met de naamwet, die alleen bestaande voornamen toestond. In 1970 werd deze wet geschrapt.
Overigens zijn er tegenwoordig grote regionale verschillen bij het geven van namen. Zo is Moham(m)ed, de naam die veel islamieten aan hun eerstgeboren zoon geven, de populairste jongensnaam in grote steden, zoals Amsterdam en Brussel. Maar niet alleen daar; volgens vele bronnen op internet is Moham(m)ed de meest voorkomende voornaam ter wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig te bepalen welke naam er het meest voorkomt in Nederland. Wel is er bijgehouden welke namen ouders geven wanneer er een nieuw kind geboren wordt.

De sociale verzekeringsbank regelt de kinderbijslag en kan daardoor nauwkeurig bijhouden welke namen er gegeven zijn.

In het eerste kwartaal van 2010 waren de meest populaire namen Lucas en Emma.

Ik zou het ook wel leuk vinden als er een databank zal zijn waarin je dan precies kon opzoeken hoe vaak jou naam voorkomt in Nederland, en welke namen er het meest voorkomen bij de nog levende bevolking in Nederland. Zal een leuk idee zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende voornaam ter wereld is “Mohammed”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vrouwen zijn dat Fatima en Maria.In Nederland zijn het jan en bianca