ik denk dat de associatie met roze voor een heleboel mannen hetzelfde, denk maar aan roze zaterdag bv, zonder te veel in details te treden... voor mij geen roze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik vermoed ook dat het komt door de (overigens cultureel bepaalde) associatie met onder meer vrouwelijke dingen en dingen die met homosexualiteit samenhangen. Niet dat er daadwerkelijk iets verkeerd is met de kleur of met vrouwen of homo's, maar het is denk ik een beetje hetzelfde als je als klein jongetje niet gezien wilt worden terwijl je met poppen speelt, hoewel ook daarmee niets mis is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roze is van oudsher de meisjeskleur. Als er vroeger een geboortekaartje werd gestuurd, zat er bij de geboorte van een meisje een roze strikje op en bij die van een jongen een blauw strikje. Jongens en roze kon echt niet. Nu zul je denken dat is iets van vroeger, maar niets is minder waar. Ik werk met kinderen en als een jongen bijv. roze papier kiest om op te tekenen, wordt er nog steeds geroepen: Roze is een meisjeskleur!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat denk je zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanwege hun homofobie. Dit zal echter niet door die mannen worden toegegeven, dit noemen we een eindeloze ontkenningsfase ;-D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger was rood een jongenskleur, en blauw juist een meisjeskleur. In de tijd van ridders en kastelen was rood de kleur van bloed, van actie, en dus voor jongens. Ridders hadden dan ook felgekleurde (en veelal rode) kleding.

In de vorige eeuw is dat veranderd, en is rood/roze een meisjeskleur geworden, en blauw een jongenskleur. Het is daarmee dus cultureel bepaald.

Dit heeft 2 jaar terug eens in het middenkatern van de Intermediair beschreven gestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap even ook niet waarom het niet roze mag zijn, maar te gelijkertijd Zalm wel goed verkocht word. Dit is namelijk ook roze alleen met een andere sjieke benaming...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat veel mannen homofoob zijn en ze willen elke associatie daarmee vermijden(misschien wel voortkomend uit latente homofilie).

En laten we eerlijk zijn....het is toch ook een gore kleur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat Roze met vrouwelijkheid geassocieerd wordt, en sommige mannen bang zijn om voor homo te worden aangezien/te vrouwelijk.