Had men vroeger meer geduld dan tegenwoordig?

Alles moet sneller en meer opschieten.
Als tegenwoordig iets stuk is, wordt het wegggegooid, soms is er alleen maar een zekeringetje of los draadje.
Het lijkt wel of er geen geduld meer is, zelfs er over praten kan al niet meer, weg er mee, en een nieuwe kopen.
Ook als we ziek zijn, moet dat al na een dag pillen slikken over zijn, om over het verkeer maar niet te praten.
men haast zich de dag door om sávonds voor de t.v. in slaap te vallen.
Er is geen geduld meer om naar de ander te luisteren.
Was dat vroeger nu anders of lijkt dat maar zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Rieneke1
14 jaar geleden
leuke vraag ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt.

Het beste antwoord

Ik denk dat het niet alleen een kwestie is van geduld hebben. Ik denk dat het hele levenstempo nu veel hoger ligt dan vroeger.

Ik merkte dat ik zelf ook steeds minder tijd had, steeds minder toekwam aan de dingen die ik belangrijk vind, steeds minder aan mezelf toekwam. Ik rende door mijn leven als een loc op twee benen. Dat kon zo niet doorgaan.

Ik heb heel bewust bepaalde dingen buitengesloten. Zeg maar dat ik me een beetje heb teruggetrokken uit de gejaagdheid.

Televisiekijken? Als er niet iets komt dat je echt de moeite waard vind, is televisiekijken eigenlijk tijdverspilling. Het kost een hoop tijd, het levert niets op. Daar ben ik dus mee gestopt.

In plaats daarvan sport ik, ga ik naar de bioscoop of het café, of zit ik bij vrienden of vriendinnen. Of zit ik lekker thuis "mijn eigen dingetjes" te doen.

De was doen, het huis verzorgen - dat hoeft nu niet meer snel, snel even tussendoor. Ik doe het wanneer het *mij* uitkomt, op *mijn* tempo.

Zo ook met veel andere dingen. Moet ik echt die nieuwste auto voor de deur hebben, moet ik echt dat mooiste terras hebben? Nee, ik moet niets! Al dat "moeten" geeft alleen maar stress, een continu gevoel van gejaagdheid. Mijn auto voldoet prima, mijn terras is eerder rustiek/authentiek dan trendy, maar daarvoor in de plaats komt een stuk innerlijke rust en tevredenheid.

Het enige dat ik ervoor heb hoeven doen was: niet meer meerennen met de kudde. Even terugtrekken, ontdekken wat IK belangrijk vind, en DAAR mijn tijd en energie aan besteden. Niet aan andere dingen.

*Leid* je leven, in plaats van andermans leven te volgen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik kan het onderzoek niet zo snel meer vinden, maar men heeft eens het gemiddelde looptempo van de voorbijgangers in een stad gemeten. Dit heeft men om de paar jaar herhaald.

Conclusie: in de loop der tijd is het looptempo toegenomen. We lopen dus zelfs sneller dan vroeger!

Ik weet echter niet of men rekening heeft gehouden met de toegenomende gemiddelde lichaamslengte in diezelfde periode.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +
En je consumiderd en je bent duurzaam bezig -> je bent de nieuwe trend !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede waardevolle keus in je leven!!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit vlak ben ik het helemaal met je eens.
Ik ben nu 67 en ik loop nog te hard, heb daar zelf geen erg in, anderen wel!

Andere antwoorden (14)

Dat is zeker zo.

Een van de oorzaken is het nieuwe communiceren: Mensen sturen een mailtje en bellen na 10 minuten op: Ik heb nog niets gehoord. Wat is je antwoord. terwijl vroeger een brief gewoon een week onbeantwoord kon blijven liggen/.

Het is normaal geworden dat iets nu gebeurd. Een week wachten kost te veel. We zijn allemaal veel efficienter gaan werken. Maar moeten nu zelfs de etentjes met vrienden inplannen, omdat ons hele leven "mee-ge-efficientizeerd" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, men had vroeger meer geduld en meer respect, maar men had ook meer angst voor autoriteit...

Nu komt men veel meer voor zichzelf op... De tendens is alleen maar meer en meer ongeduld en minder en minder respect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helamaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist!+1
Dat denk ik wel zeker, kijk naar de moderne communcatie middelen die wij tot ons beschikking hebben. Iedereen moet maar snel reageren en het liefst zo snel mogelijk. Daarmee kan je wel vaststellen dat mensen minder geduldig zijn dan vroeger.

Het lijkt daarnaast ook dat we ons veel sneller éénzaam voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Er is inderdaad weinig geduld meer omdat er zo veel te doen is. Vroeger ging je werken en zat je in je vrije tijd bij je gezin rond de tafel, het leven was een stuk simpeler. Nu moet je je haasten want je moet naar de sportschool, of naar de hobby club of wat dan ook. Iedereen heeft tegenwoordig allemaal contacten die ze moeten bijhouden via hyves of msn of zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zeker zo.

Tegenwoordig geldt het motto: tijd is geld.
Maar iedereen van ons, gaat in de fout want wij willen dat alles op tijd wordt geleverd wat we vragen.
En met de tegenwoordige communicatie mails, gsm,.... moet alles JIT zijn (Just in time - alles tijdig).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Time is money klopt in de meeste gevallen natuurlijk wel!
En snelheid is absoluut ook een prettig gevoel hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vroeger was men gewend geduld te moeten hebben om alles goed te doen. Mijn moeder leerde mij al ( net als ze van haar moeder leerde) spreuken als; "Zondagssteek houdt geen week", er werden dan ook geen verstelwerkjes op zondag uitgevoerd, moest je maar geduld hebben tot maandag," als je iets doet, doe het dan goed", dus als ik mijn kamer moest opruimen moest dat niet met de Franse slag gebeuren, nee, alles moest zo efficiënt mogelijk, dus van bovenaf beginnen en alles van de kant, niet om de poten van een stoel heen. Een huisvrouw was dan ook de hele dag met haar huis en gezin bezig en had daar dan ook de tijd voor.
Tegenwoordig moet er zoveel mogelijk op een dag gebeuren want tijd is geld tegenwoordig. Vooral in het zakenleven moet er snel resultaat zijn en is alles daarop geënt. Managers moeten bij in diensttreding al accoord gaan met lange werkdagen en weinig privacy.Ze moeten altijd bereikbaar zijn en de mobiele telefoon is inmiddels een item waar ( bijna) niemand meer buiten kan om maar voooral niets te moeten missen en snel te kunnen reageren. Mensen hebben daardoor nog maar "korte lontjes",en worden snel aggressief omdat ze geen geduld meer hebben. Ze mogen tegenwoordig geen geduld meer oefenen, want daar is de tijd niet meer voor. Ben je geduldig (en daardoor traag) op je werk, dan pas je niet in het profiel en kun je gaan. Kinderen op school hebben het al; "Treuzel niet zo, iedereen moet op jou wachten".
Het hoeft niet allemaal goed en degelijk uitgevoerd te worden, het is vaak goedkoper om een onderdeel nieuw te bestellen dan het te repareren. Handwerkers sterven zo uit, helaas. Ze zouden toch niet meer zo kunnen werken als vroeger, want toen moest je echt geduld hebben om iets echt goed te maken. Maar het zou nu niet meer te betalen zijn voor de gewone sterveling.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord! +1
Volgens mij hadden ze niet meer geduld vroeger.

Het is echter een feit dat iedereen een drukker leven heeft gekregen. Denk alleen maar aan het bijwerken van je emails e.d.

De jeugd heeft het eveneens druk met telefoonverkeer en emailverkeer; daar hadden wij vroeger geen last van. Al dit bij elkaar opgeteld maakt het dus dat er meer zaken moeten worden gedaan in dezelfde tijd. Hierdoor zal men gehaaster overkomen dan vroeger, maar dat hoeft niet zo te zijn dat men daadwerkelijk minder geduld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1000% zeker! Tegenwoordig als ik een broek verkoop die korter gemaakt moet worden, gaan mensen er bijna van uit dat dat dezelfde dag wel lukt! Een tijd geleden, nog niet eens zo heel lang, maar een jaar of 6, vond men alles korter dan een week al snel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet zeggen of men vroeger meer geduld had. Gewoon omdat ik daar nog geen ervaring mee heb. Ik heb wel geleerd dat geduld met de jaren komt. Als op een gegeven moment in je leven bepaalde dingen bereikt heb, hoef je je niet meer zo te haasten. Of je kan het ook zo zien. Wanneer je ergens naar streeft wil je dat doel ook zo snel mogelijk bereiken. Zeker wanneer je jong bent en je nog zoveel wilt. Hoe sneller je het ene doel bereikt heb, hoe eerder je aan het volgende kan beginnen. Als je eenmaal gesetteld bent en heb wat je wilde. Kan je je tijd aan andere zaken besteden. Zoals het repareren van apparatuur ipv. direct nieuw kopen.
En idd de tijd zal ook veranderen. De wereld is kleiner geworden. Veel dingen gaan sneller. Er worden ook veel sneller resulaten verwacht. Het enige wat nog op het oude tempo doorgaat is persoonlijke ontwikkeling. En daarmee te kunst om te wachten en geduldig te zijn.
En geduldig zijn is ook makkelijker wanneer je er de tijd voor hebt.
Bijv. je hebt een afspraak bij een arts. Het spreekuur loopt uit. Je word binnen bepaalde tijd ook ergens verwacht. Dan duurt het wachten enorm lang en zit je zeer ongeduldig de hele tijd op je horloge te kijken.
Wanneer je na het bezoek aan de arts geen verdere plannen heb voor de rest van de dag, is het helemaal niet erg om te wachten. Je kan rustig de wachtttijd gebruiken om een boek te lezen. Een tijdschrift door te bladeren enz. Hierdoor lijkt de uiteindelijk wachttijd ook nog eens korter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord+1
Ik denk niet dat jouw omschrijving veel met geduld te maken heeft. Het heeft meer te maken met geld en wat tegenwoordig gedaan moet worden om winst te maken.

We willen nu eenmaal dat de economie elk jaar groeit. Zelfs op gelijke niveau blijven is taboo. Het moet groeien. Want als men niet groeit, beschouwd men dit als dat men achteruit gaat.
Men wil niet meer terug, men is als de dood voor achteruitgang. Men is als de dood voor hun historie, hun geschiedenis, hun eigen verleden.
Dit is dus een reden, men wil niet terug dus denkt men dat men vooruit MOET.

Als iets stuk gaat, wordt het vervangen. Dit is goedkoper dan het repareren. Mensentijd kost geld, veel geld. Mensentijd is kostbaar. Want we hebben het al te druk.
We moeten snel, omdat dat meer geld oplevert. Daardoor groeit de economie.
Meer werk voor minder mensen, omdat men blijft bezuinigen op mankracht. Dus per individu moet er steeds meer gepresteerd worden. Anders wordt men ontslagen.

Dit slaat door naar het priveleven. Omdat men continu moet laten zien dat hij de druk aankan. Daardoor blijft men in de priveleven ook druk. Dat is natuurlijk ook gewenning. Het is nu al gewent dat men het druk heeft. Dat er veel gedaan moet worden en dat men veel wil doen.

Dus in mijn optiek heeft het niet veel met geduld te maken. Het heeft meer te maken met dat men het druk "wil" hebben en veel "wil" doen. Om te laten zien dat ze het kunnen en omdat ze niet terug willen gaan naar hun historie. Ze willen vooruit blijven gaan. Zelfs stilstaan is al TE ERG.

In mijn optiek (mijn hoop ook wel) is dat het wachten is totdat dit systeem klapt. Helaas wordt dit nog niet geleerd van de huidige crisis.
Men moet anders tegen geld aankijken en men moet niet vluchten voor het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi doordacht antwoord+1
In eerste instantie ben ik geneigd meteen ja! te zeggen.

Maar is het niet gewoon zo dat we het veel drukker hebben dan vroeger? En dat iets snel moet om nog een beetje zin te hebben?

wat ik bedoel te zeggen is dat eigenlijk alleen de eisen van de samenleving zwaarder zijn geworden. tegenwoordig heb je als vrouw een fultime baan, een huishouden, kinderen om te verzorgen en daarnaast word er ook nog van je verwacht dat je sociaal bent en het liefst nog vrijwilligers werk doet. we hebben het gewoon druk! dan heb je automatisch minder tijd om geduld te hebben.

Als die druk nu weg zou vallen, zouden we dan niet automatisch meer geduld (=tijd) hebben?
Wat ik bedoel is dat we innnerlijk niet zoveel veranderd zijn. Het lijkt mij bevoorbeeld heerlijk om de tijd te hebben om zelf mijn brood te bakken, groente te kweken in mijn tuintje, een sjaal te breien, zelf die broek korter te maken of iets dergelijks. Maar ik zou niet weten wanneer ik dat moet doen. Dus is kopen/ laten doen de enige optie die overblijft. En dan moet het snel anders had ik het net zo goed zelf kunnen doen ;)

Is de mens nu veranderd of de omgeving waardoor het niet anders meer kan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed punt, we vergeten vaak dat de huidige generatie het veel zwaarder heeft dan de vorige.
amc
14 jaar geleden
Cryofiel@ Ben ik niet met je eens. De vorige generatie had het net zo zwaar. Met weinig geld, meestal één kostwinnaar want de vrouw was huisvrouw en had vaak veel kinderen. Maandag wasdag en alles met de hand. Je was er een dag mee zoet. Vaak geen geiser dus zware ketels water koken. Alles lopend of met de fiets als je geen horde kinderen had. De kostwinnaar op zijn fiets elke dag kilometers fietsen, zonder versnellingen hè, ook zaterdags werken en geen andere ontspanning als de radio of de kroeg. Geen elektrische apparaten, alles met de hand. Men was ook snel versleten en met 60 was je oud, met 70 stond je al met één been in het graf als het je nog gegeven was. Deze mensen hadden geen keus en wij hebben dit wel. Je hoeft nl. niet 2 keer per jaar op vakantie en met alles mee te doen. Hier kies je zelf voor. Meestal omdat je niet onder wil doen voor anderen
Cryofiel
14 jaar geleden
@amc, ik heb het niet over onze opa's, maar over de generatie die nu 50 tot 70 is. Op één heel gewoon inkomentje een hypotheek kunnen krijgen en een huis kunnen kopen. Dat is luxe. Met een gewone opleiding een baan kunnen vinden, en je vanuit die positie op kunnen werken. Zonder meteen bij het begin van je carrière al tienduizenden euro's schuld te hebben. Dat is luxe. Een gewone 40-urige werkweek. Goed, soms 48 uur. Dat zijn nog altijd minder uren per week dan de gemiddelde werknemer nu moet maken. Met veel minder werkstress. Dat is luxe. De zekerheid dat een vaste baan ook een vaste baan is. Je geen zorgen hoeven te maken dat je zomaar, van het ene op het andere moment, kunt worden ontslagen. En als je dan toch ontslagen mocht worden, dan krijg je een royale werkloosheidsuitkering. Dat is luxe. Een salaris dat doorstijgt naarmate je ouder wordt. Geen discussies of dat wel terecht is. Geen discussie of ouderen (45+ is dat, tegenwoordig) misschien een stilstand in hun salaris moeten accepteren. Dat is luxe. Een eindloonpensioen. Geen middelloon, nee, eindloon. Ongelooflijk. Dat is luxe. Er vervroegd uitgezet kunnen worden. Met je 58e met pensioen; er zijn zelfs ex-collega's die al op hun 53e met pensioen konden gaan. Natuurlijk met een uitermate royale regeling van het bedrijf. Bovenop dat eindloonpensioen. Dat is luxe. Immuun voor alle strenger wordende wetten. Herkeuringen voor arbeidsongeschikten, om te controleren of je wel écht arbeidsongeschikt bent en geen lanterfanter? Goede zaak, maar laten wel wel even de oudere generatie uitsluiten. Die hebben altijd zoveel luxe gekend, het zou onrechtvaardig zijn als we hen nu net zo zouden behandelen als de huidige generaties. Dat is luxe. Zal ik doorgaan?
amc
14 jaar geleden
Cryofiel@ Absoluut waar! Toen mijn moeder al ooit zei toen ik in de sixties een tiener/puber was, met de totale "revolutie" van provo`s, rellen, Phil Bloom, ineens mocht en moest alles enz. enz. zei zij eens: " het is tegenwoordig maar moeilijk om kinderen groot te brengen, wij hebben het moeilijker dan onze ouders". Zij zegt nu tegen mij :"ik weet nog hoe jij zei dat jij het later weer moeilijker zal hebben en je hebt gelijk". Ik denk ook niet dat het voorlopig beter zal worden, daarvoor is het al te ver doorgegleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De maatschappij is haastiger en sneller geworden door welvaart .Maar ik houd er nog steeds rekening mee . Dat merk ik dan als ik bij mijn ouders ben . Ze zijn inmiddels bejaard ,dan pas ik mij aan ,aan hun tempo . Dan ben ik mij weer bewust hoe snel wij zijn. Ook op mijn werk ,ik werk met verstandelijke gehandicapten in de praktijk . Daar moet ik mij ook weer aanpassen aan hun tempo wat erg laag ligt . Dat is een heel andere snelheid dan in mijn prive. Ik ben blij dat ik in die situaties een tandje lager kan . Want mijn ouders en onze clienten kunnen de snelheid van het dagelijks leven niet aan. Qua denken en schakelen van het ene moment naar het andere al helemaal niet. Dus ik hoop dat ondanks de snelheid van nu dat er bewust bij nagedacht wordt dat je er rekening mee houdt bij wie je bent . Vroeger waren mij ouders ook snel ,maar was het op een andere manier . Mijn ouders gooide niets weg uit zuinigheid ,mijn vader maakte alles weer heel als er wat kapot was. Niet gek ,als je de oorlog hebt meegemaakt en geen rooie cent had. Dus je hebt gelijk dat het vroeger anders was ,er werd meer waarde gehecht aan spullen. Maar ook kontacten in de tijd dat er geen telefoon en tv was liepen mijn ouders wel een uur om met vrienden te kletsen bij hen thuis. En nu ,we pakken snel de auto .We mailen ,en zeggen dat we geen tijd hebben. Mmmmmm het was vroeger nog zo gek niet toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger leek alles beter. is maar voor een deel waar, wel een belangrijk deel!+1
We raken aan het eind van deze tijden, waardoor de tijd zich versneld. Alle oude karma moet ook versneld beleefd worden en doorgeleefd worden, voordat de nieuwe tijd straks aanbreekt.
Waar er vroeger jaren tussen de een en andere uitvinding zaten, is dat nu maanden of dagen.
Op het moment dat je een televisie koopt, is er al weer een nieuwere en betere uit.
Het eind is in zicht van dit tijdperk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alles moet beter, mooier, luxer, sneller......
Het houdt gewoon niet op.

Vroeger had je al die moderne dingen niet zoals tv, pc en xboxen enzo. Men HAD toen gewoon meer tijd voor ELKAAR. Kinderen speelden meer op straat en met andere kinderen, lijkt mij ook veel gezelliger dan in je eentje achter de pc een spelletje spelen.
Ik zou soms echt zo terug in de tijd willen, al zou het zwaarder zijn en harder werken. Maar dat zou ik er graag voor over hebben.

En de mensen hadden ook meer begrip voor elkaar maakten meer dingen mee, die men dan samen (als dorp bv) oploste. Mensen van nu zijn veel afstandiger geworden.

Nu draait zo'n beetje alles om geld en macht, gebeuren vaak ook allemaal nare dingen door. Vroeger ook wel maar volgens mij een stuk minder dan tegenwoordig.

Geduld tegenwoordig is er bijna niet meer, gewoon omdat alles sneller moet.
Tijd kost geld.... en dat kan natuurlijk niet..?