Willen ze vuurwerk echt gaan afschaffen?

Ik heb het ergens gehoord dat ze vuurwerk helemaal willen verbieden, en dat dan dus misschien tijdens jaarwisseling de brandweer iets afsteekt.
Is dat echt of een fabel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor (lees) ik nu voor het eerst. Heb wel gehoord dat ze strenger gaan controleren, agenten in burger in de grote wijken in grote steden, betrapt worden = dezelfde avond zitten etc.
Steenuiltje
12 jaar geleden
OMG! Laten we dát vooral hopen!!!!
Ik hang de vlag uit!!!

Antwoorden (6)

GroenLinks is er inderdaad voorstander van, echter zullen ze dit niet zover krijgen omdat alle partijen hier mee eens moet zijn. En die kans is heel klein!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch nog een nuttig antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen GL. Er gaan steeds meer stemmen op om het te gaan verbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En..... Hoezo alle partijen ? Als je maar een meerderheid hebt ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dan gaat 9/10 jongeren staken op straat en er komen dus hele zware rellen. Dat moeten ze ook niet doen, het is zo beter voor de nederlandse economie. En anders eimporteren de jongeren toch alles uit duitsland, polen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat dit zal gebeuren hoor want het levert de schatkist een hoop geld op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat de schade die er nu geleden wordt, erg opweegt tegen de economische winst. Als je alleen al leest dat alleen al Rotterdam 1000 extra politiemensen in dienst heeft voor 1 nacht. Wat denk je dat dat kost ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat kost natuurlijk ook ontzettend veel geld,maar zou het opwegen tegen de enorme winst die de schatkist ophaalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kost de overheid geld,.. klopt,,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is er ook al een verbod van vuurwerk in een aantal wijken van Frankrijk, het gevolg hiervan is dat er veel auto's in de brand wordt gestoken en de wijk die de meeste auto's in de brand heeft staan die wint! Laten we dan nog maar zwijgen over de rellen en verdere schade. De hulpverleners zijn dan een stuk goedkoper dan de grappen die daar gebeuren. En de detailhandel zal ' er aan kapot gaan ' als er een vuurwerk verbod kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden in Frankrijk, en met name in Parijs, elke nacht tientallen auto's in brand gestoken. Dus of dat nu komt omdat er met oud en nieuw geen vuurwerk afgestoken mag worden weten we niet. En dat de middenstand er aan kapot gaat lijkt me ook sterk. Het zijn allemaal al bestaande bedrijven die vuurwerk verkopen. Is hooguit een extraatje voor ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat te denken van alle ziekenhuis kosten, brandweer kosten.
ik dacht dat milieuvervuiling en dierenwelzijn het argument zijn voor een verbod op vuurwerk.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ik ga helemaal met jopie751 mee!
Maandag weer krantenkoppen over afgeknalde handen, vingers en vuurpijlen in ogen, geknapte trommelvliezen en meer van zulke ellende. Lang leve de spoedeisende hulp en alle artsen die de boel weer moeten repareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het Steenuiltje,je hoort hier al geregeld sirene's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@steenuiltje : en dan hebben we het nog niet eens over wat er allemmal vernield wordt, en wat er allemaal afbrandt. Veel branden he, deze dagen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig zijn er meer verstandige mensen op dit forum.... Het consumentenvuurwerk moet dus gewoon zonder dralen en smoesjes verboden worden. Punt.
Hoorde dit ook, vermoed dat men dit nooit door zal voeren, daar mensen dan meer aan de gang gaan om zelf vuurwerk te maken, met als gevolg: Veel meer ongelukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat gebeurt nu niet ????
beter 1 keer in de jaar vuurwerk legaal afsteken, dan hele jaar voor de verassing staan dat illegaal vuurwerk in je buurt afgaat omdat vuurwerk in de 1 keer van de jaar verboden is...Dus zo snel zullen ze het niet invoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1keer? Het is al maanden aan de gang hoor. Dus dat illegale is al heel lang bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het zal ook nog wel vele weken duren voordat al het vuurwerk wat nu nog in de huizen ligt illegaal is afgestoken. Stoppen met die waanzin.
Elk jaar is weer een politieke partij die deze kreten uiten.

Meestal komen deze voorstellen vanuit de kleinere partijen en blijven stuiten op groot publiekelijk verzet waardoor er geen enkel grote partij er zijn vingers aan durft te branden wegens stemmen verlies.

Helaas blijft het altijd bij voorstellen en wordt het nooit uitgewerkt tot wetgeving, een verbod op vuurwerk zou veel leed en ergernis voorkomen.

Dus ja de politiek wil eigenlijk wel het consumenten vuurwerk gaan verbieden en nee het zal er niet snel van komen, de belastinginkomsten p het vuurwerk en het stemmenverlies kan geen enkele partij zich veroorloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk maar niet dat dit (ooit) zal gebeuren..het financiële belang van de rijksoverheid is namelijk te groot om dit zomaar af te stoten.

Elk jaar weer wordt er zo'n slordige vijfenzestig miljoen euro de lucht in geschoten.

Dat is dus over vijfenzestig miljoen euro omzetbelasting uit het land geplukt..

Dat is een bedrag van c.a. €13.000.000 voor de rijksoverheid, hè..

En dat 'bedragje' is altijd nog goed de moeite waard voor de overheid, toch?

Een, door de overheid georganiseerd vuurwerk, moet namelijk ook door die overheid..gemeente, provincie, rijk.. betaald worden.

Dus vrees niet..het vuurwerk centraal afsteken en dit dus van het publiek 'afpakken' zal niet gauw gebeuren.

Wellicht wil deze of gene, niet regeringspartij, het nu nog wèl verbieden..totdat ze zèlf deel uitmaken van de regering.

Ga er daarom maar rustig vanuit dat je nog vele jaren zelf vuurwerk kunt afsteken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Denk maar niet dat dit (ooit) zal gebeuren..het financiële belang van de rijksoverheid is namelijk te groot om dit zomaar af te stoten." Dat zijden we in de jaren zeventig ook over het roken en in de zestiger jaren over drugs, de tijd zal het leren.
En nu wat de overheid er zelf over zegt:

"De overheid ziet geen reden voor een vuurwerkverbod. Veel mensen kijken ieder jaar uit naar het afsteken van vuurwerk, terwijl veel minder mensen een verbod op vuurwerk willen. Weliswaar zorgt vuurwerk met oud en nieuw voor een flink wat luchtvervuiling, maar die overlast is zeer tijdelijk".
(...)
"Slechts 10% van de Nederlanders ziet iets in een algemeen vuurwerkverbod. Dat blijkt uit een enquête die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in 2008 heeft laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk.. Ook in de Tweede Kamer bleek in 2009 geen meerderheid te vinden voor een verbod om vuurwerk af te steken".

Elk jaar gaan er weer stemmen op om een vuurwerkverbod in te stellen, maar het ziet er dus (helaas) niet naar uit dat het de komende jaren zover zal komen. Niet alleen de verkoop van vuurwerk levert de schatkist veel geld op, ook zijn er rond deze tijd talloze buitenlandse toeristen die speciaal voor de Oud & Nieuw viering naar ons land komen.

Toegevoegd na 1 week:
Ondertussen zorgt GroenLinks ervoor dat de druk op het Kabinet om een vuurwerkverbod in te stellen, geleidelijk wordt opgevoerd:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11262223/__Steun_voor_vuurwerkverbod__.html
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die toeristen die volgens jou in NL Oud & Nieuw komen vieren, zijn ook dik tevreden met door de overheid gecontroleerd afgestoken vuurwerk, hoor! Voorts neem ik dat 'onderzoek' (Enquete) van de overheid met een korrel zout. Teveel belangen. Ik denk dat totale afschaffing van consumentenvuurwerk een groot draagvlak onder bevolking heeft.
Pieter2011
12 jaar geleden
Natuurlijk zorgen ook de nieuwjaarsfeesten en coffeeshops voor een toestroom van toeristen, maar feit is dat Amsterdam op dit moment vol zit met buitenlandse jongeren. In veel landen/steden is vuurwerk aan banden gelegd en de vrijheid in Nederland trekt toch echt extra mensen naar de hoofdstad. Wat dat verbod betreft: het is overduidelijk dat de overheid daar niets voor voelt. Helaas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik nou in dit stukje tekst het minste vertrouwen hebben: "De overheid ziet geen reden voor een vuurwerkverbod. Veel mensen kijken ieder jaar uit naar het afsteken van vuurwerk, terwijl veel minder mensen een verbod op vuurwerk willen. Weliswaar zorgt vuurwerk met oud en nieuw voor een flink wat luchtvervuiling, maar die overlast is zeer tijdelijk". Heb vaker dergelijke dingen gelezen over dingen die nu verboden zijn, bedenk dat de overheid net zo betrouwbaar is als de voortduring van een regering geleid door dezelfde politieke partijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat de overheid moet verbieden is dat de opgeschoten jeugd op 31 december van smorgens 9 uur tot savonds 9 uur eindeloos de hele dag kan knallen zodat mensen met huisdieren er hoorndol van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, ik vind dat ook de "opgeschoten jeugd" zoals jij dat uitdrukt, hun eigen plezier aan die oudjaarsdag mogen hebben. Mijn kat heb ik een pilletje gegeven en hij heeft een perfecte jaarwisseling gehad.
Zag ook dat jeugd rekening met de honden houdt, en voor die ene dag op een jaar: laat hem even kort uit.
Dus geef je hond volgend jaar een pilletje en het probleem is opgelost.
Pieter2011
12 jaar geleden
Oh Z11, ik dacht echt de laatste zin van jouw reactie een andere wending zou krijgen. Zoiets als:
"Dus geef je hond volgend jaar zo'n pilletje en neem er zelf ook één...".