Hoe krijg je erkenning als mens?

Erkenning krijgen is een basisbehoefte. Als we geen erkenning krijgen, dan worden we depressief of gaan we ons manifesteren. Nu ben ik op zoek naar voorbeelden, hoe mensen erkenning (waardering, respect) kunnen krijgen in hun leven. Zijn er misschien meerdere soorten erkenning?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Volgens mij is dat gewoon door te proberen ergens goed in te zijn en dat ook te horen. Goed in sport, werk, muziek, postzegels plakken, aardig zijn, luisteren, je kleding. Mensen zien dat je ergens je best voor doen en dat levert waardering op, ook als het tegenzit en je gaat door want dan krijg je respect. Hoef je er niet eens in uit te blinken, gewoon het doen op zich.

Dit begint al heel jong, je gaat proberen te staan, valt meteen weer op je billen maar papa en mama staan te juichen want 'je probeerde het toch'.

De erkenning/waardering/respect kan ook op allerlei manieren geuit worden, niet alleen met woorden of geldelijke beloning (zoals bv salaris of prijzen winnen) maar ook door het merken dat mensen graag bij je zijn, iets voor je over hebben, naar je lachen, niet hard wegrennen, etc. etc.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens kan niet alle erkenning van anderen komen. het grootste gedeelte is ook waardering hebben voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt ook waardering verdienen door de manier waarop u spreekt en handelt.

Leer welwillend te erkennen hoe waardevol anderen zijn. Houd rekening met de gevoelens van anderen terwijl u met hen samenwerkt.
Toon oprechte waardering voor de dagelijkse krachtsinspanningen van anderen. Als u dat doet, wordt het leven voor hen veel waardevoller en aangenamer en zal je ook van hen respect oogsten.

Doe dus aan anderen wat je graag hebt dat anderen voor je doen.Wie zei dit nu ook alweer...?

We zullen oogsten wat we zaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon door eerlijk en respectvol om te gaan met je medemens.
What you give is what you gonna get.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om erkenning te krijgen, heb je mensen nodig die zich in jou interesseren. Dat kan de partner zijn, dat kunnen je kinderen, je ouders, zussen en broers zijn. Maar ook vrienden en buren.

Als je die mensen hebt, hoef je alleen je best maar te doen om je ook te verdiepen in hun noden en behoeften en je talenten te gebruiken die je van moeder-natuur hebt meegekregen. De erkenning als mens komt dan mettertijd!
13 jaar geleden
Erkenning= aanvaarding.

Volgens mij krijg je al erkenning door gewoon "mens" te zijn. Je bent er als mens, niemand kan dat ontkennen. Daarvoor hoef je niets iets te presteren. Ook zwaar gehandicapten, baby's, ouden van dagen krijgen erkenning. Ze "zijn" er gewoon, ieder mijn zijn/haar unieke persoonlijkheid.