Waarom blijven rechters nog steeds topcriminelen vrijlaten voor verlof terwijl inmiddels bewezen is dat ze de vlucht nemen?

Naar aanleiding van krantebericht vanmorgen: ARNHEM - Politie en justitie zijn een internationale klopjacht begonnen op de uiterst beruchte Turk Saban Baran (38). De extreem gewelddadige crimineel vluchtte nadat het gerechtshof in Arnhem hem onverwachts enkele dagen vrijaf gaf vanwege 'persoonlijke omstandigheden'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ten eerste is de vraag of het bewezen is dat alle topcriminelen gelijk vluchten in deze omstandigheden.
Ten tweede, dit is de wet in Nederland. In bepaalde bijzondere omstandigheden mag een crimineel op verlof. Daarbij zal ongetwijfeld zijn vluchtgevaarlijkheid worden getoest om zo te bepalen of het verstandig is om op het verzoek van de crimineel tot bijzonder verlof in te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons rechtssysteem is gebaseerd op enerzijds het straffen maar vooral ook het weer integreren in de maatschappij na het uitzitten van de straf. Hierbij hoort ook het principe om iemand met verlof te laten gaan. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om een veroordeelde wegens persoonlijke omstandigheden (bv begrafenis van een ouder) verlof te verlenen.
Het maakt in deze niet uit of je een topcrimineel bent of een tasjesdief. De regels zijn voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat gedetineerden ook rechten hebben.
die staan in de Penitentiaire beginselenwet

http://wetten.overheid.nl/BWBR0009709/geldigheidsdatum_16-09-2009#HoofdstukV

helaas worden er nogal eens verkeerde beslissingen genomen door justitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als misdadigers gestraft worden, wordt geacht dat ze daar een lesje uit trekken.
Als rechters een fout maken, zou je van die rechters hetzelfde mogen verwachten.
Als antwoord op je vraag: "Waar rechters werken, worden fouten gemaakt".