Mag ik binnen Nederland een eigen land beginnen?

of kan dat niet? Zou ik anders antartica op kunnen eisen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Binnen Nederland hooguit in een gebied waar de bevolking dat ook zou willen (en dan nog wordt het lastig). Meer kans heb je eerder bij een nog niet ondekt, of zojuist ontsprongen eiland bij de Antillen (vulkaan oid) of een zandbank die droog blijft... Maar om daar aan de eisen van een echt land te voldoen en de erkenning krijgen, zal zeer lastig worden.

Er heeft iemand ooit een vergeten boorplatform opgeeist en er een 'land' van gemaakt.

http://www.flaggenlexikon.de/fsealand.htm

Het stond zelfs te koop:
http://www.vol.at/news/welt/artikel/kleinster-staat-der-welt-zu-kaufen/cn/news-20070108-10433970

Maar nu is het niet meer online...
http://www.sealandgov.com/

Toegevoegd na 1 minuut:
Een ambassade van een niet meer bestaand land bezetten, zou ook een optie kunnen zijn (bv. bij de val van de muur en het samengaan van de BRD met de DDR, waren de DDR-ambassades eigenlijk 'statenloos').
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Deze website is nog wel online: http://www.sealandgov.org (situatie op 26 november 2009)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die bedoel ik inderdaad.

Andere antwoorden (9)

Ja hoor.
GA je Gang..

Succes..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want je zit op nederlands grondgebied.

Er is echter wel een rijke man die een oud olieplatform heeft opgekocht dat zich bevindt in internationale wateren. Hij heeft hier zijn eigen land opgericht en geeft ook paspoorten uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die papieren zijn door geen enkel land ter wereld erkend. Dus...
Antoni
14 jaar geleden
Je maakt je antwoord nog beter door ook even de naam te noemen: Sealand. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sealand
Neen, maar koop je ergens een klein eilandje, kijk maar eens op de wereldkaart, keuze genoeg.Hou ons dan wel op de hoogte van je activiteiten aldaar en laat vooral de naam weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, Friesland heeft dat ook gedaan, eigen taal eigen paspoort. Ik zou zeggen, begin met een bord in de tuin en dan de gemeenteraad in, en via een slinkse wijze een gedeelte van je dorp opeisen, hernoemen en belasting innen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland is het zelfs technisch onmogelijk om een eigen land te beginnen. En anders zorgt de AIVD, de BSB, de DSI, of de KCT er wel voor dat je dit niet gaat lukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan wel. Of dat lukt hangt af van de instemming van andere landen en van Nederland. Als je in je eentje binnen Nederland een eigen staat begint, zal je de VN niet kunnen overtuigen. Het helpt wel als je de bevolking mee hebt. Als alle Friezen achter jouw plan van afscheiding staan, maak je zeker een kans. Bij Antartica wordt dat moeilijk. De Basken willen zich ook graag afscheiden. Die maken weinig kans, omdat ze niet op de steun van de hele bevolking kunnen rekenen en omdat het land zich nu verspreid over Spanje en Frankrijk bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is al gebeurd. Zie:

http://www.depers.nl/opmerkelijk/232421/Krakers-roepen-vrijstaat-uit.html

Het leger beroept zich op mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor,

Als je maar belasting betaald aan Nederland en je aan de Nederlandse wetten houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn weten is het in Nederland niet verboden om autonomie uit te roepen over een stuk land. Maar zodra ze er achter komen "veroveren" ze het weer terug.