Als ik samen ga wonen met mijn vriendin raakt ze dan haar uitkering en kindgebonden budget etc kwijt ik zelf heb ook nog geen werk en een uitkering

Ze ontvangt nu extra geld van de gemeente voor haar kind. heeft ook een klein aantal schulden en ik heb er ook een paar dus als zij en ik dingen moeten inleveren word dat wel zwaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ligt eraan wat voor een uitkering jullie hebben. Bijstand zou wel kunnen wijzigen. andere uitkeringen zijn nog niet aangepast, dat zit in het vat.
De regering wil gaan kijken naar verzamelinkomens, dus dan is er een bedrag waar je met zn tweeen van rond moet komen. Dan kan het dus zijn dat jullie inderdaad gekort gaan worden. De wet is er nog niet door, maar áls ie erdoor komt ben je de sigaar. Misschien kun je dus beter even gaan wachten met samenwonen.
ALs je precieze antwoorden wil moet je even googlen op welder. Dan ga je naar de pagina van de weldergroep, maar een account aan en zet je vraag uitgereid op het forum. (welke uitkering je hebt en zo).
Dan krijg je onafhankelijk antwoord van mensen met verstand van zaken. Echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samenwonenden met een kind hebben samen recht op ca 1200 netto. heb je meer dan wordt dat gekort tot dat bedrag.
13 jaar geleden
Volgens mij worden jullie pas gekort als jullie worden gezien als fiscaal partners en op de site van de belastingdienst staat in welke situaties dat zo is zit er niks tussen wat op jullie slaat worden jullie niet gekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hierboven staat over fiscale partners doet in dit geval niet ter zake, dat gaat alleen op voor de belasting.

De sociale dienst rekent jullie gewoon als een gezin. In de Wwb (Wet werk en bijstand) en in de oude Abw (Algemene bijstandswet) worden samenwonenden die één huishouding voeren, altijd gelijkgesteld aan gehuwden. Het maakt dan niet uit of je wel of niet een partnerrelatie hebt met die andere persoon.

Hier zijn uitzonderingen op: je wordt niet als samenwonend aangemerkt als je samenwoont met een familielid in de 1e of 2e graad of als het aantoonbaar en aannemelijk is dat je een zuiver commerciële relatie hebt (kamerverhuur). In dat laatste geval worden wel de inkomsten uit onderverhuur op de uitkering in mindering gebracht. Bovendien raakt de hoofdbewoner dan ook (een deel van) de huursubsidie kwijt.

Een gezin krijgt inderdaad netto €1248,16 bijstand per maand, met daarnaast nog vakantiegeld. (Per 1 januari en 1 juli worden die bedragen aangepast).

Als jij nou geen Wwb hebt, maar bijvoorbeeld WW, WAO of Wajong, dan krijgt jouw vriendin een aanvulling zodat jullie samen op genoemd bijstandsbedrag uitkomen.

Het kindgebonden budget blijft gewoon doorgaan. Zolang het gezinsinkomen onder € 28.897,- bruto per jaar blijft, krijg je het maximum kindgebonden budget. Is het inkomen hoger, dan bouwt het budget af, maar dat is voor mensen met een bijstandsuitkering niet van toepassing. Daarnaast krijgt jouw vriendin ook gewoon kinderbijslag.

Als je samen zoveel schulden hebt dat je die van de gezamenlijke uitkering niet meer af kunt lossen, kun je bij de sociale dienst vragen om een minnelijk traject of een schuldsanering. Dat is een zware weg, maar na 3 jaar ben je dan wel schuldenvrij.