Wat komt het dat iemand wel of niet rookt.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je met "wat komt het"?
Daar kan ik geen chocola van maken ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocoladesigaretje dan misschien?

Het beste antwoord

Het is de verleiding die ze niet kennen, en begint met stoer doen, en denken ach 1 sigaretje daarna kan ik stoppen. Dan komt er nog 1 en dan 2, zie je wel ik heb ze verder niet nodig, en zo gaat het iedere keer een stapje verder, totdat het gewoonte is geworden.

Het kan ook een protest zijn naar de ouders (zoals bij mij). Ik mocht niet en werd vreselijk strak gehouden en op school hadden ze niets over mij te zeggen.

Met de zwangerschap gestopt en 11 jaar niet gerookt en alle vervelende dingen van het leven doorstaan. Tot na mijn auto ongeluk, wat vreselijk heftig was en nog en kon toen de verleiding niet meer weerstaan en ben weer gaan roken.

Een ander die niet rookt zal misschien anders in het leven staan, en als puber denken ik hoef niet stoer te zijn, en ook geen stoer gedrag nodig heeft. En daardoor de verslaving niet kent en er daarom dan ook nooit om zal geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoe het komt?
Waarschijnlijk in eerste instantie door invloeden van de omgeving. Ouders of vrienden roken en dus is de drempel naar ook een sigaretje niet zo groot.
Later is het de verslaving, de hang naar nicotine, de gewoonte en het functioneel gebruiken van de handen, die zorgen dat iemand blijft roken.
Kijk maar of je me gelooft - ik ben een niet-roker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen roken niet van nature of van zichzelf ; die beslissing neem je op een bepaald moment in je leven, en daarna neem je elke dag - of elke sigaret- opnieuw de beslissing of je wilt blijven roken. Daar is dus geen oorzaak van buitenaf voor aan te wijzen, al zijn er factoren denkbaar die invloed hebben op de beslissing wel of niet te gaan roken.
Waarom mensen die beslissing (initieel en later) wel of niet nemen verschilt sterk van persoon tot persoon, daar kun je weinig algemeens over zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ marleen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik steek er lekker nog eentje op ;-)
Wel rokers zijn begonnen i.v.m zijn/haar omgeving, erbij horen enz...
zagen als een uitdaging ofzo.
En tenslotte raken ze verslaafd aan nicotine...

Niet rokers denken aan
Longkanker, longemfyseem, hart- en vaatziektes, borstkanker, onvruchtbaarheid, huidveroudering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ivana
14 jaar geleden
Wel-rokers denken ook aan de gevolgen, maar gek genoeg is die dreiging niet sterk genoeg om met roken te kunnen stoppen. Pas als je aan den lijve de gevolgen ondervindt, zijn de sterken in staat om zichzelf een halt toe te roepen.
De kans op verslaving zit ook in de genen. Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om een verslaving de baas te worden.
Ik ben het eens met bovenstaande aantwoorden. Ben zelf een roker en echt; die eerste sigaretten zijn niet lekker. Erbij horen, overgehaald worden door vrienden en uit een gezin komen waar iedereen rookt. Dan is het de normaalste zaak vd wereld om ook te gaan roken.

Het roken in stand houden; niet kunnen stoppen is het lastigst. Zowel psychisch als lichamelijk is er een enorme afhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wel of niet roken heeft puur te maken met je karakter.
De kracht van je karakter bepaalt welke keuze je gaat maken.
De eerste sigaret is niet lekker, nee zelfs uitgesproken vies!!
Dat signaal zou voldoende moeten wezen.

Maar dan komen er andere vaak sterkere signalen, die zeggen, het is stoer, je hoort dan bij de volwassenen en niet meer bij de kinderen.
Een ander doet het ook, dus waarom jij niet.
Mijn opa is 98 geworden en die rookte ook veel.

Zo zoeken ze naar een excuus, om door te gaan.
Of ze zoeken naar een omstandigheid om door te gaan.
En zo is er altijd wel wat.
Ook al zegt het gezonde verstand, stoppen!!

Mensen met een sterk karakter denken, gewoon niet aan beginnen, we weten allemaal inmiddels wat het met je gezondheid kan doen.

Er bestaat geen goed excuus om door te gaan met roken.
Er bestaan wel voldoende argumenten om te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tijden van een negatieve instelling beantwoord het ook aan de neiging tot destructivisme.
Maar dat kun je wellicht weer terugvoeren op een tijdelijk minder sterk karakter.
Ik zie het als zelfvernietigingsgedrag,dat zal in de genen zitten.Beinvloedbaar zijn voor een verslaving.Maar dat zou ook drank of andere soorten drugs kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kom ook uit een familie met allemaal rokers,je gaat er in mee.
maar om er van af te komen..pfff...ik krijgt het niet voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste rokers zijn begonnen uit verveling, of spanning, invloed van omgeving.
Een sigaret is zo gemaakt dat de nicotine zorgt voor een snelle reactie in de hersenen. Hierdoor wordt er al snel mentaal een verband gelegd tussen roken en je goed voelen. Dan wordt het een gewoonte, en vanuit de gewoonte is het helaas maar een kleine stap naar verslaving.
Stoppen met roken is dus ook omgooien van je gedachtengang, en dat kost wilskracht. Dat hebben helaas niet alle rokers.