Wat is bewust-zijn?

kun je spreken van minder of meer bewust?
is wat je op de automatische piloot doet minder bewust bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als je iets op de automatische piloot doet, ben je je er totaal níét van bewust, dat je het doet. Bijv. je dagelijkse ritje naar school/werk : kan je af en toe ergens aangekomen zijn op je bekende weggetje, en je hebt het gevoel van - goh : ik ben al híér!!. Je bent met je bewuste gedachten dan dus met heel andere dingen bezig geweest - de ruzie van gisteravond, de volgorde waarin je alles wat vandaag 'moet', boodschappenlijstjes....

De huidige trent van 'mindfullness' is niets anders dan : wees je bij alles wat je doet voor 100 % bewust van het feit dát je het doet : plantjes water geven, en ernaar kijken of dit de eerste plant van je leven is, afwassen en daarbij ruiken aan de naar afwasmiddel-geurende stoom, de warmte ervan in je gezicht voelen, kijken hoe een belletje langzaam langs een schoongewassen bord naar beneden zakt.

Het zou meer betekenis aan je leven geven, als je alles wat je doet met 100 % aandacht(=bewustzijn) doet, je meer het gevoel geven dat je 'leeft', en dat het leven bestaat uit héél byzondere dingen : een regenbui kan dan bestaan uit een heleboel bewuste fragmenten, als je je hiervan bewust bent.
(gekletter op je paraplu, druppelkringels in een plas, de weerschijn van de etalages op het natte asfalt, de druppel die langzaam een spoortje over je huid trekt, voordat hij opgezogen wordt door je kraag - dat soort 'bewuste' waarneming van 'regen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bewustzijn wordt omschreven als subjectieve reflectie op indrukken uit de buitenwereld (weten van wat je ziet, hoort of voelt en daarover kunnen vertellen) of op eigen mentale processen (weten van wat er in je omgaat en daarover kunnen vertellen). Het is een onderwerp van studie in de moderne filosofie, psychologie en cognitieve neurowetenschap. De term "bewustzijn" is afgeleid van het Duitse Bewusstsein, geïntroduceerd door de filosoof Christian Wolff (1679-1754). Verwante begrippen zijn: besef, notie, zich realiseren, weet hebben, doordrongen zijn (van), in de gaten hebben en in zekere mate ook bezinning en geweten. Over het bewustzijn bestaan vele verschillende visies. Bij sommige visies staan vooral de wijsgerige en theoretische implicaties centraal (zie Bewustzijnstheorieën). In dit artikel wordt een meer algemeen overzicht gegeven van de belangrijkste benaderingen, of invalshoeken, in het onderzoek naar en denken over het bewustzijn, waarbij vooral het lichaam-geestprobleem (mind-body) centraal staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je kunt spreken van meer of minder bewust.
'automatisch' betekent hetzelfde als onbewust, want
bewust zijn = bewust ERVAN zijn
van het bewustzijn zelf, zijn slechts enkelen 'bewust'.
dan is onbewust en bewust ineens beiden bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewust-zijn is bewust zijn...

Ja er is meer of minder bewust aan de ene kant EN totaal bewust aan de andere kant (ik laat onbewust als mogelijkheid ongenoemd)...

Wat de automatische piloot doet is nagenoeg onbewust gedaan, of beter gezegd, hoe automatischer hoe onbewuster...