Waarom heerst er nog steeds een taboe in nederland hoeveel geld iemand op zijn rekening heeft?

Sommige mensen hebben een mening over links of rechts maar praten daar ook wisselend over

een jaar geleden
1.9K
SentWierda
een jaar geleden
De vraag kan beter luiden: Is er een taboe in Nederland hoeveel geld iemand op zijn rekening heeft?
TurfGraver
een jaar geleden
Zou te maken kunnen hebben met dat anderen altijd wel een oordeel klaar hebben (daar waar het gebeurd).
Bij weinig: Besteed je je geld dan wel goed.
Bij veel: Afgunst, rechtvaardig dat maar.
LeonardN
een jaar geleden
"Sommige mensen hebben een mening over links of rechts maar praten daar ook wisselend over"
Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met het willen praten over wat er op je rekening staat?
Ja niet iedereen is volledig links of volledig rechts.
En problematischer is dat die begrippen niet altijd correct worden bestempeld.
SingingCoyote13
een jaar geleden
er is een heleboel cybercriminalteit in omgang. mensen worden van hun geld beroofd via computers, en men weet overal binnen te komen en/of via bankfraude geld te ontvreemden. en dit neemt schrikbarend toe. criminelen weten op een of andere wijze overal bij te komen dus ook je saldo. of je het een taboe vind vanuit de persoonlijke sfeer/privacy, dat kan, maar ik vermoed dat dit ook een bepalende factor kan zijn voor velen niet rond te strooien wat ze hebben en wat niet.
Amadea
een jaar geleden
Dat gaat niet om taboe zijn maar heeft te maken met privacy. Het gaat jou geen moer aan wat er op mijn bankrekening staat.
LeonardN
een jaar geleden
@Amadea
Wat je taboe vindt, houdt je vaak ook privé. (Andersom is het niet altijd het geval.)
"Het gaat jou geen moer aan wat er op mijn bankrekening staat."
Nee, dat klopt, en als ik vraag in welke plaats je woont zal je dat ook niet vertellen.
Echter bijna alle mensen die je WEL vertelt waar je woont, zal je(en daarmee bedoel ik de gemiddelde persoon) niet vertellen:
-hoeveel je verdient
-welke dingen je doet in bed, of hoe vaak je dat doet
Die zaken die we met niemand of bijna niemand (vaak enkel partner) delen zullen vaak niet gedeeld worden omdat dat taboe is.
Vaak ook snap je het als iemand iets vertelt. Als iemand zijn leeftijd of woonplaats vertelt hoor je dat neutraal aan. Anders dan wanneer iemand vertelt welk standje deze gisteren heeft gedaan, of hoeveel hij/zij aan financiële bezittingen heeft of verdient. https://www.google.com/search?q=praten+over+geld+taboe&rlz=1C1FKPE_nlNL940NL943&oq=praten+over+geld+taboe&aqs=chrome..69i57.5661j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Antwoorden (1)

Er verschillende redenen waarom mensen niet altijd open zijn over hun bezittingen:
1) criminaliteit. Wanneer verkeerde oren te horen krijgen wat iemand bezit kunnen ze daar misbruik van maken. Ze weten zo waar in te breken, of bij een ontvoering hoeveel losgeld geëist kan worden.
2) Afgunst van minder bedeelden. Het kan de relatie beïnvloeden. "Betaal jij dit drankje maar. Jij hebt toch geld zat !"
3) Andersom: als een ander net wat meer heeft kan deze er ook om gaan pochen. "Ik heb lekker meer dan jij, sukkel !"
4) Privacy. Het gaat een ander helemaal niks aan !
5) Rijke mensen weten vaak niet eens hoeveel ze bezitten. Zij hebben hun geld in b.v. huizen of aandelen zitten. De waarde daarvan verandert van dag tot dag.