Wat voor invloed heeft de verdraaide noordpool op ons dagelijks leven?

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/magnetische-noordpool-aan-de-wandel-aardmagneetveld-verandert-ongekend-snel~b6a07587/

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als het veld echter substantieel zwakker wordt en een hele tijd zwak blijft, dan zullen we minder beschermd zijn tegen de hopen hoog-energetische deeltjes die voortdurend rondzweven in de kosmos. Dat betekent dat alles en iedereen op aarde blootgesteld zal worden aan hogere stralingsniveaus, wat na een tijd kan leiden tot een stijging in ziektes als kanker en mogelijk ook een invloed zal hebben op ons elektriciteitsnetwerk en op ruimtereizen. Maar dat zijn gevolgen waarop we ons kunnen voorbereiden. En we hebben ook nog altijd een dikke laag atmosfeer om ons te beschermen, natuurlijk.”
fremar
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
De vraag is gesteld over de invloed van een verdraaide noordpool.
De doe-het-zelf vraaguitleg geeft blijkbaar aan dat de magnetische noordpool zich in versnelde mate richting Rusland aan het verplaatsen is. Dit antwoord is één alinea uit een bespreking door iemand van National Geographic van een verhaal van een wetenschapper van een jaar geleden, dat enigszins viraal is gegaan, en dat ging over het omklappen van het aardmagnetisch veld, iets dat ruwweg om de zoveel honderdduizend jaar plaatsvindt. En daarbij is dan tevens sprake van een verzwakking. Het citaat geeft een summier antwoord op een zo te zien hier niet gestelde vraag.
Maar het is aan de vraagsteller om aan de lezers in plaats van een linkje zelf een fatsoenlijke inhoudelijke vraaguitleg te verstrekken; ik vind niet dat wij een abonnement op de Volkskrant moeten nemen om deze vraag te kunnen begrijpen.