wat is je straf als je iemand goed in elkaar geslagen hebt bij de rechtbank?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal je dan snel genoeg horen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij bij de rechtbank iemand goed in elkaar mept
dan stoppen ze je daar meteen in een cel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoop op gerechtigheid voor haar
en dat ze meer krijgen dan een taakstraf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het recht gaat niet zo oppervlakkig over een vonnis. Eerst moet je enkele elementen verduidelijken. Wie krijgt de slagen? Werden de slagen uitgelokt? (zo ja, wat is de achtergrond hiervan en waarom lokt de persoon dit uit? Of is de beklaagde eerder opvliegend?) Werd het misdrijf op voorhand gepland? (Zo ja, met de bedoeling te doden? Of om de persoon een lesje te leren?) Wat is het gevolg van de slagen? (Welke verwondingen houdt de persoon er aan over? Is hij of zij hierdoor arbeidsongeschikt?) Op basis hiervan kan de rechtbank volgens het Strafrecht een gepaste geldboete en/of gevangenisstraf opleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke
ja ze heeft niks uitgelokt
die jongen was de ex van haar dochter hij ging door het lint toen ze het uitmaakte haar moeder kwam haar ophalen en hij werd pislink
hij is autistich alcoholist en heeft ook een verleden
hij heeft bewust op haar ingeslagen als er niemand was tussen gesprongen was ze op zeker dood
die man die er tussen sprong heeft ook klappen opgelopen hierdoor
mijn vriendin moest naar het ziekenhuis gehecht worden en kon maanden niet meer werken kreeg angst om de deur uit te gaan loopt bij een psycholoog en psychiater slikt medicijnen lees 36 pillen om de dag door te komen
alleen al daarom hoop ik dat hij zijn straf krijgt
niet alleen zijn ex maar hij heeft meerdere slachtoffers op zijn naam

Antwoorden (4)

Wetboek van Strafrecht Artikel 300:
Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat weinig!
En dan zijn er ook nog altijd verzachtende omstandigheden....... Dus als je iemand dood mept,
hoef je hoogstens 6 jaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 jaar (met goed gedrag). Het is dus de kunst om iemand niet dood te meppen, maar wel zo hard dat hij later overlijdt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maar als je de rest leest van wat VS zegt, heb je ook kans dat dit niet onder mishandeling valt, maar onder poging tot doodslag. En dan zal de straf aanzienlijk hoger zijn. Gezien de achtergrond van de verdachte, lijkt me dat er ook nog een portie TBS bij komt.
Amadea
11 jaar geleden
Mag ik degene die de minduim indrukte erop attent maken dat vraagsteller twee en een half uur nádat ik mijn antwoord op de vraag zoals die er staat had gegeven aanvullende informatie in de reactie gaf?
Hopelijk heb je de daad nog niet bij het woord gevoegd. Probeer je te verbazen in plaats van je dood te ergeren, zodat je geen problemen veroorzaakt. Maar sommige mensen kunnen wel het slechtste in je boven roepen. Ga dan lekker uit hun buurt, slechte karma van die mensen! Laat je daar niet gek door maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
- je hebt duidelijk de rest niet gelezen, dus dit antwoord gaat nergens over.
De daadwerkelijke straf word bepaald door de rechter, en zal afhangen van de daadwerkelijke feiten en de achtergrond van de verdachte. Er is wel een maximum-straf voor alle delicten(indien een slachtoffer overlijd of (zwaar) gehandicapt word, dan valt het hoger uit -> strafverzwarende omstandigheden). De maxima zijn als volgt:
- Mishandeling: 3 jaar
- Zware mishandeling: 8 jaar
- Poging tot doodslag: 10 jaar
- Poging tot moord: 20 jaar

Wat het precies word hangt van de OvJ af, hoeveel je precies krijgt hangt van de Rechter af. Je kan uiteraard ook nog een boete(max. 78.000) of een taakstraf krijgen. Maar wat je precies zou krijgen hangt dus af van de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is vooraf geen antwoord op te geven. De maximum straffen zijn al aangegeven, maar de rechter wil alle ins en outs weten waarom het tot deze mishandeling is gekomen. Je kunt bijv. worden vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs of verzachtende omstandigheden, maar het kan ook allemaal tegen je gebruikt worden, zodat je een zwaardere straf krijgt.