Hoe is ontgroening van studenten onstaan?

Of heeft dat niet echt een duidelijke onstaan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ontgroeningen bij Nederlandse studentenverenigingen zijn al heel oud, getuige teksten afkomstig van de Rijksuniversiteit Groningen uit de 17e eeuw (1614).
Het enige waarin studenten zich uitleven zijn onderlinge gevechten van (illegale) verenigingen, de collegia nationalia, en ontgroeningspartijen en van latere datum:
In de 18e eeuw duiken opnieuw ontgroeningsgroeperingen op, die de universiteit vergeefs verbiedt. De ontgroening was, samen met de voortdurende vechtpartijen, een van de redenen waarom de universiteiten in Nederland de nationes en groensenaten aanvankelijk verbood.
De ontgroening bij Nederlandse studentenverenigingen is vergelijkbaar met de Vlaamse doop, de ontgroening bij Vlaamse studentenclubs over -verenigingen is vergelijkbaar met de Nederlandse inauguratie. In de jaren 60 en 70 zetten veel jongeren zich af tegen traditionele waarden, en ook ontgroeningen moesten er bij veel verenigingen aan geloven, of ze werden versoepeld. Dit had ook te maken met het feit dat vooral de corpora kampten met ledenverlies. In de jaren 80 veranderde het klimaat weer en keerden de ontgroeningen terug. Er schijnt nu een evenwicht te zijn ontstaan, hoewel verenigingen zich gedwongen zien zich aan steeds meer regels te conformeren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ontgroening van studenten behoort tot de eeuwenoude overgangs- en inwijdingsrituelen waaraan nieuwelingen in verschillende vormen en intensiteit zijn en worden onderworpen alvorens te worden toegelaten tot een bestaande groep. De ontgroening van studenten is vergelijkbaar met initiatierituelen bij bijv. Afrikaanse stammen. En ook in het oude Griekenland en het oude Egypte kwamen initiatierituelen voor. In Griekenland de inwijding in de hellenistische mysteriegodsdiensten. In Egypte konden alleen geprivilegieerdei personen worden ingewijd in de cultus.
Een 'groene' is in feite een 'onrijpe'. De studentenontgroening is een periode van drie tot vier weken van van kennismaking en beproeving die door aspirant-leden van studentenverenigingen moet worden doorlopen voordat ze in de vereniging van hun keuze worden opgenomen.
Ook in de plagerijen die nieuwelingen in bijv. krijgsmacht en bedrijfsleven vaak moeten ondergaan, zit een duidelijk initiatie-element.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Klopt. Zie bv ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Inwijding_(initiatie)
Dit soort inwijding/initiatierites zijn zo oud als de mensheid en komen voor bij allerlei groepen die zich om de één of andere reden willen onderscheiden. Niet alleen bij studentenverenigingen.