Houden jongere mensen nu wel rekening met de ongemakken in de toekomst van het ouder worden?

Meer geld uittrekken voor de ouderenzorg, b.v. thuiszorg, zorg in verpleeg- en verzorgingstehuizen, enz. doet de politiek niet zo gauw, mede omdat het draagvlak onder de mensen niet zo groot is. Jongere mensen denken over het ouder worden "dat zien we later dan wel weer". Ze zien de gelden nu liever besteed aan andere dingen. Maar zij kunnen later ook in de positie komen dat ze verzorgd moeten worden. En in die tijd willen ze ook graag goed verzorgd worden. Mensen willen te veel aan het heden denken en te weinig aan de toekomst.

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij zou deze vraag verwijderd zijn.
corzijlstra
13 jaar geleden
Het is maar net hoe je een vraag stelt. Als ik om meningen zou vragen, zou mijn vraag er wellicht wel uitgehaald zijn. Ik kan ook in een vraag niet om meningen vragen maar wel meningen uitlokken. Ik vind deze problematiek over jong en oud zo belangrijk, dat ik het waard vind om er een vraag over te stellen die tot nadenken aanspoort. De meeste mensen kunnen er later mee te maken krijgen, of met het wil of niet. Alleen de rijkeren zijn er beter af.

Het beste antwoord

toen ik nog jong was, dacht ik echt niet aan zulke dingen, en nu nog niet wat het mezelf betreft, een vriendin begint vaak een verhaal met"als wij straks in het bejaardenhuis zitten"dan denk ik sodemieter op, ik blijf in m'n eigen huis.
maar buiten dat geloof ik dat het slecht geregeld is in de zorg, maar extra geld werkt niet altijd, er moeten naar mijn idee (helaas dit is mijn gevoel, dus ik kan geen bron noemen)meer managers uit en meer geld naar de mensen die echt zorgen.

Toegevoegd na 5 uur:
er zijn particuliere verpleeghuizen, waar de bewoners veel aandacht krijgen en toch minder hoeven te betalen,omdat er minder overhead is, maar het gekke is dat het niet word vergoedt, dus het is alleen voor mensen met geld of met een eigen huis.

wat betreft de aow, toen die ingestelt werd kregen de mensen die uitkering zonder dat ze ervoor hadden gespaard, maar ze hadden er altijd hard voor gewerkt.

de babyboomers begonnen ook vaak al jong met werken, 14 jaar was heel gewoon en ze hebben altijd betaald aan aow en pensioenen, maar ja niemand weet blijkbaar wat er nog in de pot zit.
had je vroeger ook nooit kunnen bedenken,dat geld kan verdampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Dus de overheid wil de bureaucratie in stand houden als die particuliere verpleegtehuizen met minder bureaucratie niet steunt.

Andere antwoorden (7)

Hoe de wereld er over 5 jaar uit ziet is onvoorspelbaar, hoe de wereld er over 27 jaar (als ik met pensioen ga) uit ziet, is helemaal niet te voorspellen, en iedereen die beweert dat hij kan inschatten hoe de wereld er over pakweg 50 jaar uit ziet (als de jongeren van nu 'de ouderen van nu' zijn) moet heel snel futuroloog of sf-schrijver worden.

Als je als jongere nu al rekening moet houden met je oude dag, kom je er niet aan toe om in de tussenliggende periode ook nog te leven. We sparen ons allemaal al te pletter voor ons pensioen, we dragen netjes onze premies af en betalen voor onze verzekeringen, en als het mee zit sparen we wat geld of investeren we verstandig. Veel meer moet je denk ik niet verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat jongeren echt naar de toekomst kijken wat zorg betreft, dit is in hun geval vaak niet relevant genoeg.

Jongeren maken zich druk over de dingen die NU van belang zijn zoals: vriendje, vriendinnetje, stappen etc

Later wordt het werk en carriere maken en dan na een behoorlijk aantal jaren zullen ze over de zorg e.d. gaan na denken.

(Zoals de meeste ouderen ook dachten toen ze jong waren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik jong was,dacht ik dar helemaal niet aan.
En nu eerlijk gezegd ook nog niet zo zeer.
En toch krijg je er een keer mee te maken.
Wel heb ik altijd gezegd,je pensioen daar moet je zelf voor zorgen,want straks is de pot leeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 dat is waar
;-)))
Wat versta je onder 'jongere mensen'? 10 jaar? 15? 20?

Ik zie mezelf met 30 ook nog als een jong mens, en zie juist met lede ogen aan hoe de generatie vóór mij heeft gedacht "dat zien we later dan wel weer" (of erger, "na mij de zondvloed") en daarom een onhoudbaar systeem in stand heeft gehouden.

En dat maakt mij, nog steeds als jong mens, er accuut bewust van dat ik maar beter persoonlijk voor mijn oude dag kan zorgen, omdat niemand later voor mij gaat zorgen en ik mijn sores ook niet wil afwentelen op de generatie na mij. Die gewoonte van collectief op de pof leven en de volgende generatie opzadelen met de schuld moet maar eens afgelopen zijn.

Waar jij het over hebt, is overigens niet rekening houden met de ongemakken van zelf ouder worden, maar de rekening betalen voor de mensen die nú ouder worden, daar zelf nooit rekening mee gehouden hebben. En betalen doe ik ook, in de wetenschap dat heel veel van die potjes waar ik nu aan bijdraag niet meer zullen bestaan als ik zelf oud ben, waarop ik alsnog uit een eigen potje voor mezelf zal moeten betalen.

Dus ja, jongere mensen nú houden wél rekening met de ongemakken in de toekomst van het ouder worden, in tegenstelling tot zoveel jongere mensen tóén.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Onder jongere mensen versta ik mensen die niet oud zijn. Ouderen zijn mensen boven ca 75 jaar oud. Ik betwijfel, dat jongere mensen nú wél rekening met de ongemakken in de toekomst van het ouder worden. Als dat de algemene trend zou zijn, dan zou de politiek veel meer aandacht besteden aan de ouderenzorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt echt twee dingen door elkaar. Die jongere mensen nu weten heel goed dat de pot leeg is tegen de tijd dat ze zelf aan de beurt zijn, en nemen dus voor zover mogelijk maatregelen om er zelf voor te sparen. Wat jij wilt, is dat de jongeren van nu meer geld geven aan de ouderen van nu, wat een ander issue is dan zorgen voor de eigen oudedagvoorziening. Wij zijn de tussenin-generatie: we betalen nog wel voor de generatie vóór ons, maar hoeven er niet op te rekenen dat er ook voor óns betaald zal worden. Dus betalen we ook voor onszelf. Wij zijn de generatie die twee generaties tegelijkertijd moeten onderhouden, maar door niemand onderhouden zal worden. Dat wordt echt niet opgelost door onze knip nóg verder open te trekken voor de vorige generatie, dat betekent alleen maar dat wij mínder goed voorbereid zullen zijn op onze eigen oude dag, niet beter. Wil je dat jongere mensen meer geld geven aan ouderenzorg? Maak ze dan wijs dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over zelf ouder worden, dat ze dat dan wel weer zien. Dan kunnen ze het geld namelijk besteden aan andere dingen, zoals ouderenzorg nu.
ronron1212
13 jaar geleden
De potjes waar jij het over hebt zijn pensioen fondsen die nu nog steeds betaald worden door de mensen die volgens jou vroeger nergens aan dachten. zij kunnen er niets aan doen dat er een crisis is. De AOW is een bedrag dat al vanaf het ontstaan ergens in 1957 dacht ik wordt betaald door de werkende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drees was een grote mafkees. Hij heeft ongedekte cheques uitgeschreven. Men wilde niet een deel van de aardgasbaten in een fysiek fonds stoppen om de bestaande jaren voor alle Nederlanders in te kopen.
Suzy heeft gelijk met wat ze zegt over de babyboomers en over de 'jeugd van tegenwoordig', maar zij ziet daarbij wel over het hoofd, dat drijfveren van beide groepen gelijk is. I want it and I want it now.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sure, ik ben heel egoïstisch dat ik het geen enkel probleem vind om grote bedragen van mijn inkomen af te staan aan premies waar ik nooit een cent van terug zal zien, maar er zo af en toe een beetje kriegel van wordt om te horen dat mijn generatie niet aan de toekomst zou denken omdat we er niet nóg meer in storten. I want it and I want it now? Wat ik wil is een toekomst voor de volgende generatie en voor de mensen van mijn generatie die (anders dan ikzelf, ik red het wel) buiten de boot dreigen te vallen omdat de generatie vóór mij er niet mee zat om op rekening van hun kinderen te leven, ook al konden ze al decennia lang aan zien komen dat het systeem niet houdbaar zou zijn. En ronron: ik weet wat een omslagstelsel is. Weet jij wat een bevolkingspiramide is? En hoe die zich heeft ontwikkeld voor Nederland? Eind jaren 50 betaalde een grote groep werkenden voor een kleine groep niet-werkenden. Nu wordt al even de groep werkenden kleiner in vergelijking met de groeiende groep niet-werkenden. Dan werkt een omslagstelsel dus niet, en dat heeft niets te maken met crisis, en alles met de houding 'na mij de zondvloed'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Helaas, is dat waar. Daarom alleen kunnen wij de ex gastarbeiders met hun gezinnen niet kwijt. Om de vergrijzing af te zwakken.
2. Bovendien werkt de overheid alle vormen om je eigen boontjes te doppen tegen.
3. Met een koopsom van EUR 140000 koop je een AOW pensioen voor jou en je partner. Maar de overheid laat je steeds 1.5 van je oudedagvoorziening betalen als belasting. Onze linkse rakkers houden mensen graag afhankelijk. Of ze nu Friendly Cohen of Smartass Bos heten, viir wie opportunisme gaat boven geloofwaardigheid (zie 'de' brief)
corzijlstra
13 jaar geleden
De ex gastarbeiders betalen ook belasting en premies. Dan mogen zij ook de baten ervan krijgen. Gelijke monniken gelijke kappen.
Verder, het verleden lijkt mij minder interessant. Dat ouderen van nu in het verleden onvoldoende rekening hebben gehouden met de ongemakken van het ouder worden, is allemaal geweest. Het gaat er om, dat je nu genoeg draagvlak creëert voor de ouderenzorg. Daar moet geld voor vrijkomen en er moet op worden toegezien dat het geld goed besteed wordt. Jongeren moeten daar ook in bijdragen. Zij willen later ook profiteren van de zorg. Daar moeten de jongeren van later weer aan meebetalen. Enzovoorts. Op die manier ontstaat er een goede vicieuze cirkel of keten. Ik pleit voor meer solidariteit tussen jongeren en ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. Maar zoals ik al zei: solidariteit werkt twee kanten op. Zoals het nu gaat, nemen de jongeren fors meer dan hun deel voor hun rekening. Roepen dat het verleden minder interessant is, is natuurlijk erg gemakkelijk: Profiteren van een systeem waarvan je weet dat het niet houdbaar is en dat volgende generaties daar de dupe van zullen worden. En als dat moment dichterbij komt roepen dat diezelfde volgende generaties méér moeten bijdragen. Daar dan óók weer zelf van profiteren en het systeem nóg meer onder druk zetten, en dan net doen alsof dat in het belang is van de generatie die alleen maar mag opdraaien voor de kosten. Zo ken ik er nog wel één. Solidariteit tussen jongeren en ouderen? Kom maar op met die solidariteit, volgens mij hebben de jongere mensen nog héél wat tegoed van de ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn echte kruideniers, dus moet je ook handelen als kruidenier. D.w.z. je moet ouderen niet belasten met de kosten van onderwijs enz.
Ik betaal als kinderloze homo voor de bevallingskosten, kinderbijslag enz. enz. van vele jongeren. Dat zij maar zo. Solidariteit heeft dat, en heeft zijn praktische voordelen.
Het is een uiterst moeilijk probleem. Jongeren denken dat de bomen tot in de hemel groeien en hun eisen zijn navenant.
Ik, als ouwe zuurpruim, weet dat bomen helemaal niet hoog groeien en dat je ervoor moet zorgen dat je niet in onoplosbare problemen komt. Een mogelijkheid is veel verdienen en veel sparen, maar de andere manier is duurzaam leven, d,w,z, je eisen aanpassen aan jouw mogelijkheden en het geld wat je verdient niet over de balk gooien met korte termijn dingen.
Naar mijn mening leven jongeren naar de waan van de dag, en ze zullen t.z.t. zichzelf tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, dat ervaar ik nou precies andersom. Ik moet me zorgen maken of ik het financieel zal redden om voor mijn 75ste te stoppen met werken en wat voor toekomst ik intussen mijn kinderen kan bieden, terwijl de babyboomers actievoeren voor 'verworven rechten' en 'solidariteit' (werkt dat normaal niet twee kanten op?) eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo andersom? Ik heb ook na mijn 68-ste doorgewerkt als zelfstandige, dus ik schrijf vanuit dezelfde achtergrond. Ik heb geen verstand van babyboomers, die heb ik niet (meer) in mijn vriendenkring. Maar je hebt gelijk, dat de huidige generatie 'ouderen' het een stuk makkelijker heeft dan de komende generaties. Dat heeft misschien ook wel te maken met de toenemende inkomensongelijkheid. Brutalen hebben de halve wereld, en de andere helft pakken ze er nog even bij. Ik heb altijd mijn eigen boontjes gedopt, nooit een uitkering aangevraagd, en ook geen studiebeurs. Dat is niet heldhaftig, maar zo is de aard van het beestje.
Ik behoor momenteel tot de ouderen, dus ik vind dat ik recht van spreken heb en best een antwoord kan geven op de stelling dus nu ter sprake is.
Op de eerste plaats moet natuurlijk ieder zelf weten hoe hij zijn leven indeelt en plant. Ik heb altijd gespaard en pensioenpremie afgedragen. De regering en de pensioenfondsen zeggen nu gewoon ''Het geld is bijna op'', dus de ouderen worden nu al twee jaar gekort op hun pensioen, terwijl ze er hun hele werkzame leven premie voor hebben betaald.
Ik zou dus zeggen, moet je momenteel als jongere voor je oude dag zorgen, werk dan, geniet in je vrije tijd, leef van het geld dat je nu verdient en zorg niet teveel voor later, want later komt niet voor iedereen en wie later leeft moet later toch ook nog zorgen. Gooi in ieder geval geen geld over de balk, want wie weet hoe hard je het later nog nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb voor mijzelf mijn spaarcenten omgezet in een lijfrente, die doorloopt tot ik 85 ben. Dan houdt het op. Als ik langer leef, dan zal ik van een toren moeten springen.
Voor de rest ben ik het wel met je eens. In je jonge jaren moet je genieten van het leven en je moet niet te oud willen worden, want dat is onbetaalbaar. Geen geld over de balk gooien en in jouw nadagen tevreden zijn met veel minder. Als je gebrekkig wordt, dan moet je zorgen, dat je je euthanasie formulieren geregeld hebt en dat je het eens bent geworden met jouw huisarts.
corzijlstra
13 jaar geleden
Jongere mensen moeten er wel rekening mee houden, dat ze in hun latere leven te maken kunnen krijgen met thuiszorg, verpleegtehuizen, verzorgingstehuizen, enz. Het is belangrijk, dat ook jongere mensen zoals jongere politici zich politiek roeren voor meer geld en aandacht voor de zorg. Ik hoor wel verhalen, dat sommige oudere mensen in verpleegtehuizen e.d. aan hun lot worden overgelaten. Dat moeten we niet laten gebeuren! De politiek moet ervan doordrongen worden, dat de zorg een politiek draagvlak krijgt bij zowel jongeren als ouderen.
Nee, natuurlijk niet.
Als je jong bent denk je echt niet aan alle ouderdomskwalen die jou ook kunnen treffen.
En dat is maar goed ook.

Niemand weet hoe het leven, hoe Nederland, hoe de wereld er over 10 jaar uitziet.
En nog verder kijken is helemaal koffiedik.

Waar ik me wel over verwonder is, dat schulden maken nog steeds heel normaal schijnt te zijn.

Ik hoor niet meer tot de jongeren. Maar ik weet zeker dat ik in dit land niet dood zal gaan van de honger.
Als ik ooit verzorgd moet worden, wat is dan "goed" verzorgd worden?
Als ik ooit in de positie kom dat ik niks meer zelf kan,
dan hoop ik dat die euthanasiepil eindelijk ter beschikking komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Het mag niet zo zijn, dat bewoners van verpleegtehuizen hun eten niet meer op tijd krijgen. En het mag ook niet zo zijn, dat verplegers niet meer voldoende aandacht (kunnen) besteden aan eetproblemen van bewoners. Enzovoorts enzovoorts.