Waarom zien veel gebouwen rond de Middellandse Zee er onaf uit?

Rond de Middellandse Zee zie je veel gebouwen die half af lijken: het betonijzer (de "draden" van de bewapening van het beton) steken aan de bovenkant uit de gebouwen, en de bovenkant is geen dak maar een betonplaat. Het ziet eruit alsof het gebouw nog niet af is, alsof er nog één of meer verdiepingen bovenop zullen worden gebouwd.

Ik heb altijd gedacht dat men dit deed om daadwerkelijk de mogelijkheid open te houden later een extra verdieping te bouwen. Altijd handig als je gezinsuitbreiding krijgt en je extra leefruimte nodig hebt, of als je pensionnetje zo goed loopt dat je er extra gastenkamers bovenop kunt zetten. (Met soms rampzalige gevolgen als bleek dat de onderste verdiepingen niet berekend waren op dat extra gewicht...)

Onlangs hoorde ik het verhaal dat het in werkelijkheid nooit de bedoeling is er een extra verdieping bovenop te zetten. Men zou echter toch een onaf gebouw neerzetten omdat het gebouw dan daadwerkelijk onaf is - en je hoeft pas belasting te betalen zodra de bouw is voltooid.

Welk verhaal is juist? Is die "onaf-look" daadwerkelijk "handig voor later", of klopt het verhaal van het ontwijken van de belastingplicht? Of is er een andere reden?

Hangt het eventueel af van het land waarin ik dit verschijnsel zie?

Toegevoegd na 5 uur:

Nog een verklaring zou kunnen zijn dat op een gegeven moment het geld helaas op was.

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor Griekenland was het zo dat men pas OZB belasting hoefde te gaan betalen als het huis of gebouw gereed was. Door het betonijzer op het dak eruit te laten steken was het gebouw nog niet gereed en bleef men avn deze belasting verschoond. Ik vermoed dat deze wetgeving inmiddels is aangepast. Voor landen als Spanje en Italië weet ik het niet, maar ik heb ook niet zo'n scherp beeld dat het daar veel te zien is.

In Turkije zie je vooral onafgebouwde hotels maar daar is het geld gewoon echt op en wacht men op een koper die het gebouw daarna verder af moet bouwen. Heb ik trouwens in Egypte ook veel gezien. In voormalig Joegoslavië en in Bulgarije zie je die onafgebouwde huizen ook maar daar zijn dan ook nauwelijks bejaardentehuizen en is het inderdaad de bedoeling het huis af te maken als de kinderen voor de ouders moeten gaan zorgen. Toegevoegd na 7 minuten: Sorry ik had Bulgarije moeten weglaten want dat ligt niet aan de Middellandse Zee.

Ik ken iemand die aan de Middellandse Zee woont, niet in Griekenland, en die dacht altijd dat het was om er later nog een verdieping op te kunnen zetten. Een leraar aardrijkskunde herinnert zich van een studiereis naar Marokko dat het aspect van indruk maken op de buurt daar en elders rond de Middellandse Zee behoorlijk meespeelt. Wat ik op het internet hierover vind gaat eerst allemaal over Griekenland. Dus die ben ik dan maar eens uit gaan filteren. Dan blijkt dat het ook elders voorkomt. Een goed Engels zoekwoord is rebar, als aanduiding voor de ijzeren staven (bars) waar je betonwapening van maakt (voor reinforced concrete). Volgens sommigen is het verhaal van die korting op onroerendezaakbelasting in Griekenland deels een ‘urban legend’. Voor Griekenland, Egypte, Marokko en eigenlijk overal in het Midden-Oosten zou vooral gelden dat je je geld beter kunt beleggen in je eigen beton en stenen dan dat je het op de bank laat staan. Je maakt ook indruk doordat het eruitziet alsof je nog heel wat van plan bent. Ik kom het ook tegen in reisverslagen uit Ecuador, Peru, en Bolivia. Dat ligt dan buiten de eigenlijke vraagstelling, maar het helpt wel het verschijnsel te verklaren. De argumenten zijn vergelijkbaar: bouwen voor je kinderen, en het aardige daarvan is weer het statussymbool-effect: ook al had je het zelf nog niet heel breed, je maakt zichtbaar een aanzet voor een beter leven voor je kinderen. In Peru is het dan naar verluidt weer zo dat je geen onroerendezaakbelasting betaalt zolang het gebouw nog niet af is. Het blijft lastig om de reden van die staven onwrikbaar te staven! :-) In de reacties een bloemlezing van stukjes tekst met vindplaats. Ik heb in het Engels gezocht om een zo breed mogelijke basis te hebben.

Hier in Turkije waren eerst veel gebouwen van de oudste man in de familie, nou is het zo dat veel appartementcomplexen in Turkije familieappartementen zijn en het is dan ook een soort van traditie dat de zonen van hun vader een appartement in het appartementencomplex krijgen wanneer ze trouwen. Omdat het nooit bekend is hoe het er over een paar jaar uitziet lieten ze de betondraden daarlaten zitten zodat er later nog meer bijkan. Dit is trouwens vaak bij oude gebouwen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100