Waarom zien veel gebouwen rond de Middellandse Zee er onaf uit?

Rond de Middellandse Zee zie je veel gebouwen die half af lijken: het betonijzer (de "draden" van de bewapening van het beton) steken aan de bovenkant uit de gebouwen, en de bovenkant is geen dak maar een betonplaat. Het ziet eruit alsof het gebouw nog niet af is, alsof er nog één of meer verdiepingen bovenop zullen worden gebouwd.

Ik heb altijd gedacht dat men dit deed om daadwerkelijk de mogelijkheid open te houden later een extra verdieping te bouwen. Altijd handig als je gezinsuitbreiding krijgt en je extra leefruimte nodig hebt, of als je pensionnetje zo goed loopt dat je er extra gastenkamers bovenop kunt zetten. (Met soms rampzalige gevolgen als bleek dat de onderste verdiepingen niet berekend waren op dat extra gewicht...)

Onlangs hoorde ik het verhaal dat het in werkelijkheid nooit de bedoeling is er een extra verdieping bovenop te zetten. Men zou echter toch een onaf gebouw neerzetten omdat het gebouw dan daadwerkelijk onaf is - en je hoeft pas belasting te betalen zodra de bouw is voltooid.

Welk verhaal is juist? Is die "onaf-look" daadwerkelijk "handig voor later", of klopt het verhaal van het ontwijken van de belastingplicht? Of is er een andere reden?

Hangt het eventueel af van het land waarin ik dit verschijnsel zie?

Toegevoegd na 5 uur:

Nog een verklaring zou kunnen zijn dat op een gegeven moment het geld helaas op was.

Cryofiel
8 jaar geleden
24.1K
Amadea
8 jaar geleden
De belasting is het ware verhaal van de oorzaak.
Bordensteker
8 jaar geleden
+ voor Goeievraag!
Doet me dan denken aan de "fietstrappers" (crankstel) dat vroeger op bromfietsen in Nederland verplicht was om ze als "rijwiel met hulpmotor" te mogen beschouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nationale Sport der Grieken, per jaar wordt er 25% van het BNP aan belasting ontdoken...
dudemeister
8 jaar geleden
money makes the world go round
ask the Greeks
Cryofiel
8 jaar geleden
@freekfluweel, ik heb het over belastingontwijking, niet over belastingontduiking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, @freekfluweel, eerst Wiki raadplegen om 'spraakverwarring' met Cryofiel te voorkomen ;-)) https://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingontwijking En daar staat: Belastingontwijking is het verlagen van de belastingdruk door belastingplichtigen waarbij binnen de grenzen van de wet gebleven wordt.
Ontwijking moet niet worden verward met belastingontduiking, waarbij de wet wordt overtreden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vergat zelf te antwoorden, sorry. Voor mij is hier belasting ontwijken hetzelfde als belasting ontduiken, omdat men m.i. de intentie heeft geen belasting te willen betalen. Natuurlijk zijn er verhalen die berichten dat er nog een verdieping op komt voor familie, ouders, etc. Maar ook hierbij houd ik mijn bedenkingen.

Antwoorden (4)

Voor Griekenland was het zo dat men pas OZB belasting hoefde te gaan betalen als het huis of gebouw gereed was. Door het betonijzer op het dak eruit te laten steken was het gebouw nog niet gereed en bleef men avn deze belasting verschoond.

Ik vermoed dat deze wetgeving inmiddels is aangepast.

Voor landen als Spanje en Italië weet ik het niet, maar ik heb ook niet zo'n scherp beeld dat het daar veel te zien is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Turkije zie je vooral onafgebouwde hotels maar daar is het geld gewoon echt op en wacht men op een koper die het gebouw daarna verder af moet bouwen. Heb ik trouwens in Egypte ook veel gezien.

In voormalig Joegoslavië en in Bulgarije zie je die onafgebouwde huizen ook maar daar zijn dan ook nauwelijks bejaardentehuizen en is het inderdaad de bedoeling het huis af te maken als de kinderen voor de ouders moeten gaan zorgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry ik had Bulgarije moeten weglaten want dat ligt niet aan de Middellandse Zee.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Als de vraag is waarom ze iets in de landen rond de Middellandse Zee zo doen, dan mag het antwoord hopelijk mede verwijzen naar wat men elders doet.
Ik ken iemand die aan de Middellandse Zee woont, niet in Griekenland, en die dacht altijd dat het was om er later nog een verdieping op te kunnen zetten.
Een leraar aardrijkskunde herinnert zich van een studiereis naar Marokko dat het aspect van indruk maken op de buurt daar en elders rond de Middellandse Zee behoorlijk meespeelt.

Wat ik op het internet hierover vind gaat eerst allemaal over Griekenland.
Dus die ben ik dan maar eens uit gaan filteren. Dan blijkt dat het ook elders voorkomt.
Een goed Engels zoekwoord is rebar, als aanduiding voor de ijzeren staven (bars) waar je betonwapening van maakt (voor reinforced concrete).

Volgens sommigen is het verhaal van die korting op onroerendezaakbelasting in Griekenland deels een ‘urban legend’.
Voor Griekenland, Egypte, Marokko en eigenlijk overal in het Midden-Oosten zou vooral gelden dat je je geld beter kunt beleggen in je eigen beton en stenen dan dat je het op de bank laat staan.
Je maakt ook indruk doordat het eruitziet alsof je nog heel wat van plan bent.

Ik kom het ook tegen in reisverslagen uit Ecuador, Peru, en Bolivia. Dat ligt dan buiten de eigenlijke vraagstelling, maar het helpt wel het verschijnsel te verklaren. De argumenten zijn vergelijkbaar: bouwen voor je kinderen, en het aardige daarvan is weer het statussymbool-effect: ook al had je het zelf nog niet heel breed, je maakt zichtbaar een aanzet voor een beter leven voor je kinderen.
In Peru is het dan naar verluidt weer zo dat je geen onroerendezaakbelasting betaalt zolang het gebouw nog niet af is.

Het blijft lastig om de reden van die staven onwrikbaar te staven! :-)

In de reacties een bloemlezing van stukjes tekst met vindplaats. Ik heb in het Engels gezocht om een zo breed mogelijke basis te hebben.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Eerst over Griekenland: “Why do so many houses seem unfinished?
This question addresses two issues: houses that look unfinished and houses that are unfinished and maybe have stood so for a long time.
In the first instance the houses may _look_ unfinished because iron bars stick on top of the roofs. This is absolutely not to avoid paying property tax (as the legend has it) but to simplify the building of another floor in some distant future.
A house could also _be_ unfinished because the owners are waiting for money to continue with the building. Until a few years ago Greece had a very high inflation rate and it was wise to put any money you had into a house and build whenever money became available. Although the inflation is now on par with the rest of Europe it seems that this habit is still surviving.” http://www.west-crete.com/crete-faqs.htm “Unfinished buildings is a common sight in Greece. The reason is that greek people build what they need today and leave the rest of the building unfinished for the future. The iron bars sticking out from the roof are exclusively there for the purpose of a later extension of the house. They have nothing to do with exemptions from taxpaying as long as the house isn't yet finished. (It's a good story though)!” http://www.explorecrete.com/mycrete/customs/greek-customs.html Over Egypte en het Midden-Oosten in het algemeen: “Homes look unfinished with their rebar Mohawks (ik begrijp dit als “hanenkammen van ijzeren staven”), but that’s just an alternative to a bank account as villagers sink their extra cash into an upper story for their children. They build little by little as the cash becomes available. Equity in a bigger home is considered more stable than socking money away in a bank account. Throughout the Middle East, exposed rebar is a reminder that parents build equity and provide for their children’s security by continuously adding to their homes as they gather a little extra cash.” http://blog.ricksteves.com/blog/al-gawahra-village-30-minutes-by-horse-carriage-and-a-world-away-from-luxor/ (vervolg in reactie 2)
Bordensteker
8 jaar geleden
Ook over Egypte, met tevens een vermelding voor het gevaar van de aardbeving die ooit zal komen: “The poverty is so obvious right from the highway. Thousands of shoddy brick buildings sit half built with columns and rebar sticking out of them. Often there are tents or domiciles on the roofs and unfinished floors. It looks like people simply build their rooms one brick at a time when they find the money.
Clearly there are virtually no building codes. My thoughts are that when Egypt gets hit with a catastrophic earthquake, and it will given its location near a subduction zone, the devastation is going to be overwhelming and almost unlike anything any of us have ever seen. Remember, nearly 13 million people live in this substandard construction.” http://www.taylorlenz.com/2011/02/arrival-in-cairo-and-first-impressions.html Het verschijnsel is trouwens niet beperkt tot de landen rond de Middellandse Zee.
In Zuid-Amerika kennen ze het ook. Zoals hier in Ecuador:
http://www.theartofwabisabi.com/wp-content/uploads/2014/04/FrontNeighborStairs.jpg “You see a lot of unfinished buildings like this – with re-bar sticking out of the ceiling. Planning ahead for that eventual second floor when the finances permit.”
http://www.theartofwabisabi.com/wp-content/uploads/2014/04/UnfinishedHouse.jpg Ik heb die twee foto’s er even mee uitgelicht, omdat het in de bron nogal wat scrollwerk is.
http://www.theartofwabisabi.com/2014/04/20/tumbaco/ Dan Peru en Bolivia: “Rebar. It’s everywhere. Sticking out ungraciously from the tops and sides of unfinished buildings across Peru and Bolivia. Even Cusco, that gringo paradise of stucco, adobe and intact Inca walls, hasn’t escaped the rebar curse. The suburbs are rife with it. The incompleteness doesn’t stop there. In Copacabana, a popular base for exploring Bolivian Lake Titicaca, some hotels were finished as if they were on a film set; grand from the front, but to the side the brickwork was exposed, plastering abandoned.” (vervolg in slot)
Bordensteker
8 jaar geleden
“Puno, on the Peruvian side of the lake, was one of the worst offenders. Unfinished building followed unfinished building. It was as if the builders got bored with one project before starting another. Or made a mistake and just started again next door. Families clearly lived on the ground floor whilst the wind and the rain inhabited the first, second, third or more floors. In places, cardboard stood in for windows. It’s thoroughly depressing to see as a tourist. Where buildings were once built with pride, using adobe and local grass for the roof, there is now a flux of cheap, flimsy red brick with corrugated tin placed on top (that must rattle in the rain…). The landscape behind all this amateur architecture is jaw-droppingly beautiful and these careless structures are cack-handed scars. I can’t imagine it’s any better for the permanent inhabitants, but experience tells me there’s always a reason behind the most apparently illogical and upsetting occurrences. In Peru, for example, there is no property tax to pay until the building is complete. That’s quite a loop hole and, in such a poor country, it’s unsurprising that so many people take advantage of it. Should the Peruvian government change this law, the view from the bus window may well be improved for the tourists passing through, but the extra costs would throw millions of Peruvians further into poverty and debt. In Bolivia, the reasoning goes a little deeper. There, nerve-wrackingly unsteady storeys cower on top of each other in a manner that would put a three-year old Lego enthusiast to shame. But, it’s not about aesthetics here, I’ve learnt. It’s about staking a claim. Bolivia, like Peru, is a country on the up, and whilst this generation can’t afford to live as comfortably as they’d like, they can help their kids to do so. Big houses are a symbol of potential status, particularly in El Alto, the self-built shanty town surrounding La Paz. Families there will go without proper fixtures and fittings in order to build bigger homes with the intention of, like their country, slowly but steadily modernising in the future. So, while they may not have a bathroom, they do have a lot of land to build one on when they can afford it. With this little-by-little attitude, living standards will gradually improve, and so, hopefully, will the view.” https://overlandtraveller.wordpress.com/2009/12/13/what%E2%80%99s-with-all-the-unfinished-buildings-in-peru-and-bolivia/
zondag
8 jaar geleden
Nou nou, jij kan er wat van! Grondig werk. :-)
Hier in Turkije waren eerst veel gebouwen van de oudste man in de familie, nou is het zo dat veel appartementcomplexen in Turkije familieappartementen zijn en het is dan ook een soort van traditie dat de zonen van hun vader een appartement in het appartementencomplex krijgen wanneer ze trouwen.
Omdat het nooit bekend is hoe het er over een paar jaar uitziet lieten ze de betondraden daarlaten zitten zodat er later nog meer bijkan.
Dit is trouwens vaak bij oude gebouwen.