Wat is een taakstraf?

Je leest vaak dat iemand wordt veroordeeld tot een taakstraf van 40 uur. Mijn perceptie is dan:

Als de veroordeelde een (voltijds) baan heeft, wordt hij veroordeeld tot het inleveren van één week vakantie, en wordt voor hem voor die ene week ander werk gezocht dan hij normaal doet.

Als de veroordeelde geen baan heeft, wordt hij veroordeeld tot het één week lang uitvoeren van een bepaalde taak.

Daarnaast wordt je een strafblad geschonken.

Klopt dat?

Toevoeging:

Als dit klopt, dan is een taakstraf dus niet zo'n zware straf. Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

als je gewoon werkt dan zal je in je vrije uren de taakstraf moeten volbrengen .
je krijgt de keus uit een aantal mogellijkheden waar je te werkstelling gezet kan worden b.v. groenvoorziening,bejaardentehuis,etc.
ook moet de taakstraf in een bepaalde tijd gedaan zijn.
je krijgt b.v. 100 uur dienstverlening en moet dat volbrengen in 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb nu zelf een taakstraf van 100 uur. Ik moet dan werken op de dagen dat ik geen school heb en in de zomervakantie. Het enige wat jammer is is dat ze in de weekend mijn hulp niet veel nodig hebben, dus dat betekend dat ik in de vakantie die 100 uur moet vervullen en dus niet op vakantie kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taakstraf is nooit bij je gewone baan, maar altijd een soort dienst aan de maatschappij. Schoonmaken, opruimen, dergerlijke zaken. Dit gebeurt op tijden dat diegene geen werk of onderwijs heeft, maar verder worden de tijden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, een taakstraf dus niet zo’n zware straf.
Als je daarentegen een kauwgumpje laat vallen op de stoep in Rotterdam, dan pas word je echt gestraft en mag je €90 lappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een taakstraf is het beste te beschouwen als een (kosteloze) dienst voor de maatschappij. Een soort van moderne dwangarbeid. Op zichzelf genomen helemaal niet slecht. Zou veel vaker toegepast moeten worden ipv criminelen opsluiten met 3 maaltijden, tv, spelcomputers, sportvoorzieningen, gratis studiemogelijkheden, gratis ziektekostenverzekering enz enz. Dit kost ons de gemeenschap alleen maar veel geld. In geval van een taakstraf wordt er wellicht nog iets nuttigs gedaan voor de gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets hebt gedaan wat niet mag dan krijg je soms een taakstraf. Bijv. 100 uur je moet dan 100 uur lang, niet achter elkaar natuurlijk maar in een paar weken. 'klusjes' opknappen.

P.S. Dit moet natuurlijk wel in je vrije tijd