Wat kleinschaliger; als je op een feestje bent en mensen gaan met hun rug naar je toestaan. Of iemand legt een tas neer om een plek bezet te houden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Gordijnen dichtdoen.
Hekken en schuttingen plaatsen.
Bordje met een hond, hier waak ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hun terrein afbakenen, kijk maar eens naar een luchtfoto van een gemiddelde nieuwbouwwijk, allemaal hokjes, schuttingen en hekwerken. ander voorbeeld: graffiti, proberen overal hun aanwezigheid duidelijk te maken, pure territoriumdrift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kun je goed zien in de buitenwijken van Vinkeveen,waar de celebrities wonen. Hoge hekken/schuttingen om het huis, televisiecamera's ,sensors enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bus/trein hun tas op de plaats naast zich zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Racisten, deze personen zien liever geen kleurlingen in hun land van oorsprong.
- Inderdaad ook mensen die van hun huis een burcht maken.
- Op scholen merk je vaak groepjes op die een bepaald deel van de speelplaats 'opeisen'. Alleen zei willen daar zitten, anderen worden weggejaagd.

Dit zijn de eerste dingen die bij mij opkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de mensen de kost geven die zich al kapot schrikken, wanneer er een vreemde poes in de tuin loopt!

Midden- en Noordeuropese mensen kunnen soms behoorkijk uitschieten in hun territoriumgedrag: Geen stap verder dan tot aan het hekje van mijn tuintje! Zelfs een geluid geur wordt niet geaccepteerd voorbij dit punt door veel mensen.

In vele andere culturen is dit typisch westerse gedrag onvoorstelbaar. Veelal is het juist een teken van sociaal gedrag, wanneer je je huis en je hart openstelt voor een ieder die zich daartoe geroepen voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het! +
Je eigen auto precies voor je deur willen parkeren,en boos worden als er een ander staat.
Terwijl de plek in principe van iedereen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zó herkenbaar : mijn vader gaat om 3 uur 's nachts zijn auto voor zijn éigen deur zetten als een nietsvermoedende bezoeker van de buren per ongeluk 'zijn' parkeerplek in bezit heeft genomen, en hij moet er 's nachts uit voor een plas....(alle buren kennen dit territoriumgedrag van mijn hoogbejaarde vader, en houden er rekening mee, heel lief...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol ja nieuwsgierig, herkenbaar.
Of zoals een paar straatgenoten van me: de auto MOET voor de deur dus pleur je 'm op de stoep neer als de parkeerplek recht tegenover je huis bezet is (de plek er naast is dan nog vrij, mensen hebben er vanuit huis gewoon zicht op, dus dat kan het niet zijn, en beide autogebruikers zijn goed ter been).
In de kantines. Mensen willen allemaal hun eigen plekje en worden in meer of mindere maten boos/chagrijnig wanneer er iemand op "hun" plekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stoel leeglaten tussen jou en degene die al in de wachtkamer zit.
Niet naast iemand gaan zitten in de trein/tram/bus zolang er nog lege banken zijn.
Je strandhanddoek niet naadloos naast een andere leggen op het strand/zwembad, ook al ligt de eigenaar er op dat moment niet.
De pré-ontbijt-slag om je handdoek op een ligbed te deponeren bij het hotelzwembad in je vakantie (er zijn zelfs handdoeken te krijgen met de fraaie tekst :I was here before the Germans)
Over Duitsers gesproken : de beroemde 'koil' van de duitse strandgangers, waarbij je niet de onvergeeflijke fout moet maken erin te gaan liggen als zij hun hielen lichten, of er de volgende ochtend nog niet gearriveerd zijn.
HeT gevecht in het vliegtuig om het 'bezit' van de armleuning : je zit tóch al in elkaars persoonlijke zone in een vliegtuig, maar die armleuning toeëigenen geeft een illusie van 'meer eigen territorium'. Mannen hebben weinig moeite hiermee : als jij als vrouw tussen twee mannen zit, kan je dus wel vergeten, dat je een krant zou kunnen lezen...
Irritatie als iemand te dicht achter je gaat staan in de rij voor het loket
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik dacht ook gelijk aan het strandlaken bij het zwembad. +
Het meest ultieme vind ik (en volgens mij doet 90% van de mannen dit) :

Wanneer je op vakantie gaat en je komt je hotelkamer of appartement binnen, dan is het eerste wat mannen doen, naar de w.c. gaan en uitgebreid zitten poepen.

Ik dacht altijd dat alleen mijn man dit deed, tot ik het ging navragen bij andere vrouwen en ja hoor, iedereen herkende het!

Het blijven soms ook beesten he, die lieve mannen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed voorbeeld van de ultieme hollandse territoriumdrift; Op de koninginnenacht al BEZET op de grond tapen. Dan is die vijf vierkante meter voor de vrijmarkt alvast geclaimd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn oma in de keuken staan als ze aan het koken is!

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan af en toe wat groente wegsnoepen van de snijplank...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de trein zie je dat goed. Als je naast iemand zit zijn er duidelijke ongeschreven regels: je mag niet zomaar praten met je buurman of -vrouw, je mag niet meelezen als je buur een boek leest of krant, je mag niet boeren of een scheet laten. Het komt nogal eens voor dat je iemand weg ziet lopen en een andere plaats zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn leuke experimenten mee gedaan: een vrijwel lege treincoupé, zeg zes blokken van 4 zitplaatsen.
Er zijn 2 blokken waarin elk 1 persoon zit. Dan word je geacht ongeveer halverwege te gaan zitten tussen beide bezette blokken in.
Niets maakt de meeste mensen onrustiger dan wanneer er een nieuwe binnenkomer tegenover ze gaat zitten in HUN blok, terwijl er nog lege blokken zijn.
Zodra alle blokken minstens 1 persoon hebben, wordt geaccepteerd dat iemand tegenover ze zit in hetzelfde blok, en pas als alle blokken bezet zijn door iemand aan de ene kant en iemand op de tegenoveroverstaande bank, dan mag je náást iemand gaan zitten (en zie je vaak nog steeds dat mensen hoopvol hun tas 'per ongeluk' op de zitplek naast hun eigen plek laten staan).
Ha, die SNuffel;

Het consequent links rijden op de snelweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wild plassen!!!!!!

Je kan territorium gedrag ook zien als je sociale netwerk... Als iemand nieuw daar inkomt ga je altijd nagaan wie is die? Je breid het ook zeer uit en je let er op dat je het ook niet kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, iets wat toepasbaar is op elke schaal en volgens mij een van de meest slechte eigenschappen die een mens kan bezitten.

Wat dacht je van ons land? Wij hebben ook grenspaaltjes geslagen, wij claimen dit stuk grond als het onze terwijl niemand het recht heeft om een stuk grond te claimen, de wereld is van iedereen.

Ik herinner me een verhaal uit de "nieuwe wereld"

Toen de britten naar de indianen gingen om hun land te kopen waren de indianen verbaast, ze antwoordde: Hoe kan ik je het geluid van tjilpende vogels of de bladeren van deze boom verkopen?

Ieder mens is gelijk, niemand heeft het recht iets te claimen en eigendom is een belachelijk iets, maar wel iets waar wij allemaal aan meedoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland.
Een rottweiler in hun tuin laten lopen. Nou dan loop je wel en straatje om. En als dat niet helpt stem je op Wilders.
In Amerika.
Een pistool onder je kussen.
In Marokko een mes in je binnenzak.

Ik heb het idee dat het allemaal om angst draait. Ik sluit in elk geval mijn deuren 's nachts extra af want ik wil niemand binnen hebben! En een pistool onder mijn kussen helpt niet want ik hoor niet zo goed meer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis het belangrijkste voorbeeld van menselijk territoriumdrang:

Oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adolf Hitler, die in het kader van 'lebensraum' ten koste van de sovjet-unie extra territorium wilde voor zijn arische ras.