Kun je levensmoe zijn zonder mensenmoe?

vroeg het me gewoon af,het eerste heb ik nooit last van,het tweede soms

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet je vraag wel een beetje verduidelijken barcelonaman. Ik zag het zelf als een grapje, terwijl anderen een serieus gesprek aangaan hierover, wat mogelijk buiten de bedoeling van je vraag ligt.
Dus graag nog even een toelichting.

Het beste antwoord

Zowel het leven als de mensen om je heen kunnen zeer teleurstellen.Het leven komt in pieken en dalen en je zou niet weten dar er pieken bestaan als je nooit in het dal hebt gezeten.Mensen echter,kunnen je een klap toedienen,die je maar moeilijk te boven komt.Je vertrouwen is geschaad en je voelt je vertrapt.Dat is moeilijk te verwerken.Levensmoe zijn zonder dat mensen daar medeschuldig aan zijn kan zeker wel.Je kunt teveel hooi op je schouders laden of gewoon ziek worden.Ook kun je zelf de oorzaak zijn van je gevoel het leven''zat''te zijn.Je kunt teveel drinken of drugs gebruiken waardoor je je gezondheid op het spel zet.Dan heb je weinig energie meer en kun je ''levensmoe''worden.Of gewoon jezelf verwaarlozen.Wees je eigen "beste vriend''.Hou van jezelf en van je dierbaren,dan kan het leven heel mooi zijn ondanks tegenslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tuurlijk is dat mogelijk, je kan van iedereen houden, maar door een slopende ziekte er toch uit willen stappen. Noemen we euthanasie. Vorm van levensmoe zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euthanasie heeft hoegenaamd niets met levensmoe van doen. Euthanasie is een voorziening of eigenlijk een ingreep als de situatie mensonwaardig is geworden om door te leven. Mijn vrouw heeft het samen met mij heel vaak over euthanasie en dat komt door haar uitzichtloze situatie, niet omdat ze levensmoe is, au contraire ze wil nog van alles doen, maar de situatie laat geen ruimte meer op haar 'bucketlist'. Derhalve voor het eerst in mijn aanwezigheid op dit forum een - , omdat de uitleg en de koppeling over euthanasie en levensmoeheid compleet de plank misslaat. Loop maar eens een dagje mee in het Antoni van Leeuwenhoek, hoeveel mensen gedwongen worden door hun uitzichtloze situatie om euthanasie te overleggen, terwijl ze eigenlijk met hun kinderen of ouders op vakantie willen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op wens van de patient, die niet verder wil. Dus dat is levensmoe in mij optiek. Maar we gaan niet discusseren. Wens jou en je vrouw heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De patient wil wel verder, maar kan niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet me een beetje denken aan een experiment waar mijn vrouw aan meewerkte. Gentherapie, we nemen een retrovirus en bestoken dat met radioactiviteit, we programmeren het virus om de malignante cellen/melanomen/carcinomen aan te vallen en te vernietigen. Er waren namelijk ongelooflijk goede resultaten bereikt met muizen......bijna geen bijwerkingen, heel goed te doen.
Vanaf het moment dat ze meedeed aan het experiment, begon ze te projectielbraken, bloeden uit openingen waar helemaal geen openingen moesten zitten, enfin op het nippertje overleefde ze de eerste behandelingen.
Het enige wat ze uit kon brengen : 'muizen kunnen niet praten'. Het is een doordenkertje, leer ervan, ik neem het je niet kwalijk, maar soms moeten mensen een pas op de plaats maken als ze niet weten waar ze het over hebben.
Wat de Dikke van Dale of Jopie van 3 hoog achter ook voor betekenis geeft aan Levensmoe, is als de metafoor muis in het voorgaande. Als mensen die keihard knokken om te overleven, telkens teleurgesteld worden omdat behandelingen niet aanslaan, daardoor ernstige bijwerkingen genereren die permanent zijn, daardoor een mensonwaardig bestaan moeten lijden, zonder uitzicht op verbetering moeten kiezen voor de allerlaatste "humane' oplossing, te weten euthanasie, moet jij nog eens een keer het vergelijk maken dat ze levensmoe zijn.
Dan verloochen je hun gehele behandeling, hun gehele torment, hun strijd, waarin ze juist hebben aangetoond juist wel heel erg aan het leven te hangen, en dat is toch echt het tegenovergestelde. Neem me niet van kwalijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er met mijn moeder en grootouder doorheen gegaan, en heb het zo ervaren. Oke de leeftijd was ook hoger, maar wat ik al schreef. Jullie twee heel veel sterkte en ik leef met jullie mee.
Bij levensmoeheid kan er een verlangen naar de dood zijn.
Bij mensenmoeheid is er slechts een verlangen naar eenzame rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. En dat maakt het ook heel ingewikkeld. Iemand die oud en de dagen moe is ( lichamelijk ook echt op..) doch nog erg gehecht is aan dierbaren (kinderen, kleinkinderen enzovoort) heeft het bijzonder moeilijk. Eigenlijk zou men het liefst stoppen met eten en/of drinken, maar laat dit vanwege die geliefden. Ik heb het zelf meegemaakt.Het betrof een vrouw die zeer veel kinderen in liefde had grootgebracht en op haar 87e volkomen versleten was. Het liefst lag ze de hele dag in bed. Ze had geen bepaalde ziekte, maar is onopvallend zo'n beetje gestopt met eten. Maar een paar keer per dag vroeg ze de verzorging toch om wat vocht, want dan realiseerde ze zich dat ze haar vele kinderen en kleinkinderen anders snel zou moeten missen. Dit heeft een paar maanden geduurd. Het was echt een hartverscheurende worsteling.
ze vond het heerlijk dat de kinderen de laatste weken onafgebroken (in afwisseling) bij haar waren, maar leed tegelijk aan het leven. Ze was zo intens moe.