Vanaf welke leeftijd noemen we iemand een bejaarde?

Of word dit bepaald door een andere factor dan leeftijd, zoals uiterlijke kenmerken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
48.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GoeieVraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!

Het beste antwoord

Voor het gebruik van het woord bejaarde is geen objectieve maatstaf, het gebruik is derhalve subjectief.

Bejaard heeft het woord jaar in zich en duidt iemand aan die al een substantieel aantal jaren leeft.

Wat je substantieel noemt is persoonlijk, maar in feite heeft het niets te maken met conditie of gezondheid.

Men is andere termen (oudere, uitvretende babyboomer enz.) gaan gebruiken omdat het woord bejaarde in de loop der jaren wel de connotatie van gebrek (en aftakeling) kreeg.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het woord bejaarde wordt gebruikt in heel algemene zin.
Niet aan een leeftijd gebonden, meestal een kwakkelende 70 + er.

Meer gebruikelijk is tegenwoordig het woord: senioren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Bejaarden' werden nog niet zo lang geleden 'ouden van dagen' genoemd. Het is een wat relatief begrip maar gezien de vitaliteit van de huidige generatie 65-plussers ligt de leeftijdsgrens eerder boven de 70 dan eronder, zoals Ineke ook al aangaf. Overigens werd ik tien jaar geleden al eens aangeduid als 'die oude man'. Dat was door een 19-jarige collega die geheel vanuit haar eigen perspectief redeneerde. Bovendien kende ze me nauwelijks. Want anders...

Toegevoegd na 1 uur:
Maar inderdaad zijn tegenwoordig termen als senioren en 65-plussers wat meer gangbaar. Ik hoor zeker de babyboomers, die langzamerhand de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, zich niet zo snel 'bejaard' noemen, ook niet over twintig jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja! en we blijven msnnen, hyven en i-phonen net als de jonkies en we dragen natuurlijk nog onze spijkerbroeken LOL
Het woord bejaarden gebruiken we eigenlijk helemaal niet meer. Een jaar of 40 geleden was dat wel anders.
Toen hadden we ook nog "bejaardentehuizen". Tegenwoordig spreken we over ouderen, of 50-, 60-, 70- plussers. Heeft denk ik te maken met het feit dat ouderen door de steeds betere gezondheidszorg, steeds vitaler (en ouder) worden. Ouderen klinkt ook veel sympathieker; bij bejaarden denk je toch een beetje aan mensen die afgeschreven, en niet "nuttig" meer zijn voor de maatschappij.

Er zijn veel voorbeelden van woorden die gewoon zijn verdwenen. 40 jaar geleden noemden we een ongetrouwde vrouw een juffrouw, en een getrouwde vrouw een mevrouw. Het woord juffrouw is helemaal verdwenen. De juf voor de klas heet gewoon "juf Klara"of "juf Mieke" (en natuurlijk meester Jaap), en alle vrouwen, getrouwd of ongetrouwd, zijn nu mevrouw. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je antwoord lees, dan krijgt het woord 'bejaarde ineens zoveel meer flair'! +
In de winter van hun leven....75+

Een bejaarde zijn of zich bejaard voelen, daar zit een groot verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag mij als kwakkelende 75 plusser met recht een bejaarde noemen, maar oud?
Als je 18 bent,is iemand van 50 al bejaard, ben je 45 dan id 50 nog niet zo oud en ben je 65 dan is 50 nog jong. Het is allemaal relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hangt volgens mij ook een beetje af van hoe actief je bent, maar officiëel is dat volgens mij 65+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord zegt het zelf :rijk aan jaren.Het is maar wat je zelf vindt wat veel aan jaren betekent. Nu de meerderheid van de mensen ouder wordt is dat een zeer relatief begrip geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn biologie boek staat bajaard vanaf 67
Plaatje bij antwoord