waarom is iemand verslaafd aan alcohol en geloofd men alleen het slechte ervan risico's

hoi ik zit in een woonbegeleiding met een dubbele diagnostiek, ik ben al 3 jaar. dat ik drink in het weekend , denk wel genoeg te weten dat alcohol ook tot verslaving kan brengen, zeg niet dat ik niet gevoelig voor zal zijn.
wil er mee kunnen omgaan en mijn grenzen leren kennen,
nu heb ik het aan mijn hulpverlener verteld dat ik geen terugval heb ,maar al 3 jr gebruik/ nuttigen van wat hier zo beschermend moet zijn , ik zou anderen daarin onveilig maken,ik wil met afspraken over sociaal ermee omgaan, voel me erdoor belemmert vindt het ook wel fijn om een wijntje of een biertje te drinken. vraag hoe kan ik eerlijk kijken naar ,of ik verslaafd ben , welke argumenten moet ik duidelijk maken naar begeleiding, oh ja ik woon wel zelfstandig in een woonbegeleiding van ribw. ook buiten de zorg, bv een woning van de wooncorporatie moet ik toch ook kunnen redden , ik wil hier oefenen. zodat ik dan niet de grenzen verlies, wat ik ook wel heb gezien voor wie wel wil gebruiken en vrij woont dan helemaal fout gaat, als je hier zou leren ,inplaats van verbod, ik snap ook wel hun bezorgdheid, maar kan niet zomaar elders terecht, dus is het buigen of knikken, wie kan me goed advies geven. inplaats de verslavingszorg.
met vriendelijke groet. synoniem piet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

In een tegenreactie van u schrijft u "ik zou graag met mate willen drinken"
Je zegt ook: "ik wil er mee kunnen omgaan"
Hieruit besluit ik dat je je drinkgedrag niet onder controle hebt.
Wanneer ben je verslaafd is een vraag die de AA (anonieme alcoholisten) voortdurend bezig houdt. Je kan deze stelling als waarheid aanvaarden: je bent verslaafd wanneer je drinkgedrag jezelf of anderen voortdurend in problemen brengt. Ook afkickverschijnselen bevestigen dit maar is voor een drinker meestal niet overtuigend genoeg.
Jammer, een drankverslaafde ben je voor het leven, je zal steeds hervallen. Het is als verslaafde heel moeilijk om voor jezelf toe te geven dat je dat bent. Tracht eens eens 1 of 2 weken niets te drinken, moet kunnen zonder je benauwt te voelen. Slechts een enkeling slaagt erin van zijn verslaving af te raken door jaren niet te drinken en enorm aan zichzelf te werken. Bijna alle verslaafden steken de schuld van al wat misgaat op anderen. Dit beseffen ze pas na een lange periode van nuchterheid.
Als hulp kan je eens aankloppen bij AA. Zij ontvangen je met open armen en kennen als geen ander het leven voor en na de drank en het is 100% anoniem.
Succes.