Hoveel % van de nederlanders willen geen homo of buitenlander als buurman?

Is dat percentage hoger of lager in het buitenland

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een precies percentage kan ik niet vinden maar het onderstaande artikel zegt al heel wat al is het van 5 jaar geleden helaas:

"10-02-07 | Uit een onderzoek van de University of Ulster in Noord-Ierland is gebleken dat Noord-Ieren de meest homofobe bevolking is van de westerse wereld. In het onderzoek werden de deelnemers gevraagd wie ze liever niet als buren zouden willen hebben. Als mogelijke antwoorden kon er gekozen worden uit moslims, joden, iemand van een ander ras, immigranten en homoseksuelen. Van de ondervraagde Noord-Ieren antwoordde maar liefst ruim een derde dat zij homoseksuelen het meest verafschuwen als buurman.

Het onderzoek is gehouden onder zo'n 32.000 personen in 19 Europese landen. Ook inwoners van Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en de Verenigde Staten zijn ondervraagd. Van de totale groep deelnemers hebben de meeste mensen een hekel aan een homo als buurman. Ruim 20 procent gaf aan liever geen homoseksuele buurman te willen. Op de tweede plaats eindigden moslims met 15 procent. Naast Noord-Ierland scoorden Italië, Griekenland en Oostenrijk eveneens hoog. Ook de inwoners van deze landen zien een homo-buurman niet zitten. De minste hekel aan een homo als buurman hebben de bewoners van Zweden, IJsland, Denemarken, Duitsland en Nederland."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vraag (onder de bevolking van 15 jaar en ouder) uit de Eurobarometer in 2008 luidde: 'Zou zich oncomfortabel voelen bij een homoseksuele man of vrouw als buurman/buurvrouw.

In de Oost-Europese landen is de groep die zich ongemakkelijk zou voelen bij een homoseksuele buurman of lesbische buurvrouw het grootst. Vooral de Roemenen vallen op: bijna vier op de tien zou daar moeite mee hebben. De Polen, die hiervoor vaak onderaan de rij bleken te bungelen, behoren nu meer tot de middengroep: 15% zou zich ongemakkelijk voelen. In Nederland is het aandeel dat zegt zich oncomfortabel te zullen voelen bij een homoseksuele buur het kleinst (1%).

Voor meer vragen, statistieken en tabellen kun je de PDF uit de bron openen. Deze vraag staat op pagina 15.