hoe is het mogelijk dat in een rijk land als nederland nog altijd armoede is.er zijn zelfs voedselbanken maar daar hoor je het kabinet nooit over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Omdat het niet eerlijk verdeeld is in de wereld. Omdat mensen geen afstand kunnen doen van eigen weelde en graag rijkdom vermeerderen.
Maar ook misschien omdat niet iedereen de moeite wilt doen om uit armoede te komen.
Volgens mij is de overheid zich wel bewust van armoede in Nederland en doet zij aan armoedebestrijding, maar het is heel moeilijk omdat totale nivellering op communisme lijkt en het is gebleken dat dat niet werkt.

Zou jij al je spaargeld weggeven aan een arm gezin?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik wilde nog even toevoegen dat veel mensen geen afstand kunnen doen maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn in NL genoeg mensen die hun leven in dienst stellen van een ander en geen eigen bezit hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou de reden zijn van het minnetje? Ben wel benieuwd.
Nederland is een welvarend land. Dat houdt niet in dat er in ons land geen arme mensen zijn. Het sociale minimum is laag. Voor mensen die niet aan werk kunnen komen en soms ook niet willen ontstaat wel een probleem als je het hebt over inkomen.
13 jaar geleden
De mensen die bij de voedselbank komen is maar een topje van de ijsberg er is nog veel meer armoede maar dat is nog niet bekend bij velen. Deze groep mensen houden het stil. De stille armoede. Deze groep is bij het kabinet wel bekend maar hij is nog niet groot genoeg om er voor op te komen dus deze moet eerst groeien en daar zal dit kabinet wel voor gaan zorgen met alle bezuinigingen en lasten verzwaringen zal deze groep wel groot genoeg gaan worden om bij een volgende regeer periode stemmen te kunnen gaan krijgen. Omdat dan de periode weer aanbreekt met wat meer financiele ruimte kunnen ze deze groep mensen weer wat gaan helpen en aandacht geven en stemmen winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, je kan natuurlijk geen geld verdienen of punten scoren met een paar van die arme sloebers. Liever een oorlog beginnen of over hoofddoekjes praten. Zolang men maar geen verantwoordelijkheid neemt om echt de problemen op te lossen. Zo werkt dat eenmaal in ons geweldige landje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die zich diep in de schuld hebben gewerkt,
kunnen maximaal 3 jaar deelnemen aan de voedselbank, net zo lang als de schuldsanering duurt.

Voedselbanken zijn een vorm van particulier initiatief die kennelijk hun bestaansrecht ontlenen aan een tekortschietend gemeentelijk armoedebeleid.
Er ligt een enorme taak bij de gemeentelijke overheden om de voedselbanken de wereld uit te helpen.
Vier van de vijf bezoekers van de voedselbank heeft problematische schulden. Toch maakt tweederde geen gebruik van de gemeentelijke schuldhulpverlening. Het saneren van die schulden is niettemin een noodzakelijke voorwaarde om uit de financiële problemen te komen.

Er is voor iedereen de bijstand. Geen vetpot, maar wel van te leven.
Feit is dat de consumptiemaatschappij vele verlokkingen kent, waaraan niet iedereen weerstand kan bieden. En niet iedereen kan op een verantwoorde manier met geld omgaan.
Bijstandsgerechtigden hebben recht op maximale vrijheid bij de besteding van hun geld.
En dat gaat vaak fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is een beetje dubbel. Armoede is er, dat ben ik met je eens, maar er is wél een voedselbank, er bestaat wél bijstand, er is wél schuldsanering.

In landen als India, Nepal, Cenegal, dáár is echte armoede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken veel mensen die bij een voedselbank lopen, soms is het gewoon pech dat ze in de schulden komen, bv ziekte of werkeloosheid, je huis moeten verkopen en met een restschuld zitten.
soms kunnen ze niet met geld omgaan, en daar kan een regering toch weinig aan doen.

wat tegenwoordig heel vaak voorkomt, dat bij een scheiding de vrouw met kinderen opdraait voor de (forse) schulden van de ex-man.
pas nog gehoord, zij had de helft van de schulden betaald, maar omdat hij domweg ondergedoken is, draait zij ook voor zijn schulden op.
en een vrouw met een uitkering is gemakkelijk te traceren.

toch is het goed dat er voedselbanken zijn, als je bedenkt hoeveel er anders weggegooid word.
desondanks weet ik dat er nog heel veel weggegooid word omdat die grootwinkelbedrijven(aldi uitgezonderd) tot aan sluitingstijd de vakken vol willen hebben, en het liever weggooien dan aan de voedselbank te doneren.

Toegevoegd na 2 uur:
het zijn vaak de dorpswinkels die wel aan de voedselbank geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het klopt maar het ergste vind ik nog dat voedsel wat nog goed te eten is liever word weggegooid dan te verdelen aan een voedselbank of aan mensen die het niet zo breed hebben.Schandalig dat er iedere dag door de winkeliers zoveel word weggegooid.Vroeger kocht ik vaker bij ah als er een sticker van 50% opzat.Dan had je echt een koopje.Nu is die sticker nog maar 35% maar nog altijd mooi meegenomen