Stel voor een baby word geboren in NL en de moeder is halfbloedje indonees/marrokaans en de vader halfbloed braziliaans/ turks,

hoeveel nationaliteiten krijgt het kind dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je van elk land nagaan of hij zijn oude nationaliteit moet opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in Nl de hoofdregel is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 'halfbloedje' zijn zegt NIETS over de nationaliteit. Wat zijn de nationaliteiten van de ouders nu precies?

Antwoorden (4)

Het kind krijgt gewoon EEN nationaliteit.

Nationaliteit is niet iets wat je zo maar erft van je vader en/of moeder.

Welke nationaliteit dat heeft er o.a. mee te maken welke nationaliteit de vader heeft en welke de moeder.
Wat er in hun paspoort staat, niet waar hun voorouders vandaan komen.(aangenomen dat die niet ieder twee nationaliteiten hebben).

Het heeft er o.a. mee te maken waar de vader of de moeder geboren is.

Als uw vader of moeder tijdens uw geboorte woonde in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten, bent u van rechtswege Nederlander.
Uw vader of moeder moet dan zelf ook geboren zijn toen zijn of haar vader of moeder in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woonde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Kinderen van twee buitenlandse ouders, die binnen de grenzen van het Koninkrijk der Nederlanden worden geboren, verwerven de Nederlandse nationaliteit niet bij de geboorte, tenzij bijzondere criteria is voldaan.

Die criteria zijn te lezen op de site.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar welke wel?
MissBiggie
11 jaar geleden
Dat ligt er ook weer aan of de ouders getrouwd zijn. Kinderen van ongetrouwde ouders krijgen de nationaliteit van de moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt dan de nationaliteitén van moeder? Dat is heel goed mogelijk. En dat zou de nationaliteiten van vader mogelijk weer uitsluiten. Kan complex verhaal worden waarin uiteindelijk keuze de doorslag kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel mss is vier nationaliteiten toch mogelijk. Immers zowel vaders als moeders nationaliteiten sloten elkaar ook niet uit.
MissBiggie
11 jaar geleden
Ik kan uit jou vraag niet halen dat allebei de ouders allebei de nationaliteiten hebben. Het kindje KAN de nationaliteit(en) van de vader krijgen als de vader het kind erkent ( in het geval van ongehuwd zijn) Moeilijke materie hahaha.
MissBiggie
11 jaar geleden
Sorry, is niet jouw vraag natuurlijk. Ik bedoe DE vraag :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ zie reactie Hoofddorp.
MissBiggie
11 jaar geleden
Dank je crea :)
Als een kind ouders heeft met verschillende nationaliteiten, kan het kind bij de geboorte de nationaliteit van beide ouders krijgen. In ieder geval krijgt het kind de Nederlandse nationaliteit.

Er zijn regels en uitzonderingen. Zie de informatie van o.a. de rijksoverheid hierover

Toegevoegd na 2 minuten:
In ieder geval moet zijn 'onder bepaalde omstandigheden'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kind krijgt dus 4 nationaliteiten. Het zou goed kunnen. Maar weet je zeker dat geen enkel land de andere nationaliteit uitsluit?
De NL lijkt me in beginstel juist niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht toen ik de vraag las ook meteen aan de Nederlandse, bij deze even goed gemaakt en jullie alle drie een + gegeven, na het lezen van de linken.
Volgens de huidige wet gemeentelijke basisadministratie
(GBA) wordt het kind nu geregistreert met alle nationaliteiten van de ouders. De nationaliteiten die in het paspoort van de ouders staan dan hè, want de afstamming van verschillende nationaliteiten is nog niet de nationaliteit die je laat registreren.
Van sommige nationaliteiten, zoals de Marokkaanse en de Argentijnse, kan je vervolgens maar moeilijk afstand doen.
Elk kind dat geboren wordt uit een Marokkaanse ouder, krijgt te allen tijde automatisch de Marokkaanse nationaliteit en het kind krijgt vervolgens naast het Nederlandse paspoort óók het Marokkaanse. Marokko verlangt dit nu eenmaal en onze gemeentelijke administratie is nog steeds verplicht elk kind dat uit een Marrokaanse ouder komt in Marokko te melden.

In principe krijg je de nationaliteit van het land waarin je geboren bent. Het is wel eenvoudig om te zetten naar een natonaliteit die de ouders hebben, indien zij willlen dat hun kind die ook heeft. Stel dat je geboren wordt in een vliegtuig dat op dat moment boven verschillende landen vliegt, dan krijgt het kind de nationaliteit van de vliegtuig maatschappij.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je niet bedoelt met de registratie met alle nationaliteiten van de ouders, dat het kind ook dan gelijk die nationaliteiten krijgt door registratie in het GBA. Want dat lijkt me geen Nederlandse aangelegenheid maar een buitenlandse.