reiskosten uit mijn pgb of mijn zoontje?

Ik heb een pgb (klasse 3) waar begeleiding uit betaald wordt. Mijn zoon (2jaar) krijgt binnenkort een pgb vanwege diagnose autismespectrum (is nog in onderzoek). Wanneer mijn zoon ergens heen moet, moet ik mee rijden met mijn begeleiding aangezien ik zelf geen auto heb en dit niet op fietsafstand is. Deze kosten worden nu uit mijn pgb betaald naar mijn begeleiding. Wanneer mijn zoon zijn pgb rond is, moeten deze kosten dan nog steeds uit mijn pgb betaald worden of juist zijn pgb aangezien het vervoer dan voor zijn behandeling/onderzoek is? Wie weet hier meer over en kan me hierover inlichten?
MVG

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor dit soort vragen kun je terecht bij Per Saldo.nl Er verandert nogal veel de laatste tijd op dit gebied en vooral begeleiding wordt vaak weggelaten. Maar wacht nu eerst de indicering af. Misschien valt het mee.

Ik probeer je vraag samen te vatten: als je met je zoon ergens heengaat, heb je zelf begeleiding nodig. Je vergoedt de kosten voor dat vervoer aan je zorgverlener vanuit je PGB, en vraagt je af of - wanneer je met je zoon (en dus begeleiding voor jezelf) ergens heengaat voor hém, de reiskosten voor de begeleider vanuit jouw of zoon PGB komen. Klopt dat? Allereerst neem ik aan dat je weet dat vervoerskosten bij Begeleiding-Algemeen niet vanuit het PGB mogen worden betaald. Alleen als er een expliciete indicatie voor is, bij Begeleiding-Groep, mag het vervoer zélf ten laste komen van het PGB. Wél kun je aan de zorgverlener het vaste bedrag van 19 cent per kilometer vergoeden voor woon-werkvervoer. Dat kan ook wanneer de zorgverlener op een andere locatie zorg komt verlenen dan bij jou thuis. Stel dat je met een begeleider van jouw huisadres naar adres X moet, en je daar hulp nodig hebt. Dan heb je globaal twee opties. 1: je treft de zorgverlener op adres X, en vergoedt 19 cent per kilometer van zijn/haar huisadres naar X. 2: je neemt de zorgverlener mee onderweg. Je eigen vervoer moet je in beide gevallen zelf betalen, tenzij er dus een speciale AWBZ-vervoersindicatie ligt. In alle andere gevallen is er voor de begeleider de OV-begeleiderskaart (begeleider mag dan gratis mee) die meestal ook geldt voor WMO-vervoersvoorzieningen. Als jouw eigen vervoer een probleem is, moet de WMO voorzien dmv bijvoorbeeld een taxipas, en voor bovenregionaal vervoer is er Valys. Met Valys mag trouwens ook gratis een begeleider mee. Dus ook als je onderweg hulp nodig hebt, zijn daar goede oplossingen voor. Voor je zoon ligt het nog weer anders: ik zou zeggen dat begeleiding onderweg voor een 2-jarige gebruikelijke zorg is, en dus geen AWBZ-zorg. Maar ik begrijp dat je zoon zeer ernstig beperkt is, aangezien extramurale PGB's niet meer worden verstrekt voor nieuwe gevallen, en intramurale indicaties voor kinderen ook bijna nooit, omdat een beschermde woonomgeving dan dus algemeen gebruikelijk wordt geacht. Volgens mij zit er in de ZZP's geen extra indicatie voor vervoer, juist omdat het gaat om verblijfsindicaties. Maar als er dus een extra indicatie nodig is voor vervoer, dan zal die apart gesteld moeten worden. Vraag hier de indicatiesteller naar, want zeker bij zulke complexe zorgvragen heb je extra hulp nodig bij het organiseren ervan, helemaal als je kiest voor een PGB.

Voor kinderen onder de 12 kun je apart reiskosten bij krijgen. Dat was altijd standaard, weet niet 100% zeker of dat nog standaard is. Bij de aanvraag indicatie moet je even vermelden dat hij moet reizen en dat je graag reiskostenvergoeding wilt.