reiskosten uit mijn pgb of mijn zoontje?

Ik heb een pgb (klasse 3) waar begeleiding uit betaald wordt. Mijn zoon (2jaar) krijgt binnenkort een pgb vanwege diagnose autismespectrum (is nog in onderzoek). Wanneer mijn zoon ergens heen moet, moet ik mee rijden met mijn begeleiding aangezien ik zelf geen auto heb en dit niet op fietsafstand is. Deze kosten worden nu uit mijn pgb betaald naar mijn begeleiding. Wanneer mijn zoon zijn pgb rond is, moeten deze kosten dan nog steeds uit mijn pgb betaald worden of juist zijn pgb aangezien het vervoer dan voor zijn behandeling/onderzoek is? Wie weet hier meer over en kan me hierover inlichten?
MVG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
jodyenboyke
12 jaar geleden
Hoe weet je nu dat je voor je zoon recht hebt op PGB? Nog geen diagnose en daarna zal eerst nog gekeken worden of het nodig is. Waar moet je met een 2 jarig kind ergens heen? Begrijp me niet verkeerd hoor, vind het al zo vooruit lopen op (geld) zaken. Wij hebben zelf voor onze zoon een PGB gehad maar reiskosten e.d. voor behandeling en onderzoek hebben we nog altijd zelf betaald. Zover ik weet wordt er juist bij ASS en/of ADHD niet meer zo makkelijk een PGB verstrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
openbaar vervoer is ook een optie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt beide:) dat hij pgb krijgt is zeker (behandelingsplan ligt er waarvan het eerste gedeelte ook loopt). Openbaar vervoer is natuurlijk ook een optie. Althans wel nu de locatie verhuisd is. Maar ook dan vraag ik mij af of deze kosten dan binnen zijn pgb vallen. Al lijk ik misschien nu op de zaken vooruit te lopen maar de kosten worden nu wel gemaakt. Gezien we zowiezo 1 keer per week voor het behandelplan en de onderzoeken op weg zijn. Aangezien we niet ruim zitten is dit wel een punt van belang om te weten voor ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik het begrijp van het pgb van mijn dochter met ASS,mag ik reiskosten declareren die haar naar haar groepsbegeleiding brengen,dit doen wij zelf, en die kilometers mogen wij declareren.als je het pgb hebt,bel dan direct het zorgkantoor,die weten precies hoe het met jullie indicatie zit.Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet mag je juist GEEN reiskosten uit het PGB betalen, tenzij daar ook daadwerkelijk voor geïndiceerd is. Maar inderdaad: Per Saldo, daar moet je zijn voor alle informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Stippel, eigen reiskosten mogen niet uit PGB, tenzij daar een aparte indicatie voor is. Die wordt eigenlijk alleen maar afgegeven bij Begeleiding in Dagdelen, en dan nog niet eens altijd. Je mag wel de zorgverlener een vergoeding voor reiskosten betalen, daarvoor geldt een vaste vergoeding van 19 cent per kilometer, of de werkelijke kosten van openbaar vervoer (2e klas) na overleg van de originele treinkaartjes.

Antwoorden (3)

Voor dit soort vragen kun je terecht bij Per Saldo.nl
Er verandert nogal veel de laatste tijd op dit gebied en vooral begeleiding wordt vaak weggelaten. Maar wacht nu eerst de indicering af. Misschien valt het mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer je vraag samen te vatten: als je met je zoon ergens heengaat, heb je zelf begeleiding nodig. Je vergoedt de kosten voor dat vervoer aan je zorgverlener vanuit je PGB, en vraagt je af of - wanneer je met je zoon (en dus begeleiding voor jezelf) ergens heengaat voor hém, de reiskosten voor de begeleider vanuit jouw of zoon PGB komen. Klopt dat?

Allereerst neem ik aan dat je weet dat vervoerskosten bij Begeleiding-Algemeen niet vanuit het PGB mogen worden betaald. Alleen als er een expliciete indicatie voor is, bij Begeleiding-Groep, mag het vervoer zélf ten laste komen van het PGB. Wél kun je aan de zorgverlener het vaste bedrag van 19 cent per kilometer vergoeden voor woon-werkvervoer. Dat kan ook wanneer de zorgverlener op een andere locatie zorg komt verlenen dan bij jou thuis.

Stel dat je met een begeleider van jouw huisadres naar adres X moet, en je daar hulp nodig hebt. Dan heb je globaal twee opties. 1: je treft de zorgverlener op adres X, en vergoedt 19 cent per kilometer van zijn/haar huisadres naar X. 2: je neemt de zorgverlener mee onderweg. Je eigen vervoer moet je in beide gevallen zelf betalen, tenzij er dus een speciale AWBZ-vervoersindicatie ligt. In alle andere gevallen is er voor de begeleider de OV-begeleiderskaart (begeleider mag dan gratis mee) die meestal ook geldt voor WMO-vervoersvoorzieningen. Als jouw eigen vervoer een probleem is, moet de WMO voorzien dmv bijvoorbeeld een taxipas, en voor bovenregionaal vervoer is er Valys. Met Valys mag trouwens ook gratis een begeleider mee. Dus ook als je onderweg hulp nodig hebt, zijn daar goede oplossingen voor.

Voor je zoon ligt het nog weer anders: ik zou zeggen dat begeleiding onderweg voor een 2-jarige gebruikelijke zorg is, en dus geen AWBZ-zorg. Maar ik begrijp dat je zoon zeer ernstig beperkt is, aangezien extramurale PGB's niet meer worden verstrekt voor nieuwe gevallen, en intramurale indicaties voor kinderen ook bijna nooit, omdat een beschermde woonomgeving dan dus algemeen gebruikelijk wordt geacht. Volgens mij zit er in de ZZP's geen extra indicatie voor vervoer, juist omdat het gaat om verblijfsindicaties. Maar als er dus een extra indicatie nodig is voor vervoer, dan zal die apart gesteld moeten worden. Vraag hier de indicatiesteller naar, want zeker bij zulke complexe zorgvragen heb je extra hulp nodig bij het organiseren ervan, helemaal als je kiest voor een PGB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag in die indicatiegegevens (krijg 'm om de één of andere reden niet gelinkt, dus je moet zelf even googelen als je 'm wilt inzien) trouwens dat bij Begeleiding in dagdelen voor kinderen onder de 12 trouwens bijna standaard wordt aangenomen dat er een medische indicatie is voor vervoer, wanneer een kind tenminste is aangewezen op Begeleiding Groep. Maar dat gaat dus om vervoer van en naar de instelling waar hij begeleidt wordt, niet als je voor behandeling of onderzoek naar een andere instelling gaat. Maar zoals gezegd: met de ZZP's zit het weer anders in elkaar, en ik geloof niet bij een verblijfsindicatie vervoer wordt geïndiceerd. In elk geval niet standaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier heel erg bedankt voor dit antwoord!! wat een regeltjes allemaal onder pgb zeg! maar dit geeft wel aardig duidelijkheid. Mijn zoontje komt (wanneer er plek vrij komt) verschillende dagdelen bij de instelling waar nu het onderzoek ook wordt gedaan. Daarnaast ook therapie maar dat is voor mij nog niet allemaal duidelijk hoe en wat. Heel mooi duidelijk en uitgebreid antwoord! Ik zal dus zowiezo nog even moeten wacten op de uitslag van mijn zoon zijn indicatie. Tot die tijd op grond van mijn eigen indicatie doorgaan. Zeer bedankt Lies!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tetske: maar zijn deze regels dan nieuw voor je? Als dat zo is, raad ik je echt aan om je er goed in te verdiepen. Je bent zelf budgethouder, dus je moet je aan ál deze regeltjes houden. Als je straks bij je begeleidingsplan (sinds dit jaar verplicht!) of bij een intensieve controle aangeeft dat je je begeleider betaalt om jou te vervoeren, wordt de verantwoording afgekeurd en moet je alsnog al die uren zelf gaan betalen. Kiezen voor een PGB brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee ten opzichte van zorg in natura. Eén van die dingen is dat je heel goed op de hoogte moet zijn van de inhoud van de gestelde indicatie, en welke zorg precies ingekocht mag worden. Het zorgkantoor brengt ieder jaar een overzicht uit van welke zorg wel en niet uit het PGB betaald mag worden, en op welke voorwaarden. Als je die lijst niet meer hebt, kun je hem altijd terugvinden op de website van het zorgkantoor. En voor alle duidelijkheid: uit een PGB voor de functie begeleiding-algemeen mag je géén vervoer betalen. Je mag alleen de kosten voor woon-werkverkeer van de zorgverlener betalen. Wat je zoon betreft: gaat het niet om een verblijfsindicatie? Voor extramurale zorg worden sinds dit jaar geen PGB's meer verstrekt. Dus alleen met een verblijfsindicatie (als je zoon in een instelling zou moeten wonen) kun je nog een PGB krijgen binnen de AWBZ. Voor ander zorg heb je die keus niet meer, dus kun je alleen zorg in natura krijgen. Voor mensen die een lopende indicatie hebben (zoals jij en ik) verandert dat pas per 2014, en dan zou de vergoedingsregeling persoonlijke zorg daarvoor in de plaats moeten komen. Alleen de functie begeleiding gaat dan ook over naar de WMO, en het is nog niet duidelijk of de gemeentes nog de mogelijkheid van een PGB aan zullen bieden. Dus als je zoon een indicatie krijgt voor begeleiding in dagdelen, zullen jullie helaas die zorg alleen nog maar in natura af kunnen nemen. Nu heb je het over een instelling waar hij heen zou gaan: als die instelling ook naturazorg mag leveren van het zorgkantoor, is dat natuurlijk vooralsnog geen probleem. Waarschijnlijk zal hij dan ook een indicatie voor vervoer krijgen, zie mijn eerste reactie hierboven. Vervoer naar de therapie mag weer níet uit het PGB betaald worden, dus daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Als vervoer voor jou een probleem is, je niet (ver) kunt fietsen en je niet met het OV kunt, raad ik je aan om bij de WMO een vervoersvoorziening aan te vragen, zoals ik eerder al beschreef.
Voor kinderen onder de 12 kun je apart reiskosten bij krijgen. Dat was altijd standaard, weet niet 100% zeker of dat nog standaard is. Bij de aanvraag indicatie moet je even vermelden dat hij moet reizen en dat je graag reiskostenvergoeding wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Begeleiding-Groep, wanneer een kind dus begeleiding volgt in een instelling. Maar dat was tot vorig jaar zo. Nu worden er sowieso geen PGB's uitgegeven voor extramurale indicaties, en bij ZZP's is begeleiding verweven met de andere functies, dus ik durf niet te zeggen hoe dat precies werkt. Daarbij gaat vanaf volgend jaar de begeleiding ook nog eens over naar de gemeente, en weet nog niemand hoe dat gaat uitpakken.