Waarom gebruiken mensen die niet kunnen spellen geen spellchecker?

Ik heb het dus niet op spelling op deze site maar spelling in het algemeen in electronische communicatie. Bijvoorbeeld P&O e-mailtjes naar iedereen binnen een bedrijf boordevol fouten, terwijl de meeste mailprogramma's echt wel een spellchecker bevatten.

Vooral de -d bij derde persoon enkelvoud lijkd aan een opmars bezig te zijn. Misschien niet bij 'lijkt' maar wel bij 'bepaalt' en 'gebeurt', waarschijnlijk vanwege verwarring met het deelwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vint dat ik vreselik goet kan spelle... as andere dat niet finde doen ze zellef maar een spellchecker met me texte dan begrijpe ze daarna wel wad ik bedoel... :)

Het beste antwoord

Misschien gebruiken ze die wel. Spellingscontrole, bijvoorbeeld in MS Word, is ook niet 100%. Zo adviseert Word in veel gevallen d's en t's verkeerd.

Daarnaast snappen sommige mensen het verschil tussen rode en groene 'kringelstreepjes' onder de vermeende fouten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het zal ze weinig interesseren. Mensen die wel kunnen spellen zijn méér bezig met mensen die niet kunnen spellen dan andersom. Het zal de mensen die niet kunnen spellen mijns inziens als het ware 'worst wezen', als maar duidelijk is wat ze willen zeggen.

Toegevoegd op 14-05-2009 15:37:18
Erg belangrijk is het niet om goed te spellen, want:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn.
De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jsuit!!
Antoni
14 jaar geleden
Kan wel zijn allemaal, maar dan moet je wel de juiste letters gebruiken!
Er zijn vast heel veel mensen die het gebruiken van een spellingscontrole helemaal niet nodig vinden. Misschien weten ze niet eens hoe het werkt, of denken ze het zelf niet nodig te hebben.
Ohoff.. Ze beginnen er niet aan, omdat ze dan helemaal moedeloos worden van al die rode streepjes onder bijna alle woorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij zijn zich waarschijnlijk niet bewust van spellingsfouten. Soms ligt het ook wel subtiel of iets nou echt fout is.
Ik wil heel voorzichtig ïedereen"(ook mijzelf) het advies geven zo veel als mogelijk een spellingscheck te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Ik heb de spellings checker op deze site nog niet gevonden en ik kan me voorstellen dat men niet veel zin heeft om elke keer als ze een vraag stellen of een antwoord geven deze eerst naar Word te kopieren om het te controleren op mogelijke spelfouten.

Moet opeens denken aan hoe kwaad mijn zusje vroeger was toen ze voor het eerst de spellingscontrole gebruikt had. Er stond ergens ham, waar het hem moest zijn, ze vond het zo stom dat de spellingscontrole dat er niet uitgehaald had :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toch ook je browser laten spellchecken. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh? Hoe doe je dat dan?
Oh wacht, ik zie inderdaad rode lijntjes komen onder elk woord dat ik hier getikt heb, met uitzondering van "Oh, hoe en doe..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan ik dat instellen?
Omdat veel mensen niet weten dat hun taalgebruik erbarmelijk is. Of gewoon hun eigen tekortkomingen niet willen toegeven of onder ogen durven te zien. Zal vast ook een stukje angst om te falen aan vast zitten. Mijn collega lost het altijd heel doeltreffend op (subtiliteit is niet altijd zijn sterkste kant ...) Hij stuurt het document of de mail terug met de mededeling dat hij er pas mee aan het werk gaat als het is bekeken door iemand die "de Nederlandse taal wel machtig is". Gelukkig weten ze wie het zegt en wordt het wonderlijk genoeg nog geaccepteerd ook ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben open en eerlijk. Ik gebruik geen spellchecker omdat ik het irritant vind om elke keer mijn fouten te zien. Als mijn boodschap naar de mensen duidelijk is, zie ik geen noodzaak om alles uit te gaan pluizen wat goed of fout geschreven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van prioriteiten. Wil de schrijver foutloos schrijven OF zijn punt duidelijk maken?

Als je WEL alle vauten in een tekst ziet maar de bedoelde boodschap ontgaat je, ben je dan wel een echte lezer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat ik me er van bewust ben dat ik niet foutloos kan spellen, heb ik niet de behoefte om op mijn vraag/antwoord een spelchecker 'los te laten'
(Vaak heb ik trouwens ook niet door, tot ik het weer terug lees....... ).

Overigens ben ik van mening dat, los van een enkele fout, het in eerste instantie om de strekking van vraag/antwoord gaat, en je moet het wel heel bont maken, wil je de strekking niet begrijpen.

Aan de andere kant kan ik me ook wel weer voorstellen dat mensen zich ergeren aan spelfouten die her en der voorbijkomen.( maar ja, je hoeft op zo een bewuste vraag geen antwoord te geven natuurlijk.....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vinden-mensen-andermans-taalfouten-corrigeren.7779
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebruiken-mensen-spellen-spellchecker.9174
http://www.goeievraag.nl/vraag/weten-mensen-spellen-dt-basisregels.4953
http://www.goeievraag.nl/vraag/zorgelijk-noemen-nederlanders-taal-beheersen.3904
http://www.goeievraag.nl/vraag/antworden-site-zovul-spelfauten.1736
http://www.goeievraag.nl/vraag/maakt-iedereen-probleem-spel-fouten.6121
http://www.goeievraag.nl/vraag/goeievraag-beetje-spellingcorrectie-gebruiken.188
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een collega die woorden als gebeurt en gebeurd nogal eens verwart (en jouw/jou en wordt/word), zei: "ik weet wel dat er systeem in zit en ik zou het wel willen snappen, maar ben bang voor al die vaktermen van de basisschool."

Er bleken meer collega's met dit probleem te zijn. Voor hen is er een mogelijke oplossing op een nieuwe website www.beterspellen.nl:
- dagelijks een korte test van vier zinnen,
- direct zien welke antwoorden goed/fout waren,
- een praktische uitleg zonder vaktermen,
- een uitdaging om de eigen score te verbeteren (want als je inlogt, kun je je eigen score bijhouden).

Kijk maar eens op www.beterspellen.nl. Je vindt daar ook een verklaring waarom gebeurt/gebeurd zo'n probleemgeval is.