Waarom mag je sommige dingen wel zomaar wegsmijten, en andere niet?

Als ik op straat een snoepje neem en het papiertje waar het snoepje in verpakt zat zomaar op straat gooi, wordt dat als ongemanierd beschouwd.

Als ik een nieuw mobieltje koop en het beschermfolie dat op het beeldscherm geplakt zit zomaar op straat gooi, wordt dat als ongemanierd beschouwd.

Als ik een sigaret rook en de peuk zomaar op straat gooi, is dat heel normaal.

Waar komt dat verschil vandaan?

Cryofiel
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe dan gelijk 't kauwgom erbij! Dat wordt ook gewoon uitgetuft op straat. Ook lekker als je erin staat! Of als 't al 'n tijdje ligt, de zon schijnt en het is lekker warm. De kauwgom wordt lekker zacht en Cryofiel loopt lekker relaxed door de stad maar toch stapt hij in de kauwgom.. Ook lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog lastiger: Je vindt een snoepje in een papiertje op straat. Je hebt daar wel trek in en besluit het snoepje op te eten. Is het dan associaal om het papiertje weer (terug) op straat te gooien?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Loenie, kijk maar eens op het station. Veel mensen roken nog snel even een sigaret voordat de trein komt. Als de trein in aantocht is, smijten ze die sigaret zomaar op de grond. Gisteren zag ik iemand haar sigaret uitmaken op een metalen prullenbak, controleren of de peuk uit was, en de peuk toen in de prullenbak gooien. Dat vond ik zó ongebruikelijk, en tegelijk zó vanzelfsprekend, dat ik deze vraag heb gesteld. Als iedereen voordat de trein komt een bonbon neemt en het papiertje op het perron gooit terwijl er voldoende prullenbakken staan vindt men dat asociaal. Bij peuken gelden kennelijk andere normen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsjongejonge dat jullie je zo druk maken als ik mn filter op straat gooi...... niets beter om over te klagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Johan,als je dat met je peuk doet,zul het waarschinlijk ook met ander afval doen!
Dingen die je kwijt wilt op straat gooien,wat het ook is, is sowieso a sociaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Vinden de meeste mensen een sigaret op straat gooien niet ongemanierd en die andere dingen wel? Dat wist ik niet dan.
Ik vind het zelf overigens geen verschil maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hondepoep past ook zo in dit rijtje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je zeggen dat ik nooit onnodige artikelen in winkels koop, nooit afval op straat dump en dat ik altijd met het ov reis (indien mogelijk). Maar als ik een filtertje op straat gooi ben ik ineens asociaal. Het slaat werkelijk nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee johan, je bent zowel met het weggooien van een filtertje als het dumpen van afval op straat asociaal. Het is toch jouw afval? Ruim het dan ook op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johan, het is 'gewoon' een slechte gewoonte die er in geslopen is. Als je er nou ook 'gewoon' mee stopt? Al die andere dingen die je doet of laat vindt je toch ook geen opoffering? Die filtertjes zijn ook van kunststof...

Het beste antwoord

Bij een sigarettenpeuk zou dit ook niet zo moeten zijn, want... "Door het verbranden van de tabak ontstaan meer dan 4000 chemische stoffen, waaronder ammonia en arsenicum. Die komen via de sigarettenpeuk op straat terecht en zo komen ze ook in het rioolputje. Sigarettenpeuken zijn 100% Chemisch Afval en wereldwijd schijnen er elk jaar maar liefst 4,5 triljoen peuken in het milieu terecht te komen. Met recht een milieuramp…." (Bron: Zwerfafval Informatief)

Eigenlijk is het niet normaal, maar omdat iedereen die rookt dit doet, is men dit als normaal gaan zien.

In sommige landen gooit men ook de snoeppapiertjes op straat en vindt men dat normaal (Sierra Leone, Rusland, Polen).
In Nederland is men ooit campagnes tegen het zwerfafval gaan voeren en is men zelfs bevoegd om bekeuringen uit te schrijven als men afval op straat gooit. De sigarettenpeuken vallen daar (nog) niet onder. Maar op het moment dat dit wel gebeurt, zal de mentaliteit ook kunnen gaan veranderen en zal men dit niet meer 'normaal' vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik vind het net zo asociaal maar zoveel mensen doen het dat het als 'gewoon' wordt gezien tegenwoordig ...
Persoonlijk vind ik het alleen niet erg als er schrillen van fruit in de bosjes word gegooid. Al het andere vind ik asociaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: "OPRUIMEN!" en de troep niet voor een ander laten. Dit is niet normaal als je de troep voor een ander 'achteloos' achtelaat. Het verschil zit em in de normen en/of waarden welke je zelf hanteert of vanuit je opvoeding hebt geleerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verschil zit in de onverschiiligheid waarmee je dit doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige dingen gaan sneller op in de natuur dan andere dingen, voordat plastic weg is ben je ??????????? hoeveel jaar verder.

Er zijn zoveel mensen die roken, het is raar om je peuk op de onderkant van je schoen uit te drukken en hem in je zak te steken en als er niets in de buurt is waar je het kwijt kan komt het op straat terecht!

Slechte zaak trouwens, maar dit is er langzaam ingeslopen en nu is het een geaccepteerde vorm om van je peuk af te komen.

Bij deze zal ik proberen mijn peuken niet meer op straat te gooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filtertje... 25 jaar!! Maar ach wat is zo een klein filtertje nou... Nou dit dus: Alleen in de VS gooien ze jaarlijks alleen aan filters van de sigaretten al 155.000 TON aan afval in de natuur! Dus het is erger dan je denkt ;-) http://www.snm.nl/page.php?pageID=46&itemID=1448&editieID=1438
Cryofiel
14 jaar geleden
Onlangs is in de Middellandse Zee gekeken welk afval er op de zeebodem ligt. Het hoofdbestanddeel van dat afval: sigarettenpeuken.
Vroeger zag je in parken wel de volgende spreuk:
Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen, de eigenaar van het bos de schillen en de dozen.

Peuken op straat gooien is niet normaal. Het is net zo goed onverteerbare rotzooi.
Neem een luciferdoosje mee en schuif ze daarin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het afval van peuken is net zo vervuilend dan een snoep papiertje of bescherm folie van je mobieltje. In principe is dit dus gelijke monniken verschillende kappen.

De overlast van peuken is echter slechts de kleinste overlast van sigaretten. De rook (stank, luchtvervuiling) en het brandgevaar zijn erger. Misschien is de omgeving blij dat de sigaret uit is. Ook kun je een peuk niet altijd veilig in een prullenbak waar vaak ook papier in zit gooien. Uittrappen op straat lijkt dan veiliger.

Maar of ergere overlast een reden is om de kleine overlast toe te staan ...