Waarom eindigen de namen van de eerste twee maanden van het jaar op "uari" en van de laatste de laatste vier maanden op "ber".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

de Ber heb ik wel een verklaring voor dat zijn Romeinse rangtelwoorden. Vroeger had de kalender maar 10 maanden September was dus voor zevende Oktober voor achtste November voor negende December voor tiende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de laatste vier op ber eindigen komt omdat het een samenvoeging is van 'nummer'-'maand'.

Zo komt September van septemo-mēmbris (7e maand), oktober is de 8e (octo), ect..

Dat de eerste twee op elkaar lijken is toeval van daar zit geen verband tussen. Januari komt van de Romeinse god Ianuarius. Maar Februari komt uit het Latijn, Februum, naar een Romeins festival Februa, die op 15e van die maand werd gehouden.

En voor de volledigheid. Maart komt van Martius (Mars).
April komt van het Latijnse Aprilis, wat opening betekend.
Mei is genoemd naar de Griekse godin van de vruchtbaarheid Maia. Juni kom van de godin Juno.

Juli komt van Julius Caesar, maar de naam Julius komt op zijn beurt weer van Julus (Venus). En Augustus van Keizer Augustus.