Wat zijn de leefomstandigheden van vee in NL?

Ik ben sinds een paar maand vegetarier. Dit is omdat ik het idee heb dat dieren niet goed behandelt worden. Ik kan echter niets vinden over hoe een dier behandelt wordt, hoeveel zonlicht het heeft, hoeveel vierkante meter het heeft, wat voor eten het krijgt, hoe lang het leeft.

Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als ik het eerlijk mag zeggen.
Knap waardeloos soms.
Een kennis van ons heeft een bedrijf met 25000 mesthaantjes.

In het begin als ze een dag uit het ei zijn,dan worden ze in de schuur die heerlijk tot wel 30 graden verwarmd is uitgezet.

Dan hebben ze Allemaal nog de ruimte.
Maar de ruimte wordt met de dag minder.

Omdat ze per dag een X aantal grammen moeten groeien.
Na 6 weken moeten ze slachtrijp zijn.

Zonlicht hebben ze in die 6 weken nooit gezien.
Door de snelle groei ,krijgen veel kuikens het aan hun hart en sterven.

Als je er goed over nadenkt ,,gewoon triest.

Vroeger kon bij ons de kip overdag naar buiten,en s,avonds naar binnen.
En na een jaar had ze toch een goed leven gehad.

En zo ken ik nog bedrijven die fokzeugen hebben,,die nooit geen daglicht zien.
Alleen kunstlicht.
En de biggen gaan hooguit een keer in hun leven de weg op in een auto,,naar de eindverwerker waar ze groot gebracht worden.
Weer onder kunstlicht.

Oja en nog een keer zien ze een beetje Zon.
Op weg naar het slachthuis.

Waar biologisch gefokt en opgevoed wordt,daar is dit niet zo.
Maar dat is slechts een klein percentage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waarheid is hard; wordt er verdrietig van! Dat soort boeren zouden ze moeten aanklagen wegens massamoord op onschuldige dieren!!! Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch is het zo.
Helaas.
Maar hoeveel procent van Nederland weet hoe het toe gaat met het leven van de dieren.
Bijna niemand.
En hoeveel mensen interesseert het.
Bijna niemand.
Als je er teveel over nadenkt ,,dan kun je soms wel huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is misschien nog wel het meest trieste van alles; dat de meeste mensen het niet interesseert. Melk komt uit een pak...
Yeah...right... Pas als ze in het ziekenhuis liggen gaan ze nadenken...
Pas als het kalf verdronken is, dempt men de put. En als de laatste vis gevangen is, beseft men ineens dat geld niet eetbaar is... (Greenpeace)

Andere antwoorden (3)

Je vraag is wel erg breed. Het hangt nogal af van de diersoort en de industrie. In de bio industrie is het triest gesteld met kippen, varkens en runderen. Met kippen is het slecht gesteld. In het algemeen zullen dieren in de bioindustrie geen zonlicht krijgen als dit niet nodig is voor de productie.

In de biologische veeteelt gaat het een stuk beter en wordt het dierenwelzijn binnen bepaalde grenzen gerespecteerd.

De meeste Nederlandse koeien die melk geven staan een groot deel van het jaar in de wei. Maar die leven ook niet zo heel erg lang.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zet even twee beelden tegen elkaar weg.Een foto van de bio industrie en varkens in de biologische veeteelt. Diervriendelijk en toch vleesproductie kan wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Dat filmpje van die varkens is leuk :D
jc54
12 jaar geleden
Over de koeien, ze staan meer op stal dan in de wei. Om het predikaat weidegangmelk te mogen voeren, moeten koeien tenminste 160 dagen per jaar buiten lopen. Voor veel boeren is dit niet haalbaar, omdat ze te weinig weidegrond voor het aantal koeien dat ze hebben. Als er te veel koeien op te weinig oppervlakte lopen, komt de boer in de knoei met zijn mestboekhouding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk filmpje inderdaad, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel erg jammer trouwens dat ook bij de meeste biologische boeren de varkens op het beton staan, in plaats van op het land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ som: Toch wel triest om zien dat die eendjes geen vijvertje hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de biologische veeteelt gaat het er helemaal niet beter aan toe de varkens hebben vakar long ontstekingen en last van de lever en de biologische koeien hebben vaker een uierontsteking ook gaat het er met de kippen beter aan toe op de grotere kippenboerderijen want op de biologische boerderijen worden de snavels van de kip niet afgeknipt en brengen ze elkaar lelijke verwondingen aan verder is het ook moeilijker geneesmiddelen uit te voeren op biologische dieren en zijn ze ook eerder besmet te krijgen http://www.kijk.nl/artikel/biologisch/
Ga eens naar een biologisch-dynamische boerderij. Vele daarvan hebben een eigen boerderijwinkeltje. En vaak is het geen enkel probleem als je door de stallen wilt rondlopen.

En de boer, boerin, zonen, dochters en verdere familie vinden het prachtig als je interesse in hun beroep toont en geven je antwoord op al je vragen!

Ik doe het zelf ook, en bekijk de koeien, kippen en varkens van dichtbij. Ik zie hoe goed er daar voor ze gezorgd wordt. En ik weet dat ze geen groeihormonen en andere troep ingespoten wordt.

Ik lust graag een stuk vlees van een dier wat een goed leven heeft gehad.

Mijn advies dus: laat je niets wijsmaken en ga zelf kijken!

Je bent bij de biologische boeren van harte welkom.

En als je bij niet biologische boeren niet welkom bent, dan hebben ze vast iets te verbergen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Niet zo snel oordelen de koeien hier in de buurt hebben het hartstikke goed ze kunnen bijna de hele dag in de wei lopen en als ze op stal liggen liggen ze op speciale koematrassen en op sommige boerderijen krijgen de koeien en pinken ook nog een rugmassage voor mindere stress en meer en lekkerder melk