Is school een openbare ruimte en mag ik daar fotograveren?

De vraag is of school een openbare ruimte is? Mag ik daar ook fotograferen (NIET Publiceren)

Voorbeeld situatie:
Een foto van de docent die iets uitlegt.

Waarom is het wel of niet een openbare ruimte? Als het niet in de schoolgids/schoolregels staat vermeld dat je niet mag fotograferen, mag ik dan wel fotograferen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
13.4K
Amadea
9 jaar geleden
Wat is het nut van die foto dan als je die niet voor publicatie bestemt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft geen nut. Is het illegaal, dat is de vraag. Maar in gevallen dat de docent een leerling mishandeld of iets dergelijks heeft het wel nut. Als bewijsmateriaal voor de schoolleiding bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de scholen van mijn kinderen mag je niet fotograferen of filmen, ik neem aan dat dat overal zo is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik werk bij de Universiteit Utrecht. Bij ons is het beleid per object verschillend. In sommige gebouwen mag niet gefotografeerd worden en moet dit worden aangevraagd. In andere gebouwen mag het wel, maar moet je het even melden bij een receptie. En is sommige gebouwen hoef je het niet te melden, mag je vrij fotograferen, zolang je maar geen mensen op de foto zet zonder dit eerst aan die mensen te vragen.

Antwoorden (2)

Een school in niet een openbare ruimte, maar een besloten ruimte. Daar mag niet gefilmd worden tenzij daar toestemming voor is gegeven of als er zwaarwegende belangen zijn.
Er moet dus een belangenafweging worden gemaakt. Zijn er duidelijke aanwijzingen van een mishandeling en is er geen andere manier om bewijs te krijgen van die mishandeling, dan zou het wel toegestaan kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je ook toestemming krijgen op het moment dat het fotograferen niet verboden is in het beleid (schoolgids, schoolreglement etc.) van de school? Of moet je altijd toestemming vragen, zelfs als het niet officieel door de school verboden is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet altijd toestemming vragen, dat moet altijd in een besloten ruimte. Dat soort dingen staan niet altijd in een schoolgids of schoolreglement.
Een school is zeker geen openbare ruimte. Het is immers (1) niet zomaar toegankelijk voor iedereen en (2) eigendom van een organisatie, in dat geval: een school.

Of je mag fotograferen? geen idee... dat hangt af van de regels van de school. als school aangeeft dat je niet mag fotograferen, dan is het duidelijk dat je dat dan ook gewoon niet mag. Dus je kan het beste denk ik gewoon even vragen.