Wat is de reden dat priesters voornamelijk jongetjes misbruikten?

In het nieuws hoor je consequent voornamelijk misbruik door priesters en bisschoppen van jonge jongens. Wat verklaart deze specifieke voorkeur. Gezien het celibaat en de seksuele frustratie die het eventueel zou kunnen opleveren ook misbruikt zou kunnen worden op vrouwen lijkt me?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Dat wordt voornamelijk toegeschreven aan de beschikbaarheid van jongens, bijvoorbeeld omdat alleen jongens misdienaren mogen zijn. Ook in jongensinternaten die geleid worden door priesters en andere mannen zijn een duidelijk voorbeeld van gelegenheid/beschikbaarheid.

Er zijn ook hypothesen over oververtegenwoordiging van homoseksuelen binnen het priesterschap, dat idee staat echter op losse schroeven.
---
Binnen de Katholieke Kerk werden dus vooral jongens misbruikt. Dit wijkt af van het totale beeld van al het kindermisbruik in de maatschappij, waarvan veel meer meisjes dan jongens slachtoffer worden. In zijn totaliteit zijn meisjes drie keer vaker slachtoffer dan jongens. Mogelijke verklaringen voor dit verschil zijn een mogelijke oververtegenwoordiging van homoseksuelen onder priesters (zie onder) en een hogere beschikbaarheid van jongens, omdat vroeger alleen jongens misdienaar mochten zijn.

Homoseksualiteit
hoewel goede cijfers hierover ontbreken, wordt regelmatig verondersteld dat zich onder priesters een relatief hoog aantal homoseksuelen zou bevinden. Indien dit correct zou zijn, zou dit een van de mogelijke verklaringen kunnen zijn voor het feit dat er binnen de Katholieke Kerk veel meer jongens dan meisjes zijn misbruikt. Homoseksualiteit wordt vooral vanuit kerkelijke kringen als oorzaak van het misbruik aangewezen. Dit causaal verband is echter niet bewezen en wordt door anderen ontkend, onder andere omdat homoseksualiteit niet leidt tot pedofilie. Beide fenomenen worden door wetenschappers van elkaar gescheiden gezien. Dat het meestal jongens waren die werden misbruikt, zou ook door een grotere beschikbaarheid van jongens kunnen worden verklaard, in plaats van door homoseksualiteit. Juist toen het aantal homoseksuele priesters in de VS steeg, begonnen de misbruikcijfers te dalen.
---
Toegevoegd op 14 oktober 2018 15:46: tekst