Waarom is Moskou opvallend vaak doelwit van aanslagen?

Vandaag was op het nieuws te lezen dat er een zware aanslag op Moskou verijdeld zou zijn door de Russische Geheime Dienst. In januari en maart dit jaar zijn er ook al zware aanslagen geweest in Moskou, met tientallen doden tot gevolg. Waarom Moskou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Moskou is de hoofdstad van Rusland, waar de regering is gevestigd. Daarom is het een voor de hand liggend doelwit voor Tsjetjeense rebellen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Zie bron voor meer over het conflict.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in moskou zijn om de zoveel tijd aanslagen van terroristen uit de kaukasus republieken die vechten voor een eigen staat
deze aanslagen zijn bedoeld om telaten zien dat ze (de strijdende groepen) er nog steeds zijn en nog steeds vechten voor hun zaak

Toegevoegd na 1 minuut:
en moskou is idd het hoofd doel als hoofd stad van de russische federatie en daarmee het beste doel om aandacht tekrijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil hier even op aanvullen dat de meeste aanslagen in Moskou inderdaad terug te voeren zijn op het Tsjetsjeense verhaal, maar dat dit verhaal op zich (zoals te verwachten) veel complexer is dan je in eerste instantie denkt.

De Tsjetsjenen hebben een sterke nationale cultuur waarmee ze zich sterk onderscheiden van Rusland. Op basis hiervan wilde Tsjetsjenië zich aan het einde van de koude oorlog afscheiden.
Echter, ook de Islam is in Tsjetsjenië sterk aanwezig, en tegenwoordig is het vooral op basis van deze Islam, dat er aanslagen worden gepleegd.

De strijd van de Russen tegen de onafhankelijkheid van de Tsjetsjenen heeft dus ook de woede van de radicale moslim gemeenschap over de hele wereld over hen afgeroepen.