Mag je een dodelijk reptiel als huisdier hebben?

Zit te denken aan een wurgslang of een cobra zitten te denken aan een soort tertarium of kooi in de woonkamer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.2K

Antwoorden (6)

Niet in NL. Ook niet met een vergunning als particulier (stel dat ze ontsnappen :/ ). Alleen dierentuinen met vergunning want die zijn er ook verzekerd voor schadeclaims.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga is een keertje naar Tilburg, daar zit een reptielenwinkel met allerlei slangen, van gif- tot wurg. Ook schorpioenen en zelfs kaaimannen, kan je zo kopen.
wurgslangen zijn in Nederland WEL toegestaan. gif slangen niet.
kijk maar eens op marktplaats. hier worden veel slangen en terraria aangeboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Ik kwam op internet dit tegen:
Het houden van gevaarlijke dieren is in Nederland niet verboden mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Je voldoet aan de eisen zoals vermeld in artikel 425 van Wetboek van Strafrecht
Je voldoet aan een eventuele APV, die het houden van bepaalde dieren niet toestaat of aan regels bindt, dit voor de gemeente waar je woont.
Indien het een beschermde soort dier is, er voor te zorgen dat het een legaal dier is. Dus zorgen voor de juiste papieren (bijvoorbeeld CITES document).

Ik ben wel eens bij iemand thuis geweest die een python van twee meter lang had. Hij mocht hem alleen uit het terrarium halen als er nog iemand thuis was, vanwege het risico (wurgslang).

In de link een interessante beschouwing over het houden van gevaarlijke dieren. Als je het goed bekijkt, zijn honden eigenlijk erg gevaarlijk vanwege de vele bijtincidenten. Toch denken de meeste mensen bij gevaarlijke dieren aan slangen of andere reptielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord van een juwelier die 's nachts een vogelspin in de etalage had lopen. Ter afschrikking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel erg kinderachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou echt geen koffie komen drinken, daar hoeft het `kooitje' niet voor open.
Je hebt wel lastig bezoek trouwens....;)
Misschien is het zorgvuldiger uitzoeken van wie je op de koffie vraagt wat makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je moeite hebt met lastige visite is een assertiviteitscursus goedkoper en eenvoudiger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zorgen dat lastige visite niet binnen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je neemt een dier tegen bep. visite. tja.... weet niet of hier uberhaupt wel wat zinnigs op te zeggen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maeve Keurig antwoord. + @John3456 Ga een hobby zoeken waar je geen dieren bij misbruikt.
Heb voor jou geen goed woord over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd Theo, een slang opsluiten in een terrarium alleen om de visite af te schrikken...als kermisattractie. @John3456, als je perse de visite weg wil jagen ga dan zelf in je nakie in een kooitje staan....ik zou geen andere oplossing weten. Niet gevaarlijk overigens en legaal (mits je de gordijnen dicht houdt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@john: sneu.
Als normaal huisdier mag je een dergelijk dier in huis hebben.

Echter als ik één van jou reactie's lees:

"Het is meer als mensen echt vervelend beginnen te worden. Bijvoorbeeld na het tweede kopje koffie maar blijven hangen. ff ‘per ongeluk’ kooite open, vrouwen zijn vaak doodsbang voor kruipende dingen."

Kan je na dat kopje koffie terstond opgepakt worden wegens bedreigingen die naar het leven staan en wordt het dier in beslag genomen als zijnde:

VERBODEN WAPEN

Het valt dan onder dezelfde categorie als de honkbalknuppel en slagersmes dat achter de voordeur klaar ligt om gebruikt te worden.

Een advies van een reptielliefhebber:

Gebruik geen dieren om mensen af te schrikken, wees zelf mans genoeg om personen de deur te wijzen.

Toegevoegd na 3 uur:
Mocht het dus niet duidelijk zijn.

Onder normale omstandigheden mag u een slang houden als de APV van de gemeente het toelaat.

Onder de voorwaarde die u schildert, om lastig bezoek uit het huis te jagen, mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
want mensen hebben ook een klein reptielengedeelte in hun bovenkamers. Dat maakt dat wij dit leuk vinden:) ..piep. Heb ik slechts één aanbeveling: GGZ Overigens heb ik nog geen enkel reptiel horen piepen maar niet getreurd zal je vraag even melden bij het beheer als zijnde een vraag die niet bedoeld is al kennis vergaring maar om mensen te shockeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, trieste aanbeveling maar denk dat je het helemaal juist ziet Theo. een slang in de bovenkamer is mij niet bekend (graag een link John) maar er is wel degelijk sprake van een zeer ernstige kronkel in dezelfde bovenkamer ben ik BANG. denk dat iemand met zo'n gedachte gang op zich al genoeg afschrikt want dit slaat echt helemaal nergens op. wil je mensen shockeren? laat dan gewoon zien hoe je in elkaar zit en ik weet zeker dat ze een paar stappen terug doen. deze gedachtengang slaat helemaal nergens op. geef een slang te vreten en maak het hok eens schoon. dan denk je er wel anders over. verdiep je eens ergens in voordat je interessant en tof over wil komen, want op deze manier werkt het juist averechts. mensen die met deze reden een dier willen nemen zijn nog geen tuinslang waard joh.
Het meest shockerende waarvoor lastige visite (met name gillende keukenmeiden) wegrennen is als je zelf in je poedelnakie in een kooitje gaat staan of liggen. Ergens moet je mensen ook als dieren beschouwen!

Toegevoegd na 38 seconden:
Niet illegaal, niet gevaarlijk en toch shockerend! Wel je gordijnen dicht houden voor de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel je gordijnen dicht houden voor de buitenwereld. Lol Dus toch gevaarlijk voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, maar mensen mogen nu eenmaal niet naakt voor het raam staan.....een dier hoeft geen kleding aan, daar zit het verschil.
Ga gewoon naar Artis. Dan doet een ander al het werk en het is een stuk beter voor het dier. Anders moet dat dier zijn hele miserabele leven bij jou slijten. Slangen worden héél oud. Geef jij ze regelmatig dode muizen?
Veel reptielen zijn wettelijk beschermd en de opvanginstellingen krijgen al veel te veel weggegooide dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
exact....