Diefstal tijdens examens, terwijl veiligheid van eigendommen zou zijn gegarandeerd, kan ik de school aansprakelijk stellen?

Mijn zoon moest examen doen in het gymlokaal van de naastgelegen school. Een kleedkamer werd beschikbaar gesteld voor het achterlaten van zijn eigendommen die niet mee de examenruimte in mochten. Dit werd verplicht gesteld voor alle examenkandidaten en blijkt een regel van de school. De kleedkamer zou worden afgesloten (ook een regel van die school) en bij het weggaan zou dan ook om de sleutel moeten worden gevraagd. De spullen zijn veilig zou je denken, en het was bovendien verplicht, dus een keuze had hij niet. Ook is het niet zijn school, dus een kluisje was niet voorhanden. Na het maken van het examen bleek zijn (best dure) jas te zijn ontvreemd en bleek de kleedkamer helemaal niet te zijn afgesloten.
Ik wil de school aansprakelijk stellen en een vergoeding voor de geleden schade. Kan dit? En hoe en op welke grond kan ik dit het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Pieter2011
10 jaar geleden
Ik zou zeker even een briefje sturen waarin je bovenstaande feiten aanhaalt en de school aansprakelijk stelt wegens nalatigheid. Als je het bonnetje van de jas nog hebt, zou ik daar een kopie van meesturen en de school vragen om het bedrag binnen 4 weken over te maken op je bankrekening. Het zou mij niet verbazen als ze daar gewoon voor verzekerd zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons werd alles gewoon in vakken gelegd. Je moest het overhandigen en dan kreeg je een plastic kaartje mee met het nummer van je vak. Maar alles was volledig op eigen risico want je weet gewoon wat je wel en niet mee mag nemen. Van een jas is normaal in eind Mei ook geen sprake meer, maar gezien het weer dit jaar..
Zeker een brief sturen, is altijd het proberen waard.

Antwoorden (1)

Ja, je kan in dit geval de school aansprakelijk stellen. De school is nalatig geweest. Hoewel ze bepaalde toezeggingen hebben gedaan, zijn ze deze toezeggingen niet nagekomen.

Stel de school schriftelijk aansprakelijk. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u de zaak ook uit handen geven.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens. Laat je ook niet afschrikken door bordjes met "wij stellen ons niet aansprakelijk voor verlies of schade". Want wie stelt zichzelf aansprakelijk haha. Maar serieus: dit antwoord is gewoon waar.