wie weet welke regeringsvormen er nu aan de macht zijn in Belgie? daarmee bedoel ik de ps, NVa maar wie heeft nu iets te zeggen in ons land

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als de Belgen het al niet begrijpen,... komen ze het in NL vragen... Wij weten al jaren niet hoe België wordt bestuurd, maar het bestaat nog steeds...
Antoni
11 jaar geleden
Met het woord "regeringsvorm" wordt bedoeld hoe een land wordt geregeerd. De meest voorkomende regeringsvormen zijn: een oligarchie (enkelen hebben de macht), een democratie (het volk heeft de macht), een dictatuur (één persoon heeft de macht) of een theocratie (waarin een god wordt gezien als de machthebber). Ik ga er van uit dat jij "partijen" bedoelt in je vraag in plaats van "regeringsvormen". België is momenteel een parlementaire democratie.

Antwoorden (1)

Op dit moment heeft België een nogal gecompliceerde regering ; de ministers zijn afkomstig uit maar liefst 6 partijen (PS, CD&V, MR, Open Vlaanderen, sp.a en cdH).
In de link kun je zien welke partij welke minister geleverd heeft. Dat zijn dus feitelijk de mensen die het op het moment te zeggen hebben.

De minister president is van de PS, op dit moment de grootste partij. Daarnaast heeft Belgie ook nog een koning die, net als in Nederland, politieke macht heeft, en onder beslissingen uiteindelijk altijd zijn handtekening (goedkeuring) moet zetten.

Het is een democratie, dus net als in elke democratie heeft de burger het voor het zeggen, maar dan via mensen die hij daarvoor gekozen heeft. Dat pakt niet altijd even gemakkelijk uit.