Een congres is een grootschalig opgezette, één- of meerdaagse bijeenkomst met een informatief karakter, waar mensen kunnen luisteren naar en/of discussiëren met één of meer personen.
Een symposium is een studie- en discussiebijeenkomst met een wetenschappelijk karakter.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een congres is een overleg tussen een groep. Bij een symposium krijgt een groep informatie oid van iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet zoveel uit hoor. Maar een symposium is wat geleerder. Wetenschappers houden b.v. een symposium, en geen congres. En het CDA of Groenlinks houden geen symposium maar een congres. Een partijcongres ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dacht je echt dat CDA en Groenlinks geen symposia houden?
http://www.cda.nl/wi/Actueel/Nieuws/2011/5/22/28_juni___Symposium__Populisme_in_de_polder__met_Maxime_Verhagen.aspx
Pieter2011
12 jaar geleden
En dat wetenschappers geen congressen houden?
http://www.rotterdamworldbrand.nl/index.php?pageID=4&messageID=1293
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat had ik niet gedacht. Wees gerust.
CDA'ers houden zelfs conferenties, en wetenschappers houden zelfs vergaderingen. Ik heb een algemeen beeld gegeven, zoals het meestal gaat. Voor alles is een uitzondering te bedenken, en daarom schrijf ik ook niet in mijn antwoord dat wetenschappers per definitie een symposium houden, en politieke partijen altijd een congres. En als je je eigen link even bekijkt, dan zie je dat zo'n CDA symposium mede wordt georganiseerd door het WETENSCHAPPELIJK buro van het CDA. Dat zegt dus ook al weer iets. Als je een vraag beantwoordt met alle mitsen en maren, uitzonderingen en andere mogelijkheden, dan wordt het allemaal onleesbaar. Dat probeer ik te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon niet waar mesher.
Het heeft absoluut niet te maken met of het politiek of wetenschappelijk van aard is is of iets een symposium of een congres heet.
Ik snap ook niet waarom de vraagsteller en mesher beide termen niet gewoon hebben opgezocht in 't woordenboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Symposium
Bijeenkomst met een wetenschappelijk karakter. Zie ook seminar en studiereis.
Gevonden op http://www.travelecademy.nl/extratools/woordenboek symposium
Een wetenschappelijk congres over een bepaald onderwerp.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10628 symposium
•een wetenschappelijke samenkomst waarop verschillende wetenschappers een lezing houden over een bepaald onderwerp http://www.encyclo.nl/begrip/symposium Contact
Vragen, kritiek en commentaar kunt u richten aan Slot Webcommerce bv.
Hoge Geest 17
2671LJ
Naaldwijk
Nederland
+31 (0)174624097
+31 (0)652428289
info@dirkslot.com
Kvk: 27270573