Waarom vinden veel mensen je ongezellig als je niet drinkt? Alcohol bedoel ik dan..

Mensen die mij kennen maken er geen probleem van. Maar hoe vaak ik niet hoor "doe niet zo ongezellig, "Ach eentje maar, dat kan toch wel" Alsof ik me moet verantwoorden dat ik geen alcohol drink. Ik vind mezelf met spa rood net zo gezellig.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Veel mensen hebben zelf alcohol nodig om los te komen, en dus om zelf gezellig te doen. Zonder alcohol zijn ze geremd. Zij projecteren hun natuurlijke geremdheid op jou: als jij geen alcohol drinkt, zul je ook wel geremd zijn, net als zijzelf.

Ze moeten je dan eerst kennen om te weten dat jij zonder alcohol niet zo geremd, en dus wel gezellig bent.

Andere mensen hebben het diepgewortelde idee dat het alleen gezellig kan zijn als je met allemaal dezelfde soort mensen bij elkaar zit. Dragen zij allemaal een mantelpakje, dan kan het alleen gezellig worden als jij ook een mantelpakje draagt. Lopen zij in spijkerbroek, dan kan het alleen gezellig worden als jij ook in spijkerbroek loopt. Als jij dan geen alcohol drinkt, doe je niet precies zoals zij, en kan het "dus" niet gezellig worden.

Ook in dat geval moeten ze je eerst leren kennen om te zien dat je toch wel bij de groep hoort, ook al ben je op dat drankpunt wat apart (dat is: anders dan hun norm).

Dit laatste effect zie je heel sterk bij rokers. Het is pas gezellig als *iedereen* rookt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al voor de 1e alinea +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook wel geremd zonder alcohol, maar vind dat geen probleem, zie het nut niet van het niet geremd zijn of los komen, heb niet het gevoel iets te missen omdat dit bij mij niet gebeurt.
Zeker niet als ik met mijn nuchtere blik tussen een groep aangeschoten mensen zit.....................

Andere antwoorden (9)

Dat komt meestal omdat ze zelf een heel ander idee hebben over gezelligheid, juist omdát ze een borreltje ophebben. Persoonlijk vind ik mensen die wél drinken al heel erg snel niet bepaald gezellig meer. Eerder luidruchtig, melig, handtastelijk, flauw, beschamend en vervelend. En ja, als je dan de enige bent die gewoon lol kan hebben zonder die troep, ben je in dergelijk gezelschap al snel de 'partypooper'.

Juist dat 'ah joh, doe lekker mee, doe niet zo ongezellig', maakt het voor jongeren zo link. En stel je gewoon maar eens voor dat rokers dat zouden zeggen tegen iemand die niet wil roken. Dertig jaar geleden heel normaal, nu ondenkbaar. Gelukkig mag er in de kroeg niet meer gerookt worden ; word ik niet meer ongevraagd geconfronteerd met dronken mensen als ik van mijn sigaretje geniet ;-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Persoonlijk vind ik mensen die wél drinken al heel erg snel niet bepaald gezellig meer." Dat is wel een beetje overdreven. Er zijn natuurlijk mensen die verkeerd reageren op (teveel) alcohol, naar het gros wordt er gewoon wat vrijer door, niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar bijna iedereen verandert door alcohol, als je nuchter bent kijk je daar waarschijnlijk toch wel anders tegenaan en zal het je eerder irriteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar wat ik wil zeggen, is dat het je niet hoeft te irriteren. Ik drink ook wel eens niet op een feestje (bijv. omdat ik nog moet rijden) en dan vind ik het juist grappig om te zien hoe mensen veranderen door de alcohol. Er zijn altijd excessen, maar over het algemeen zijn de mensen gewoon wat vrijer en gezelliger. Je bepaalt zelf hoe je daar tegenaan kijkt. Als je het niet "nodig" hebt, is dat alleen maar fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje ; nee, 1 of twee drankjes merk je niet. Maar vier of vijf echt wel. En voor niet-drinkers is dan de lol er vaak al heel snel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kent de spreuk toch? Met mate. Dat geldt voor alles. Iemand die continue zit te roken, daar zit ook niemand op te wachten, lijkt mij. Geef mij dan maar een drinker tegenover mij ;-)
Ha, die Nelly3;

Inderdaad een bekend verschijnsel. Slaat eigenlijk nergens op. Ik denk dat de drinkers bang zijn dat de nuchtere niet mee zal gaan in de omgekeerd evenredige stijging van de stemming en daling van het peil die alcoholische gezelligheid zo vaak kenmerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan scheid je je af van de meerderheid, en die zitten allemaal in hetzelfde schuitje en jij blijft buitenstaander... Dat is niet collegiaal en stoot af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha hoop niet dat ik erg afstotend ben :)
Gek genoeg gebeurt dit nooit met die andere verslaving: roken. Ik hoef me nooit te verantwoorden waarom ik niet rook. Niemand zegt ooit: "Ach, doe niet zo ongezellig, steek er ook eentje op." Maar over mijn alcohol-vrije biertjes krijg ik letterlijk van alle nieuwe mensen die ik ontmoet opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb datzelfde probleem. Ik drink niet of nauwelijks alcohol, en ook iedere keer die vraag.
Maar onlangs was ik op een verjaardag waar iemand tegen me zei dat de gesprekken zoveel gezelliger en vrolijker worden met een glaasje op.
Ik zei toen dat ik dat "glaasje" niet nodig heb om gezellig te kunnen kletsen, dat ik dat al van nature heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alcohol verliezen sommige mensen te veel remmingen en dat kan onprettig zijn.
Misschien dat dat je een onveilig gevoel geeft en dan is het goed te begrijpen dat je geen alcohol wilt drinken.
Andere mensen hebben daar minder last van en ervaren die onveiligheid niet zo en die begrijpen jouw reactie dan niet.
Vervelend als je dan wat wordt opgedrongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik drink ook niet,vind het gewoon vies.
Toen ik de leeftijd had om alcohol te mogen drinken werd het me bijna opgedrongen.Men zette me verschillende soorten wijn en andere alcoholische dranken voor,"probeer dit eens,misschien lust je deze wel".
Op een gegeven moment zijn ze daar gelukkig mee gestopt.

Dat mensen het ongezellig vinden komt omdat ze zich prettiger gaan voelen door de alcohol,ze gunnen jou dat gevoel ook.Ze kunnen niet begrijpen dat jij je heel prettig voelt zonder alcohol.Voor drinkers word het gezelliger als ze alcohol op hebben.Voor niet drinkers word het minder gezellig naarmate de drinkers meer drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind mensen veel gezellige zonder alcohol, of iemand die met mate drinkt..

Mensen vinden het schijnbaar gezellig ik bedoel nodig dat je drinkt voor de gezelligheid. Het kan net zo gezellig zijn als die ander wat minder alcohol zou drinken, maar dat is een houding, ze vinden het lekker en moeten zich daarom behoorlijk een gat in de kraag drinken. Kotsend boven een toilet hangen en dat nog bij een ander ook.

Gezellig die feestjes als je zelf nuchter bent en ze beginnen met een dubbele tong te praten, er is geen zinnig gesprek meer mogelijk. En de volgende dag weten ze het bijna of helemaal niet meer. Gezellig he.

Respect voor je spa rood net zo gezellig, ik doe met je mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar kunnen zij zichzelf niet opkrikken tot "gezelligheid" (wat hun interpretatie daar dan ook van is...) zonder de drug in hun lichaam van alcohol....wel triest...toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiermee generaliseer je. Echt niet elke drinker denkt zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag gaat over de mensen die dat wel doen....toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die drinker zegt "Drink gezellig mee". De interpretatie van de niet-drinker is blijkbaar "Waarom moet ik meedrinken om gezellig te zijn?". Het wil helemaal niet zeggen dat elke drinker die de 1e zin oppert, deze reactie wil ontlokken. Ik zeg dat ook wel eens, maar helemaal niet met het idee dat die ander niet gezellig is zonder dat hij/zij drinkt.