Het NRC heeft er het volgende over gezegd:

Rotjeknor. Rotjeknor voor Rotterdam? Dat is een lastige kwestie, want dat soort bijnamen komen uit de volkstaal en in het algemeen kun je zeggen dat taalkundigen erg traag zijn geweest met het vastleggen van volkstaal. Ik heb de vraag voorgelegd aan Jan Oudenaarden, een Rotterdamse journalist die veel over het Rotterdams heeft gepubliceerd. Oudenaarden bleek er weleens onderzoek naar te hebben gedaan, maar zonder veel resultaat. Zelf kende hij de bijnaam uit zijn jeugd, van omstreeks 1950, maar voor hetzelfde geld bestond Rotjeknor toen al heel lang (wie herinnert zich de naam voor die tijd te hebben gehoord?).

Overigens is Rotjeknor een bijnaam die voornamelijk door niet-Rotterdammers wordt gebruikt. De naam is enigszins neerbuigend bedoeld. Dat zou kunnen komen door dat -knor, alsof er in Rotterdam alleen maar hardwerkende knorren wonen. Volgens Oudenaarden was de oorspronkelijke vorm overigens Rotjeknar, een vormvariant die ook in Van Dale wordt genoemd. Ik hoor Rotterdammers Rotjeknor ook weleens gebruiken, maar dan is het doorgaans gekscherend bedoeld, als een geuzennaam - wat er andermaal op duidt dat het 'normale' gebruik neerbuigend is.

Hoewel Enno Endt Rotjeknor in 1974 opnam in zijn Bargoens woordenboek, behoort deze bijnaam niet echt tot de dieventaal. In het boevenjargon werd de havenstad Klein Mokum of Mokum Reis genoemd, namen die aan het begin van de 19de eeuw zijn opgetekend.

Rotjeknor wordt vooral in de spreektaal gebruikt, maar je komt het ook geregeld in kranten en tijdschriften tegen. En in boektitels. Zo publiceerde Martin Lusse in 1973 een dichtbundel getiteld Groeten uit Rotjeknor, en in 1999 maakte Karel Eykman het jeugdboek Rondje Rotjeknor. Het Rotterdamse jeugdcircus heet Rotjeknor, en Lee Towers is wel ,,de zingende kraandrijver uit Rotjeknor'' genoemd. Het dialect van Rotterdam wordt soms Rotjeknors genoemd, en als iets doortastend gebeurt, zegt men wel dat het op z'n Rotjeknors (of Rotterdams) is aangepakt.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + Zo word ik [uit 010] nóg wijzer... leuk artikel Erna!
Is wel waar, Rotterdammers zeggen dit zelf eigenlijk niet, het wordt inderdaad gekscherend door niet-Rotterdammers gebruikt! :-))